Bidden doe je voor ’t eten, voetbal kijken in De Kuip en als je iets wil begrijpen van de Spotify Wrapped hype dan móét je in ieder geval bij Stan Steeghs zijn. Hij heeft wekelijks een nieuwsbrief waarin je alles leest over die leuke plek waar media en marketing elkaar omarmen. Inderdaad, dat is ook thuiskomen voor jullie. Natuurlijk lezen jullie ons op dat gebied, maar je drinkt toch ook niet alleen Pinot Grigio als wijnliefhebber? Inschrijven kan hier.
‘Wrapped laat zien dat je van gebruikersdata meer kan maken dan een PR-moment’
Blog
Insights
Bas Hakker
12-12-2024
Maar goed, Spotify Wrapped dus. Wat is daar eigenlijk goed aan volgens Stan? ‘De kracht van Spotify Wrapped zit in hoe slim ze hun gigantische berg aan luisterdata omzetten in een persoonlijk verhaal. Het gaat verder dan alleen cijfers tonen - ze maken van je luistergedrag een soort muzikale, interactieve tijdcapsule van het afgelopen jaar. Wat het tevens zo krachtig maakt is dat muziek diep verbonden is met identiteit. Je favoriete artiesten, genres en podcasts vertellen een verhaal over wie je bent. Wrapped geeft mensen een perfect moment om dat deel van zichzelf te delen.’
En muziek leent zich dus perfect voor dit soort data-storytelling, volgens Stan. ‘Anders dan bijvoorbeeld een Netflix-overzicht (‘Je keek dit jaar naar Stranger Things!’), luister je favoriete nummers vaak tientallen keren. Plus: liedjes zijn kort, we luisteren er honderden per maand, in verschillende genres. Die combinatie van volume én variatie zorgt voor rijke data die echt iets vertelt over jouw jaar.’ Steeghs houdt van een old school Alexander-like-achtige media-analyse (en wij houden ook). En dus gooit hij er een paar heuse stippen tegenaan:
- Ten eerste is het extreem deelbaar, waardoor mensen massaal hun muzikale identiteit kunnen delen met vrienden en familie;
- Het creëert FOMO bij niet-gebruikers, die dit ook willen ervaren.
- De mens is over het algemeen dol op lijstjes en jaaroverzichten;
- Het speelt in op nostalgie - elk nummer brengt je terug naar specifieke momenten en herinneringen van het afgelopen jaar. De slimme timing in december, wanneer mensen terugblikken op hun jaar, maakt het plaatje compleet.
Opvallend feitje trouwens. ‘Spotify was niet de eerste met een jaaroverzicht. Strava deed het bijvoorbeeld al in 2013. Maar het werd pas echt een wereldwijd fenomeen toen Spotify in 2019 het overzicht optimaliseerde voor Instagram. Toen werd het pas écht een succes.’ Volgens Steeghs zijn er best wat elementen te gebruiken voor merken, clubs of andere mediabedrijven met een lichte CCP-behoefte:
1. Maak data persoonlijk
‘Zoek naar data die iets vertelt over identiteit, voorkeuren of prestaties van je gebruikers. Strava doet dit bijvoorbeeld perfect door sportprestaties te vertalen naar verhalen over persoonlijke records, beklommen bergen, en verbrande calorieën.’
‘Zorg dat je data-overzicht een feel-good moment creëert. Een overzicht van uitgaven of pizza-bestellingen werkt minder goed dan data die trots oproept.’
‘December is ideaal voor terugblikken, maar kijk wat voor jouw merk en doelgroep het beste en meest relevant moment is.’
‘Optimaliseer je overzicht voor sociale media. Denk aan aantrekkelijke visuals en pakkende oneliners die mensen graag willen delen.’
‘Ryanair laat zien dat je met fictieve data en herkenbare situaties ook kunt scoren, door het te brengen met je eigen merkstijl - in hun geval brutale humor die hun doelgroep aanspreekt.’ Het belangrijkste in zijn ogen is dat je kiest voor data die echt betekenisvol is voor je gebruikers. ‘Niet elk bedrijf heeft toegang tot zulke data zoals muziek en podcasts (Spotify) of sport (Strava). Maar elk bedrijf kan wel zoeken naar manieren om hun verhaal te vertellen die resoneren met hun klanten.’
Verleg je grenzen!
schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!