Iedereen had het er over: Nederlanders zijn het beste in Engels! Internationaal opleidingsinstituut Education First (EF) publiceert sinds 2011 ieder jaar de English Proficiency Index (EPI). Deze index geeft weer op welk niveau niet native Engels sprekende landen de Engelse taal beheersen. In 2019 is de test afgenomen bij meer dan 2.3 miljoen mensen uit meer dan 100 landen. Nederland en in het speciaal Rotterdam staat bij de 9e editie van dit onderzoek op nummer 1.
WE ARE THE BEST IN ENGLISH, VOLGENS EDUCATION FIRST
Doelstelling
De vraag aan Coopr was: ontwikkel een PR-plan om de resultaten van het EPI onderzoek extra onder de aandacht te brengen bij verschillende media doelgroepen., waaronder de landelijke media.
Aanpak
We verstuurden 4 persberichten naar verschillende media doelgroepen. Een landelijke, omdat Nederland het best is in Engels. En een persbericht voor media in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag, de nummers 1, 2 en 3 in het onderzoek. Daarin lichtten we de desbetreffende stad verder uit. Per persbericht creëerden we een relevante perslijst. Ook zorgden we voor snackable content, informatie verpakt in een vorm die snel en eenvoudig verwerkt kan worden. Om extra awareness te creëren voor de resultaten van het onderzoek, hebben we een advertorial gecreëerd voor Metro nieuws. Een laagdrempelig en luchtige quiz waarin lezers hun Engels konden testen.
Resultaat
Het was op de dag dat de resultaten van het onderzoek wereldkundig werden gemaakt, haast niet te missen als je een beetje het nieuws volgt. Het NOS Journaal, RTL Nieuws, Hart van Nederland, grote landelijke dagbladen, regionale nieuwssites, radioprogramma’s… Het nieuws was overal. Met een bereik van ruim 20 miljoen, kunnen we zeggen dat de doelstellingen zijn behaald.