‘Zullen we een nieuwsbrief maken over dat account based marketing?’ zei Bas, terwijl we een slokje namen van een Heineken 0.0 op een mediafeestje van het voetbalblad met de grote reikwijdte. Ik kreeg meteen een beetje vlekken in mijn nek, want een nieuw buzzword was natuurlijk weer geboren. Toch zit er achter elk buzzword wel een zinnige gedachte. Die zinnige gedachte was best goed zichtbaar op het feestje waar wij dinsdagavond waren. De hoofdredactie van VI snapte het, zonder dat zij het woord account based marketing ooit in de mond hadden genomen.
Wens voor account based marketing: een aanpak die persoonlijk voelt
Blog
Insights
Jos Govaart
26-06-2024
Een nieuwe wind bij Voetbal International
Voetbal International, het blad van weleer, is een aantal jaar geleden overgenomen door de leuke uitgever PXR. Waar de vroegere bazen van VI een soort nee-fabriek waren, zijn zij nu verhuisd naar een ja-fabriek. De uitgeverij heeft vertrouwen gesteld in de gasten die heel goed weten waar de lezer, kijker en luisteraar van 2024 op zit te wachten. En dus, logischerwijs, organiseerden zij voor wat trouwe partners en liefhebbers een simpel feestje. "Oranje kijken mét VI”.
Helaas werkten Koeman en zijn mannen niet helemaal lekker mee aan de sfeer, maar dat deed niets af aan het begrijpen van de gast. De mensen die er waren kregen een fijne voetbalavond met een voetbalsfeer. We hadden het ook even over dat merk VI, hoe dat toch compleet nieuw leven in geblazen is, en ik moest bekennen dat het blad voor mij zo langzamerhand papierverspilling begint te worden omdat ik via podcasts en VI Pro uitstekend bediend wordt en 90% al tot me genomen heb voordat het blad op de mat ploft (mijn brievenbus staat buiten, maar dan klopt het ploffen niet). Terwijl wij gezellig voetbal aan het kijken waren, werd er op de redactievloer en aan columnistentafels hard gewerkt. De nostalgische lezer kreeg een column van Nico Dijkshoorn, de datafetisjist werd getrakteerd op een zwikkie statistieken van Bart Frouws). En of het allemaal nog niet genoeg is, stond Pieter Zwart vanmorgen (woensdag, red) om 5.30 uur op om de wedstrijd tactisch nog eens helemaal terug te kijken. Dus ook de tactiekliefhebber komt aan z’n trekken.
De simpele essentie van account based marketing
Waarom is dit in de wereld van account based marketing dan zo belangrijk? Daarvoor moet ik eerst even terug naar de basis van wat het is. Voor mij is account based marketing een combinatie van een hele goede database/CRM-systeem gecombineerd met een goed contentmarketingprogramma. Vaak wordt daar dan een specifieke marketeer opgezet die zo’n programma trekt en organiseert. En daar zit volgens mij de crux. Zo’n persoon moet je niet in z’n eentje zijn of haar gang laten gaan. Je moet namelijk de Freeks, Pieters en Suleymans van deze wereld de ‘baas’ maken van de juiste ideeën.
Verder dan white papers en webinars
Je kunt een heel goed rapport, boordevol nuttige inzichten maken over een bepaald onderwerp, maar dan begint het feest pas. Je wil dat je (potentiële) klanten in aanraking komen met de stof die je ze voorschotelt. Dat zij er iets bij gaan voelen. Wij hebben dat zelf de afgelopen jaren een beetje laten liggen, in alle eerlijkheid. Wie Coopr in de beginjaren gevolgd heeft weet dat we destijds ook blogs schreven en een (weliswaar toen met veel minder liefde geproduceerde) nieuwsbrief uitstuurden. Maar wat we ook altijd deden is dat we aan het einde van het jaar een event organiseerden voor onze 100 favoriete vakgenoten. We nodigden toen de beste spreker uit die ons budget aankon en we organiseerden een mooi event, over het onderwerp waarvan wij wisten dat het op dat moment het allerbelangrijkste was in ons vakgebied. Als wij met die gedachte naar account based marketing kijken, dan kunnen we een stap verder dan de white papers, webinars en nieuwsbrieven. We gaan er de komende jaren mee experimenteren. Mocht je in een bepaalde CRM-fuik terechtkomen, weet dan, dat we heus wel een commerciële doelstelling hebben, maar dat we altijd beginnen vanuit de liefde voor ons vak. Omdat we erin geloven dat als we die delen, mensen uiteindelijk zin krijgen om met ons samen te werken.
Voetbal International, het blad van weleer, is een aantal jaar geleden overgenomen door de leuke uitgever PXR. Waar de vroegere bazen van VI een soort nee-fabriek waren, zijn zij nu verhuisd naar een ja-fabriek. De uitgeverij heeft vertrouwen gesteld in de gasten die heel goed weten waar de lezer, kijker en luisteraar van 2024 op zit te wachten. En dus, logischerwijs, organiseerden zij voor wat trouwe partners en liefhebbers een simpel feestje. "Oranje kijken mét VI”.
Helaas werkten Koeman en zijn mannen niet helemaal lekker mee aan de sfeer, maar dat deed niets af aan het begrijpen van de gast. De mensen die er waren kregen een fijne voetbalavond met een voetbalsfeer. We hadden het ook even over dat merk VI, hoe dat toch compleet nieuw leven in geblazen is, en ik moest bekennen dat het blad voor mij zo langzamerhand papierverspilling begint te worden omdat ik via podcasts en VI Pro uitstekend bediend wordt en 90% al tot me genomen heb voordat het blad op de mat ploft (mijn brievenbus staat buiten, maar dan klopt het ploffen niet). Terwijl wij gezellig voetbal aan het kijken waren, werd er op de redactievloer en aan columnistentafels hard gewerkt. De nostalgische lezer kreeg een column van Nico Dijkshoorn, de datafetisjist werd getrakteerd op een zwikkie statistieken van Bart Frouws). En of het allemaal nog niet genoeg is, stond Pieter Zwart vanmorgen (woensdag, red) om 5.30 uur op om de wedstrijd tactisch nog eens helemaal terug te kijken. Dus ook de tactiekliefhebber komt aan z’n trekken.
De simpele essentie van account based marketing
Waarom is dit in de wereld van account based marketing dan zo belangrijk? Daarvoor moet ik eerst even terug naar de basis van wat het is. Voor mij is account based marketing een combinatie van een hele goede database/CRM-systeem gecombineerd met een goed contentmarketingprogramma. Vaak wordt daar dan een specifieke marketeer opgezet die zo’n programma trekt en organiseert. En daar zit volgens mij de crux. Zo’n persoon moet je niet in z’n eentje zijn of haar gang laten gaan. Je moet namelijk de Freeks, Pieters en Suleymans van deze wereld de ‘baas’ maken van de juiste ideeën.
Verder dan white papers en webinars
Je kunt een heel goed rapport, boordevol nuttige inzichten maken over een bepaald onderwerp, maar dan begint het feest pas. Je wil dat je (potentiële) klanten in aanraking komen met de stof die je ze voorschotelt. Dat zij er iets bij gaan voelen. Wij hebben dat zelf de afgelopen jaren een beetje laten liggen, in alle eerlijkheid. Wie Coopr in de beginjaren gevolgd heeft weet dat we destijds ook blogs schreven en een (weliswaar toen met veel minder liefde geproduceerde) nieuwsbrief uitstuurden. Maar wat we ook altijd deden is dat we aan het einde van het jaar een event organiseerden voor onze 100 favoriete vakgenoten. We nodigden toen de beste spreker uit die ons budget aankon en we organiseerden een mooi event, over het onderwerp waarvan wij wisten dat het op dat moment het allerbelangrijkste was in ons vakgebied. Als wij met die gedachte naar account based marketing kijken, dan kunnen we een stap verder dan de white papers, webinars en nieuwsbrieven. We gaan er de komende jaren mee experimenteren. Mocht je in een bepaalde CRM-fuik terechtkomen, weet dan, dat we heus wel een commerciële doelstelling hebben, maar dat we altijd beginnen vanuit de liefde voor ons vak. Omdat we erin geloven dat als we die delen, mensen uiteindelijk zin krijgen om met ons samen te werken.
Verleg je grenzen!
schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!