‘Wij willen betrokkenheid bij de kern van een merk, maar blijven ook praktisch’

Blog
Interview
Bas Hakker
13-06-2024
Afgelopen week verstuurde Jos het persbericht naar de vakmedia dat PR Bureau Coopr per 1 oktober opgaat in Brand Potential en daarmee een full service brand agency wordt binnen het Candid platform. Jos, mede-oprichter van Coopr zal Managing Director worden van Brand Potential Benelux. Hij vormt samen met Guillaume Furminger, Executive Creative Director, het leadershipteam van de Beneluxdivisie van Brand Potential. Na 15 jaar toewijding aan Coopr heeft mede-oprichter Jody Koehler ervoor gekozen om zijn toekomst elders te zoeken.
Door Coopr te integreren in Brand Potential zet het bureau een belangrijke stap richting het aanbieden van een volledig dienstenportfolio. Het bureau zal in staat zijn om merken te ontwikkelen vanuit een strategische basis en ze tot leven te brengen door middel van onderscheidend design, relevante merkverhalen, contentproductie, activaties en PR-technieken. De nieuwe strategie van Brand Potential Benelux draait om hoe een merk zich in de wereld presenteert, met een focus op merkidentiteit, merkexpressie, storytelling en merkreputatie. Klinkt als nieuws dus even bellen met Jos.

Waarom deze stap?
‘Weet je nog dat we een paar weken geleden dat onderzoek ‘What Clients think’ bespraken? Daarin gaven klanten aan dat ze liever niet met veel bureaus willen schakelen en dat past ook wel bij de filosofie van Candid waarbij ze per deelgebied van communicatie met grote bureaumerken het verschil willen maken. Bij Candid gaat het om merk, media en communicatie en wij voegen ons dus bij de merkkant.’

Je gaat dus van PR-advies naar meedenken met klanten over merken.
‘Als je de essentie van een merk afpelt dan kom je toch uit bij reputatie; het gaat uiteindelijk om de optelsom van wat een merk wil vertellen én wat de doelgroep daarvan vindt. In briefings krijgen wij natuurlijk altijd veel informatie over het merk, waar het voor staat en wat de ambities zijn, en dat nemen we altijd als vertrekpunt. Uiteindelijk komt er dan een praktisch haakje om het merkverhaal te vertellen, maar de basis is altijd het merk. Wij willen daar in het nieuwe bureau over meedenken.’

Eerder werd Millford Brand Design geïntegreerd met het Engelse Brand Potential en met Coopr gebeurt nu hetzelfde. Hoe breng je kennis van design en PR bij elkaar?
‘Jij kent dat boek van Roel Stavorinus toch? Strategisch brand design heet dat. Hij legt uit dat de visuele identiteit van een merk slechts een onderdeel is van het gehele merk. Wij willen uiteindelijk niet als nichebureau bekend staan maar vooral als generalist waarbij bepaalde niches kunnen groeien. Als bureau ga je dus groeien naar alle onderdelen van het merk terwijl je de bestaande elementen - PR en visuele identiteit - niet laat liggen. Maar je begint bij het bevragen van de briefing en je start met strategie. En een goede strategie dicteert routes voor creatieven. Simpel gezegd: het gaat altijd eerst om ‘alles voor een glimlach’ en daarna ga je bepalen hoe je dat vertaalt in concrete concepten en verhalen.’

Hoe ziet het bureau er straks praktisch uit?
‘We groeien naar 45 tot 50 mensen en zijn dus onderdeel van Brand Potential dat in Engeland voor grote klanten werkt zoals de Engelse Rugbybond. Straks zijn we dus Brand Potential Benelux en we focussen qua service op brand identity, brand reputation en brand expression. Wij willen betrokkenheid bij de kern van een merk, maar blijven ook met beide benen op de grond en zijn dus ook praktisch. Wij maken straks geen TV-commercials en social media posts, maar bedenken wel mooie branded concepten voor merken en organiseren daaromheen publiciteit. Ik geloof altijd in eerst goed kijken waar je goed in bent als bureau, dus wij komen uit de PR-,communicatie- en designwereld, en vanuit die basis gaan we meedenken met bedrijven over merken. Het wordt een mooi bureau met mooie klanten zoals Coolblue, adidas, Albert Heijn en Coca-Cola. Daarvoor blijven we doen wat we deden en van daaruit gaan we steeds meer groeien samen met die klanten.’

Je hebt het nieuws vorige week bekendgemaakt. Hoe is er intern gereageerd?
‘Verschillend natuurlijk, maar over het algemeen positief en begripvol. Het grote verhaal snapt iedereen goed en uiteindelijk ga je nadenken over jouw positie in die nieuwe organisatie. Sommige collega’s waren echt gehecht aan zowel Jody als het Coopr-merk dus zij moeten even wennen. Persoonlijk zal ik Jody als collega heel erg missen. Met hem ben ik toch dit avontuur toch begonnen en dat was echt geweldig.’

Zou je een voorbeeld kunnen geven van jullie rol bij een fictieve klant?
‘Het meest ultieme voorbeeld zou zijn dat een klant binnenkomt met een commercieel probleem. Bijvoorbeeld dat het marktaandeel in een bepaalde categorie terugloopt. Idealiter zouden we dan met onze collega’s in de UK een innovatietraject opstarten om mogelijkheden tot nieuwe categorieën en producten te verkennen. Als daar uitkomt dat er een nieuw merk nodig is, dan gaan we dat merk vormgeven op basis van de inzichten die we in dat innovatietraject geleerd hebben. Vervolgens moet zo’n merk ook gaan communiceren en gaan we dat merk ook tot leven brengen via activaties, contentproducties en de ontwikkelingen van allerlei communicatiemiddelen, variërend van verpakkingen tot hele campagnestijlen en content.’

Wat zijn jullie concurrenten in de bureauwereld?
‘Ik denk dat we een nieuw soort bureau worden met een heel scala aan verschillende concurrentievelden. Elk bureau dat zich bezighoudt met merkstrategie, positionering, merkreputatie en design zouden we kunnen tegenkomen. Dat lijstje hebben we voor onszelf wel helder. De praktijk gaat leren in hoeverre dat lijstje klopt.’

In hoeverre werken jullie samen met Brand Potential Engeland?
‘Best veel, we ontwikkelen gezamenlijk producten en IP. In Engeland zit er een heel zware research- en innovatietak die op heel hoog niveau acteert. Daar maken wij graag gebruik van. Als het gaat om merkstrategie, design en pr en merkreputatie, dan werken we lokaal. Wat interessant is aan de UK-markt is dat deze veel meer vanuit business vertrekt terwijl in Nederland esthetiek toch wat meer leidend is. Gevoelsmatig willen wij ergens daar tussenin zitten.’

Blijven jullie eigen content maken?        
‘We hebben natuurlijk een groot deel van onze klanten geïnformeerd en het leuke was dat een van onze klanten vroeg: blijft jullie nieuwsbrief overeind (en specifiek het afsluitende onderdeel). Ik heb plechtig beloofd dat we die in leven houden. Dus natuurlijk blijven we dat doen. Wel zullen we ook nadenken over wat de behoeftes van de mensen die het nieuwe Brand Potential volgen, zijn. Daar gaan we de komende tijd rustig over nadenken en daar ga je ongetwijfeld spoedig meer van zien.’

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief