Wat wordt na Instagram het social media platform voor jongeren?

Blog
Opinie
Marieke Fennis
19-10-2015
'Hoe lang is Instagram nog leuk?' kopte NRC Next vorige week. Het hippe platform zou worden bedreigd door het echte leven. Het is immers niet onoverkomelijk dat, net als met elk populair wordend medium, ook je ouders en de buurvrouw hun weg vinden naar Instagram en er binnenkort ook foto's van de familiedag met #nofilter op jouw Insta voorbij komen.Bovendien is het sinds vorige maand mogelijk om te adverteren op Instagram. Nog een extra vraagteken of Instagram dan nog lang leuk blijft. Ik zag vorige week de eerste sponsored post op mijn tijdlijn voorbij komen. De advertenties hebben hetzelfde formaat als de foto's van gebruikers, maar met vermelding van 'sponsored', dus ik vond het nog niet direct storend. Maar wellicht omdat het nog maar een enkele uiting was.

Instagram vs Facebook
Grote kans dat door deze veranderingen jongeren Instagram op den duur links laten liggen. Een 19-jarige jongen uit Austin schreef begin dit jaar nog dat Instagram het meest gebruikte social media kanaal onder jongeren is. Dat betekent dat ondanks dat de meeste jongeren een Facebook-account hebben, vooral omwille van online vindbaarheid, ze alleen posten op Instagram. Een andere reden voor de populariteit is dat Instagram veel minder commercieel  is (was dus) en meer de focus legt op kwalitatief goede content, iets wat het voor jongeren veel interessanter maakt. Hierdoor bezoeken jongeren Instagram niet alleen veel vaker, ook de interactie neemt toe.

Communicatie wordt vergankelijker
Maar goed, wat wordt dan 'the next best thing'? Er moet een alternatieve plek zijn waar jongeren op een gegeven moment naar toe gaan omdat ook Instagram te commercieel en te massaal wordt. Mitch Joel, CEO van Mirum en auteur van 'Ctrl Alt Delete', voorspelde eerder dat de toekomst van communicatie steeds sneller en vergankelijker zoals ook livestream apps Periscope en Meerkat.

Is Snapchat 'the next best thing'?
Diezelfde 19-jarige jongen uit Austin ervaart dat ook. Volgens hem is Snapchat het platform waar jongeren zichzelf kunnen zijn, want wat voor gekke foto's je ook plaatst, na een paar seconden verdwijnen ze ook weer. Bovendien is er geen voortdurende sociale druk zoals bij andere sociale media. Het draait niet om de likes. Als je op Facebook of Instagram bijvoorbeeld binnen een kwartier geen likes krijgt op een foto, kun je ervan uitgaan dat de meesten de foto verwijderen. Bij Snapchat gaat het om een verhaal of ervaring van een dag uit jouw leven en geen opgedirkt en overdreven hoogtepunt van de dag. Het is authentiek. Daarnaast is privacy een redelijk groot ding, ook onder jongeren, en Snapchat is een relatief gesloten en anoniem netwerk.Echter hoe lang een Snapchat de zogenoemde meute voor blijft, vraag ik me af. In een artikel op Emerce vorige week lees ik ook dat merken en retailers al hun weg vinden naar Snapchat en ermee experimenteren. Voor mij is Snapchat nog het Grote Onbekende, maar ik ga me er aan wagen en heb zojuist een account aangemaakt. Zal mijn bevindingen in een latere blogpost met jullie delen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief