LEGO heeft de afgelopen twee jaar verschillende inspanningen gedaan om meisjes aan het legoën te krijgen. Dat heeft op verschillende vlakken al engagement en enthousiasme opgeleverd. Echter valt er nog een grote groep meiden te overtuigen van het plezier van LEGO.
LEGO eert Annie M.G. Schmidt met levensgroot standbeeld
Doelstelling
Een van de doelen voor 2022 was om LEGO voor meisjes onderdeel te maken van de PR strategie.
Inzicht
Uit onderzoek bleek dat moeders een rijkere doelgroep zijn om te beïnvloeden dan vaders, gezien hun bredere set aan waarden en grotere aanwezigheid op social media en magazines. Hiernaast zijn meisjes veel verder in het ontstereotyperen dan jongens. Ook constateerden we dat vrijwel alle standbeelden in Nederland geportrerteerde mannen zijn.
Aanpak
Een van de doelen voor 2022 was om LEGO voor meisjes onderdeel te maken van de PR strategie.
- Meer meisjes kennis laten maken met LEGO.
- Meisjes die voorheen met LEGO speelden - maar nu niet meer - terug in de markt halen.
- Zorgdragen voor meer tractie op earned en owned media.
Inzicht
Uit onderzoek bleek dat moeders een rijkere doelgroep zijn om te beïnvloeden dan vaders, gezien hun bredere set aan waarden en grotere aanwezigheid op social media en magazines. Hiernaast zijn meisjes veel verder in het ontstereotyperen dan jongens. Ook constateerden we dat vrijwel alle standbeelden in Nederland geportrerteerde mannen zijn.
Aanpak
De aftrap voor deze campagne werd gegeven middels een open brief op &C uit naam van diverse ambassadrices. Hierin kaarten ze het probleem aan van de nood aan meer vrouwelijke rolmodellen voor meisjes die hen kunnen inspireren en doen dromen. Daarnaast is er uit naam van LEGO onderzoek uitgevoerd naar genderstereotypering. Naar aanleiding van deze onderzoeksresultaten is een persbericht uitgestuurd naar relevante media met als kop:
Genderstereotypering nog steeds actueel, lichte verschuiving onder jongeren - De LEGO® Groep onderzoekt genderstereotypen in Nederland en schakelt vrouwelijke rolmodellen in om taboes te doorbreken
LEGO organiseerde in het kader van de Get ready for Girls campagne een bouwmiddag waarbij kinderen konden bouwen (in LEGO) aan hun toekomst, en wat ze later willen worden.
Hiervoor is samengewerkt met 2 mediapartners; KEK mama en In de Buurt Den Haag. Zij hebben een social media wedstrijd opgezet en een redactioneel artikel geschreven over de bouwmiddag in combinatie met de take overs
Om de Get ready for Girls-campagne verder online te verspreiden is er toegewerkt naar een Big Bang. Via een onderzoek uit naam van LEGO werd gekeken welke Nederlandse vrouw wordt gezien als generatie-overstijgend rolmodel en een eigen standbeeld verdient. Uit dit onderzoek kwam Annie M.G. Schmidt uit de bus. Er is een standbeeld gebouwd van haar (in LEGO steentjes) die werd onthuld tijdens een pers & influencer event in het Vondelpark. Hier is ontzettend veel tier 1 coverage over verschenen.
Resultaat
Hiervoor is samengewerkt met 2 mediapartners; KEK mama en In de Buurt Den Haag. Zij hebben een social media wedstrijd opgezet en een redactioneel artikel geschreven over de bouwmiddag in combinatie met de take overs
Om de Get ready for Girls-campagne verder online te verspreiden is er toegewerkt naar een Big Bang. Via een onderzoek uit naam van LEGO werd gekeken welke Nederlandse vrouw wordt gezien als generatie-overstijgend rolmodel en een eigen standbeeld verdient. Uit dit onderzoek kwam Annie M.G. Schmidt uit de bus. Er is een standbeeld gebouwd van haar (in LEGO steentjes) die werd onthuld tijdens een pers & influencer event in het Vondelpark. Hier is ontzettend veel tier 1 coverage over verschenen.
Resultaat
- Total reach: 11.363.596
- Total pieces of coverage: 43
- Total media value: € 214.364
- Total PR value: € 108.735
- Total sentiment: 100% Positive