Nationaal Schoolontbijt 2022

Al sinds 2003 organiseren ambachtelijke bakkers het ‘Nationaal Schoolontbijt’. Vijf basisscholen deden mee met een proef waarin juffen feestelijk mochten ontbijten met de kinderen. Ondertussen is het Schoolontbijt uitgegroeid tot nationaal project waar dit jaar ongeveer 2000 scholen in Nederland aan deelnemen. In totaal schuiven bijna een half miljoen kinderen op school aan tafel voor een gezond ontbijt. Van 7 tot 11 november 2022 is de 20e editie van de week van het Nationaal Schoolontbijt gestart. Tijdens deze week schuiven 400.000 kinderen van ongeveer 2000 scholen in Nederland aan tafel voor een gezond ontbijt.
Doelstelling
  • Media-aandacht genereren rondom het Nationaal Schoolontbijt
  • Partijen aan laten haken aan het actieplan
 
Inzicht
Kinderarmoede in Nederland stijgt volgens het CPB en daarmee ook het risico dat meer kinderen zonder ontbijt naar school gaan. Om ervoor te zorgen dat alle basisschoolkinderen in Nederland starten met een gezond ontbijt op school, wil het Nationaal Schoolontbijt in samenwerking met haar productpartners het evenement opschalen en het hele jaar door ontbijt aanbieden aan kinderen die dit nodig hebben.
 
Aanpak
Tijdens deze editie is het Burgemeestersontbijt voor het eerst los georganiseerd van de week van het Nationaal Schoolonbijt. Het Burgemeestersontbijt vond plaats in de week van 3 oktober en een maand later startte het Nationaal Schoolontbijt. Kort op elkaar dus. Wij adviseerden daarom een gefaseerde aanpak, waarbij wij ons met het Burgemeestersontbijt op regionale media en voor het Nationaal Schoolontbijt op nationale media focusten. 
 
De verhaallijn van het Nationaal Schoolontbijt had dit jaar ook een serieus randje gezien de stijging van kinderarmoede in Nederland en het risico dat meer kinderen hierdoor zonder ontbijt naar school zouden gaan. Het actieplan gebruikten wij als extra nieuwshaakje richting nationale media. 
 
Ter voorbereiding van het Nationaal Schoolontbijt hebben wij key messaging opgesteld en gaven wij een mediatraining voor de woordvoerders. Naast het uitnodigen van de media, pitchten wij het persbericht onder embargo bij belangrijkste key media. En tijdens het event zelf begeleidden wij de media en de klant met de interviews.
 
Resultaat
Alle tier 1 media in Nederland zoals NOS Journaal, Jeugdjournaal, RTL Nieuws, Goedemorgen Nederland, Telegraaf, Nu.nl, Radio 1, hebben gepubliceerd over het Nationaal Schoolontbijt. Meer dan 150 publicaties in print, online, radio en op tv en een brutobereik van meer dan 48.000.000. Op basis van de media-aandacht hebben verschillende gemeenten en bedrijven zich gemeld om mee te willen werken aan het actieplan. 
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief