In juni 2023 is de Volvo EX30 gelanceerd. De meest compacte SUV van Volvo tot nu, ontworpen met de laagste CO2 voetafdruk van alle Volvo’s tot nu toe. Met deze auto betreedt Volvo een nieuw segmenten komt het merk daarmee ook in contact met een nieuwedoelgroep.
Volvo EX30 AIR BAG
Doelstelling
Als onderdeel van de promotie van de lancering van de Volvo EX30, werd Coopr gevraagd om een plan te ontwikkelen om de Volvo EX30 op ludieke wijze onder de aandacht te brengen in een lifestyle doelgroep. Daarnaast was het doel om relaties op te bouwen met Nederlandse lifestyle media en influencers.
Inzicht
Aanpak
Onderdeel van dit project was een lanceringsevenement voor de EX30 AIR BAG, waar genodigden als een van de eersten in Nederland een testrit in een EX30 konden maken en konden netwerken met het team van Volvo Car Nederland. Hiervoor hebben we samengewerkt met de Volvo Studio van Volvo dealer Mobilty Centre in Rotterdam. In de ochtend was er een programma opgesteld voor mediapartners, inclusief een rit naar restaurant Wolfslaar in de Volvo EX30. Het middagprogramma bracht de mediapartners en andere lifestyle media en influencers samen. Hier presenteerde Rob van Ravenstein de EX30 AIR BAG en het verhaal erachter, onder het genot van heerlijke luxe hapjes en drankjes. De media en influencers konden een proefrit maken in de auto’s en kunstenaar Jeej was aanwezig om iedereen aan te sporen prachtige kunstwerken te maken op een EX30. Na afloop van het evenement ontvingen de aanwezigen een EX30 AIR BAG.
Resultaat
Als onderdeel van de promotie van de lancering van de Volvo EX30, werd Coopr gevraagd om een plan te ontwikkelen om de Volvo EX30 op ludieke wijze onder de aandacht te brengen in een lifestyle doelgroep. Daarnaast was het doel om relaties op te bouwen met Nederlandse lifestyle media en influencers.
Inzicht
Op basis van de kenmerken van de auto, hebben we in samenwerking met Volvo een profiel opgesteld van de Volvo EX30 als persoon. Als de EX30 een persoon was, hoe zou deze er dan uit zien? Op basis van een aantal vragen en stellingen concludeerden we dat de EX30 persoon van design en fashion houdt, bewuste, duurzame keuzes maakt en in de randstad woont. Met dit profiel als inzicht zijn we aan de slag gegaan met een gericht plan om de juiste doelgroep te bereiken met een uitgebreide campagne.
Aanpak
Met de inzichten die we hebben verzameld, zijn we tot een uitgebreid plan gekomen om de Volvo EX30 onder een lifestyle doelgroep publiciteit te geven en tegelijkertijd relaties op te bouwen met het lifestyle en influencer landschap. Gericht op het geschetste profiel kwamen we met het idee om een tas te ontwerpen die gemaakt is van gerecyclede airbags. Vanuit dit idee zijn we op zoek gegaan naar een leverancier van afgekeurde en oude airbags en een ontwerper die met dit materiaal een duurzaam, modern ontwerp, lokaal kon produceren. Zo zijn we de samenwerking tussen Volvo Car Nederland en Rob van Ravenstein van The Creators Studio gestart. Met de hulp van Genius airbagrecycling hadden we genoeg voorraad om 400 tassen te produceren.
Onderdeel van dit project was een lanceringsevenement voor de EX30 AIR BAG, waar genodigden als een van de eersten in Nederland een testrit in een EX30 konden maken en konden netwerken met het team van Volvo Car Nederland. Hiervoor hebben we samengewerkt met de Volvo Studio van Volvo dealer Mobilty Centre in Rotterdam. In de ochtend was er een programma opgesteld voor mediapartners, inclusief een rit naar restaurant Wolfslaar in de Volvo EX30. Het middagprogramma bracht de mediapartners en andere lifestyle media en influencers samen. Hier presenteerde Rob van Ravenstein de EX30 AIR BAG en het verhaal erachter, onder het genot van heerlijke luxe hapjes en drankjes. De media en influencers konden een proefrit maken in de auto’s en kunstenaar Jeej was aanwezig om iedereen aan te sporen prachtige kunstwerken te maken op een EX30. Na afloop van het evenement ontvingen de aanwezigen een EX30 AIR BAG.
Resultaat
Na afloop van het geslaagde evenement is er een aantal dedicated lifestyle artikelen verschenen over de EX30 AIR BAG en de nieuwe Volvo EX30. Hiernaast is er veel social content verschenen, zowel van lifestyle media als influencers. In totaal hebben we meer dan 100 social posts gegenereerd met een bereik van meer dan 800K. De online artikelen zijn in top tier lifestyle media zoals NSMBL, WANT en Fashionchick verschenen en hadden een bereik van meer dan 30K.