Wij moeten niet van alles vinden van Gen-Z, maar er gewoon voor ze zijn

Blog
Opinie
Bas Hakker
03-07-2024
Niet zo lang geleden hoorde ik een goed verhaal van een vriend. Halverwege het fietstochtje met zijn Gen-Z zoon begreep hij opeens wat hij fout deed. Voorafgaand aan het fietsen, dacht hij: handig dat we even samen zijn want nu kan ik proberen om hem een beetje te sturen. Misschien kunnen we wel elke week een potje padel spelen, gaat hij zijn schoolwerk nog beter plannen of besluit hij om gitaarles te nemen als ik het een beetje handig aanpak. Hij zag zichzelf al helemaal trots terugkeren naar huis. Enthousiast vertellend aan zijn vrouw wat hij allemaal had geregeld in een simpel fietstochtje. Maar ja, na drie minuten van de instructievideo in vadervorm, zei zijn zoon; kan je ermee stoppen om me het gevoel te geven dat ik het allemaal fout doe?
Leuk een lief
De connectie tussen Gen-Z en andere generaties is een actueel thema. AD-columnist Hugo Borst schreef er nog over naar aanleiding van het verlies van Oranje vorige week tegen Oostenrijk. Gen-Z in Oranjeshirt zou het lastig vinden om elkaar de waarheid te zeggen. Ze spenderen veel tijd online waar iedereen leuk, beleefd en hartelijk met elkaar omgaat. TV-analist Marco van Basten vertelde ook nog hoe dat in zijn tijd ging. Dan scholden ze elkaar rustig kapot…alles om beter te worden.
 
Wij iets oudere mensen kunnen wel klagen over Gen-Z, over de tieners en twintigers die het allemaal een beetje anders doen, maar we moeten wel door samen. Coaches moeten de jongeren bereiken om beter te worden, managers en bazen in het bedrijfsleven moeten die jongeren straks naar klanten sturen om geld te verdienen en in de reclamewereld willen millennials en boomers die jonkies bereiken met hun campagnes. Over dat laatste schreven de slimme cijfermensen en strategen van Brand Potential UK een interessant rapport op basis van onderzoek. Zij kwamen met drie algemene tips voor de manier waarop reclamemakers met Gen-Z moet dealen. Uitgangspunt is dat we niet moeten kijken naar de manier waarop ze anders zijn, maar hoe we een band met ze kunnen smeden:
  • Je moet aandacht verdienen in plaats van claimen. Bijvoorbeeld door goede verhalen te vertellen waar jonge mensen zich in herkennen. Ga niet stoken, maar kijk hoe je een beetje verbinding kan maken;
  • Gen-Z verwacht dat merken warm en eerlijk zijn. Je hoeft niet de barricades op als merk, je kan jezelf blijven, maar je moet wel authentiek en praktisch zijn. Je moet je ook altijd menselijk opstellen en niet digitaal afstandelijk;
  • Hoe kan je zorgen voor affiniteit en relevantie? 67 procent van de ondervraagden vindt dat merken meer moeten zijn dan een leverancier van producten. In het rapport staat: praat met hen en niet tegen hen. Bouw vertrouwen op.
 
Zenden is wel klaar
Die vriend vertelde dat hij al snel tijdens de fietstocht begreep wat hij fout deed. ‘Ik was de hele tijd aan het zenden, maakte mijn eigen mening veel te groot... zelfs terwijl ik alleen vraagjes aan het stellen was. Elke vraag die ik stelde, had al een getelefoneerde mening: je moet lekker gaan sporten, spreek af met vrienden en neem meer initiatief.’ Toen hij dat doorhad, probeerde hij het beter te doen, dwong zichzelf om te luisteren zonder oordeel en dat werkte stukken beter. ‘Opeens kreeg ik verhalen te horen over zijn visie op de maatschappij, zijn grote ambities en vertelde hij veel over zijn liefde voor muziek en hoe hij zijn leven later voor zich, zag. Het was niet schokkend of een grote doorbraak, maar langzaam zag je hem openbreken. De dagen erna liet hij me veel nummers horen van zijn grote muzikale helden zoals Kendrick Lamar en om 12 uur ’s nachts riep hij me naar zijn kamer om te vertellen over de prachtige luchten met heel veel verschillende kleuren.’
 
Zo zie ik de rol van marketeers ook. De tijd van zenden, van grote reclames bedenken waarin je uitlegt hoe de wereld in elkaar zit, is voorbij. Je moet vragen stellen en af en toe een verhaal vertellen zonder te oordelen. Je kan er beter simpelweg gewoon voor ze zijn want Gen-Z staat open voor ervaring en kennis want ze zijn zelfkritisch genoeg om niet alles te weten. Wat ze moeten meenemen naar feestjes, hoe ze een nieuwe studie moeten kiezen of hoe ze het financieel kunnen regelen dat ze op kamers gaan. Onze rol is overzichtelijk: we moeten er simpelweg zijn om te helpen en te inspireren. Het laatste wat we moeten doen is vertellen hoe de wereld in elkaar zit.

En Koeman? Die won met zijn ploeg met 3-0 van Roemenië en knalt straks ook Turkije omver. Ik kan niet in de kleedkamer kijken, maar misschien is de manier waarop hij met Joey Veerman omging wel kenmerkend geweest voor een lerende coach (en een voorbeeld voor reclamemakers). Terwijl hij spelers die fouten maakten vroeger kansloos aan de kant schoof, bracht hij hem nu twintig minuten voor tijd in de ploeg. Hij gaf geen oordeel in de media over hem, maar handelde gewoon. Hij was er voor hem toen die jongen hem nodig had…Zo moeilijk is dat toch ook weer niet?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief