Voor een reactie op ‘de brief van Joop’ is het een goed idee om met het einde te beginnen. Stel je voor: je wil een journalistiek medium beginnen dat de gevestigde orde uitdaagt. Goed idee, want laten we eerlijk zijn, Mediahuis en DPG hebben de markt stevig in handen, en dat is niet per se goed voor de diversiteit. Maar waar begin je? Welke lessen kun je trekken uit bestaande onafhankelijke platforms zoals De Correspondent en Follow the Money? En hoe zorg je ervoor dat je niet binnen twee jaar failliet gaat?
Wat zijn de kenmerken van een nieuwe concurrent van Mediahuis en DPG?
Blog
Insights
Bas Hakker
20-02-2025
Uit een groot onderzoek onder miljoenen bezoekers van 21 Duitse en Oostenrijkse websites blijkt dat mensen helemaal niet zitten te wachten op lange lappen tekst achter een betaalmuur. Hoe korter en meer to-the-point je het brengt, hoe groter de kans dat lezers daadwerkelijk geïnteresseerd raken en blijven hangen. En hier komt nog een extra gouden tip: korting werkt! Hebben mensen eenmaal doorgeklikt, dan is een aantrekkelijk geprijsd aanbod vaak de doorslaggevende factor.
Dus, je wil iets nieuws beginnen in de journalistiek? Helemaal top. Maar dan moet je het wel goed aanpakken. Ik ben het eens met Jos en die slimme Peter: journalistieke fusies zorgen alleen maar voor eenheidsworst, terwijl we juist meer diversiteit nodig hebben in de media. Daarom heb ik een aantal wetmatigheden geformuleerd voor iedereen die een nieuwe journalistieke speler wil opzetten. Geen vage theorieën, maar praktische lessen.
1. Geen advertentiegeld – nooit, nergens, gewoon niet doen
Klinkt misschien radicaal, maar advertenties zorgen altijd voor compromissen. Eerst is het een onschuldige banner, dan een gesponsord artikel en voor je het weet schrijf je alleen nog maar content die bedrijven goed uitkomt. Er is trouwens niks mis met advertenties, maar er zijn al twee uitgevers die dáár goed in zijn. Dus kap ermee. Vertrouw op je lezers, niet op adverteerders.
2. Denk in niches, niet in breedte
Je kunt proberen het volgende grote landelijke dagblad te worden, maar veel succes daarmee. De echte kansen liggen in niches. Mensen willen specialistische kennis en daar betalen ze voor. Of het nu gaat om duurzaamheid, sportbusiness, tech of geopolitiek – als je een niche domineert, kun je een loyale fanbase opbouwen.
3. Werk samen met de beste journalisten uit je niche
Journalistiek draait om vertrouwen en kwaliteit. Zorg dat je werkt met de crème de la crème binnen jouw niche. En nee, ze hoeven niet per se in loondienst. Freelancers die voor jouw platform werken of een coöperatief model kunnen ook werken. Zolang de inhoud maar ijzersterk is en lezers weten dat ze hier moeten zijn voor hun dosis kwaliteit.
4. Maak zo min mogelijk kosten – elke euro telt
Grote redacties, dure kantoren, ingewikkelde structuren – vergeet het. Wil je overleven, dan moet je slank opereren. Werk met een kernteam en schakel freelancers en experts in waar nodig. Geen onnodige overhead, geen dure managementlagen. Gewoon doen wat nodig is om geweldige content te maken.
5. Zorg voor een beweging, geen product
Mensen abonneren zich niet alleen op nieuws, ze willen ergens bij horen. Kijk naar De Correspondent en Follow the Money: ze verkopen niet alleen journalistiek, maar een missie. Wil je dat mensen niet alleen betalen, maar ook fan worden? Dan moet je een duidelijk verhaal hebben over waarom jouw medium bestaat en wat het toevoegt aan de wereld.
6. Behoud zelfstandige units, maar werk slim samen
Een nieuw mediabedrijf hoeft geen mastodont te zijn. Je kunt prima een netwerk vormen van zelfstandige journalistieke initiatieven die samenwerken. Ieder zijn eigen niche, maar met gedeelde technologie, marketing en distributie. Zo blijft iedereen wendbaar en efficiënt, zonder de logheid van traditionele mediabedrijven. Toevallig was ik voor verhalen bij De Correspondent en Follow the Money en zó groot zijn die verschillen niet.
7. Organiseer events – geef je publiek iets extra’s
Lezen is leuk, maar meemaken is beter. Door evenementen te organiseren – lezingen, debatten, netwerkborrels – bouw je niet alleen een community, maar creëer je ook een extra inkomstenstroom. Mensen willen niet alleen consumeren, maar ook participeren. Dus geef ze die kans.
8. Kies voor een hoofdbusinessmodel
Meerdere businessmodellen zijn goed, maar het zorgt voor overzicht binnen een organisatie als er een duidelijk businessmodel is. Bij VI bijvoorbeeld maken ze podcasts, video’s en gaan ze zelfs het theater in. Maar de basis van alles is VIPro waarvan je lid kan worden voor 6 euro in de maand, daar moet uiteindelijk het grootste gedeelte van de inkomsten uit komen.
Conclusie
Wil je echt iets nieuws beginnen in de journalistiek? Dan moet je breken met de oude patronen. Geen advertenties, maar directe steun van je lezers. Geen breedte, maar een scherpe focus op niches. Lage kosten, een sterke missie en slimme samenwerking in plaats van eenheidsworst.Een nieuw medium starten is niet makkelijk, maar als je deze 8 principes hanteert, heb je in ieder geval een serieuze kans. En eerlijk? De markt schreeuwt om nieuwe spelers. Dus waar wachten jullie nog op?
Dus, je wil iets nieuws beginnen in de journalistiek? Helemaal top. Maar dan moet je het wel goed aanpakken. Ik ben het eens met Jos en die slimme Peter: journalistieke fusies zorgen alleen maar voor eenheidsworst, terwijl we juist meer diversiteit nodig hebben in de media. Daarom heb ik een aantal wetmatigheden geformuleerd voor iedereen die een nieuwe journalistieke speler wil opzetten. Geen vage theorieën, maar praktische lessen.
1. Geen advertentiegeld – nooit, nergens, gewoon niet doen
Klinkt misschien radicaal, maar advertenties zorgen altijd voor compromissen. Eerst is het een onschuldige banner, dan een gesponsord artikel en voor je het weet schrijf je alleen nog maar content die bedrijven goed uitkomt. Er is trouwens niks mis met advertenties, maar er zijn al twee uitgevers die dáár goed in zijn. Dus kap ermee. Vertrouw op je lezers, niet op adverteerders.
2. Denk in niches, niet in breedte
Je kunt proberen het volgende grote landelijke dagblad te worden, maar veel succes daarmee. De echte kansen liggen in niches. Mensen willen specialistische kennis en daar betalen ze voor. Of het nu gaat om duurzaamheid, sportbusiness, tech of geopolitiek – als je een niche domineert, kun je een loyale fanbase opbouwen.
3. Werk samen met de beste journalisten uit je niche
Journalistiek draait om vertrouwen en kwaliteit. Zorg dat je werkt met de crème de la crème binnen jouw niche. En nee, ze hoeven niet per se in loondienst. Freelancers die voor jouw platform werken of een coöperatief model kunnen ook werken. Zolang de inhoud maar ijzersterk is en lezers weten dat ze hier moeten zijn voor hun dosis kwaliteit.
4. Maak zo min mogelijk kosten – elke euro telt
Grote redacties, dure kantoren, ingewikkelde structuren – vergeet het. Wil je overleven, dan moet je slank opereren. Werk met een kernteam en schakel freelancers en experts in waar nodig. Geen onnodige overhead, geen dure managementlagen. Gewoon doen wat nodig is om geweldige content te maken.
5. Zorg voor een beweging, geen product
Mensen abonneren zich niet alleen op nieuws, ze willen ergens bij horen. Kijk naar De Correspondent en Follow the Money: ze verkopen niet alleen journalistiek, maar een missie. Wil je dat mensen niet alleen betalen, maar ook fan worden? Dan moet je een duidelijk verhaal hebben over waarom jouw medium bestaat en wat het toevoegt aan de wereld.
6. Behoud zelfstandige units, maar werk slim samen
Een nieuw mediabedrijf hoeft geen mastodont te zijn. Je kunt prima een netwerk vormen van zelfstandige journalistieke initiatieven die samenwerken. Ieder zijn eigen niche, maar met gedeelde technologie, marketing en distributie. Zo blijft iedereen wendbaar en efficiënt, zonder de logheid van traditionele mediabedrijven. Toevallig was ik voor verhalen bij De Correspondent en Follow the Money en zó groot zijn die verschillen niet.
7. Organiseer events – geef je publiek iets extra’s
Lezen is leuk, maar meemaken is beter. Door evenementen te organiseren – lezingen, debatten, netwerkborrels – bouw je niet alleen een community, maar creëer je ook een extra inkomstenstroom. Mensen willen niet alleen consumeren, maar ook participeren. Dus geef ze die kans.
8. Kies voor een hoofdbusinessmodel
Meerdere businessmodellen zijn goed, maar het zorgt voor overzicht binnen een organisatie als er een duidelijk businessmodel is. Bij VI bijvoorbeeld maken ze podcasts, video’s en gaan ze zelfs het theater in. Maar de basis van alles is VIPro waarvan je lid kan worden voor 6 euro in de maand, daar moet uiteindelijk het grootste gedeelte van de inkomsten uit komen.
Conclusie
Wil je echt iets nieuws beginnen in de journalistiek? Dan moet je breken met de oude patronen. Geen advertenties, maar directe steun van je lezers. Geen breedte, maar een scherpe focus op niches. Lage kosten, een sterke missie en slimme samenwerking in plaats van eenheidsworst.Een nieuw medium starten is niet makkelijk, maar als je deze 8 principes hanteert, heb je in ieder geval een serieuze kans. En eerlijk? De markt schreeuwt om nieuwe spelers. Dus waar wachten jullie nog op?
Verleg je grenzen!
schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!