Weg met deur- tot deurgeleur: Hoe retailers doneren faciliteren

Blog
Opinie
Annouk van Ommen
08-02-2018
Dinsdagavond was ik mijn standaard rondje social media aan het doen. Scrollend door LinkedIn, een platform waar ik me laat inspireren door van alles in en rondom mijn vakgebied, kwam onderstaande post van

Na het bestuderen van de post en het checken van andere social kanalen van Picnic rezen er wat vraagtekens boven mijn hoofd. Op Facebook en Instagram stond deze zelfde post met veel positieve reacties, maar ook een aantal kritische klanten die de actie niet hadden meegekregen. Zonde en een gemiste kans! Na wat onderzoek, kwam ik erachter dat de actie tijdens de actieperiode in de app te vinden was bij het kopje 'nieuw'. De consumenten die wel in aanraking kwamen met de actie, reageerden stuk voor stuk positief. Uit een snelle social check blijkt dus dat de consument zeker bereid is om op deze manier producten te doneren voor een goed doel. Way to go mensen! Het doneren is laagdrempelig, makkelijk en daarmee snel gefixt. Want heel eerlijk; ik verstop mij in huis, sluit deuren en ramen en doe het licht uit zodra er aan m'n deur wordt geleurd.

Doneren via retailers lijkt mij dan ook een typische win-win-win situatie. Waarbij de consument goed gestemd is, want die doet (heel gemakkelijk) iets goeds. Picnic is tevreden, want verdient nog steeds op de marges van producten die de consumenten doneren en ze staan in positief daglicht. Voedselbank blij, want ruim 30.000 producten worden gedoneerd.

Maar als het voor ons allen zo makkelijk is om iets goeds te doen, waarom doen we dat dan niet wat vaker? De retailer faciliteert en de consument betaalt. Zo helpen we elkaar. Wat wilde ideeën: Via Foodora de mogelijkheid om een gezonde maaltijd te doneren aan een hulpbehoevend gezin bij jou in de buurt? De consument betaalt, Foodora verzorgt de bezorging. Bij de verkoop van een X-aantal kinderbedden, doneert IKEA een kinderbed aan achterstandsgezinnen. Of Amazon die bij de verkoop van een X-aantal boeken, een boek doneert aan een openbare bibliotheek.

De verantwoording ligt bij ons allen, maar retailers kunnen in mijn ogen grote stappen maken door het doneren voor de consument gemakkelijk te maken. Zo doen we het samen. Een beetje meer filantropie hier en daar kan echt geen kwaad.

 

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief