Een terugkerend en alledaags onderwerp binnen de maatschappij is hoe aardig we tegen elkaar zijn. Onderzoek laat zien dat Nederlanders elkaar minder aardig zijn gaan vinden dan tien jaar geleden. De nieuwste campagne van SIRE rondom dit thema heet #DOESLIEF en wilt mensen bewuster maken van hun onaardige gedrag en het onzichtbaar leed dat dit tot gevolg heeft op de ander. Daarnaast wordt met de hashtag een handelingsperspectief gegeven om op onaardige gedrag te reageren.
SPRAAKMAKENDE SIRE-CAMPAGNE #DOESLIEF WINT EFFIE
Doelstelling
De campagne is op de korte termijn een succes als er bewustwording wordt gecreëerd onder de Nederlanders over ons gedrag, en het gebruik van de hashtag in social media. Op langer termijn leidt dit hopelijk tot meer begrip en aardiger zijn voor elkaar. Aan Coopr de vraag om via de PR aanpak een bijdrage leveren in de 1e stap, bewustzijn, door het laden van de hashtag en campagne in de media.
Aanpak
Coopr verzorgde een geïntegreerd PR plan + executie, mediarelaties, mediatraining en infographics. Daarnaast gaven wij strategisch en creatief communicatie advies voor overige campagne onderdelen zoals print/online advertenties, DOOH uitingen, social media briefings en de DOESLIEFDAG.
Resultaten
SIRE en Coopr kijken terug op een fijne en zeer succesvolle samenwerking. Meer dan 30 interviews werden in de week van lancering opgezet met SIRE woordvoerders voor vrijwel alle nieuwsmedia, waaronder Volkskrant, Algemeen Dagblad, Radio 1 Journaal, RTL Nieuws en Jeugdjournaal. De hashtag #DOESLIEF was op 4 maart urenlang trending topic op Twitter. In de weken na lancering werden meer dan 100 artikelen over de campagne gepubliceerd, en meer dan 19.000 berichten op social media geteld. Dit laatste wapenfeit was een stijging van 60% op de vorige campagne van SIRE. SIRE ontving meer dan 500 telefoontjes en mailtjes gerelateerd aan de campagne, met o.a. verzoeken voor posters, lesmateriaal en merchandise zoals t-shirts en bumperstickers.