schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Wat eet Gen Z en welke invloed heeft dat op merken?
Blog
Trends
Dorieke Cieremans
26-03-2018
Praten over generaties vind ik altijd reuze interessant. Waarom? Omdat het zo lekker herkenbaar is. Niet alleen bij mezelf, maar ook bij andere generaties zoals mijn ouders. Zij als babyboomers, ik als millennial, mn jonge nichtjes als Gen Z. Het is altijd leuk om te zien waar de interesses van de verschillende generaties liggen en dat je gedrag ook zo afhankelijk is van een opvoedingsstijl en omstandigheden waarin je opgroeit.
Laten we eens inzoomen op Gen Z. Je weet wel: Generatie Alpha, de post-Millenials, Plurals, Digital Natives en iGeneration. Kiddo's geboren tussen 1995 en 2010. Een generatie die het belangrijk vindt om op eigen benen te staan, om iets te maken van het leven en de wereld. Maar ook de eerste generatie die geen wereld zonder internet kent. On- en offline gaan hand in hand. Een generatie die heel erg open staat voor andere culturen, etnische en seksuele diversiteit. De klassieke gedachte van wat goed of fout is speelt een steeds minder belangrijke rol. Maar het is ook een generatie die niet zo van risico's houdt: minder alcohol, minder drugs en financieel gaan ze voor zekerheid.
Risicomijdend
Hoe gaat deze generatie om met voedsel? Uit recent Amerikaans onderzoek van The NPD Group blijkt dat deze generatie meer dan andere generaties op zoek is naar 'echt' voedsel. Ze willen weten wat ze eten en daarmee nemen ze dus (daar waar de generatie om bekend staat) niet al te veel risico's. De generatie die is opgevoed door millennials heeft meer behoefte aan biologisch voedsel dan welke andere groep dan ook. Ze weten wat gezond is, weten wat ze eten en niet alleen hoe het smaakt.
Gen Z lijkt op de millennials, dat is logisch wat ze worden er door opgevoed. Maar nog meer dan de millennials zegt deze generatie dat schoon eten hun kwaliteit van leven verbetert en vers voedsel een grote rol speelt in hun levensstijl. Biologisch eten is meer dan normaal. Ze zien zichzelf als een persoonlijk merk met een eigen verhaal en waarden in het leven. En daarbij zoeken ze naar merken die hun verhaal ondersteunen. Matcht de visie van een merk met de persoonlijke waarden? Grote kans dat ze dan kiezen voor jouw merk, ongeacht de grootte van je merk.
Wat kun je doen als merk in de voedingsindustrie om Gen Z aan je te binden?
Merkgrootte maakt dus niet uit, zorg voor een verhaal
Hoe groot je ook bent als merk, als deze jonge doelgroep zich met je verbonden voelt geloven ze in je. Hoe duur of hoe groot je merk ook is! Dus staar je niet blind op het feit dat alleen de kleine, nieuwe startups succesvol zijn en sympathiek worden bevonden door jongeren en dat je daar als groot massamerk niet tegenop kan boksen. Waar je je blind op moet staren, is je verhaal en waar je voor staat.
Schoenmaker blijf bij je leest
Houd alsjeblieft op met je merk op een krampachtige manier een draai te geven om deze doelgroep te bedienen. Deze generatie heeft je haarfijn door en schrijft je dan ook vrij snel af. Ook deze generatie houdt bijvoorbeeld nog wel van een guilty pleasure hoor. Zorg gewoon dat je ergens voor staat. Zie hier een briljant voorbeeld van KFC.
Laten we eens inzoomen op Gen Z. Je weet wel: Generatie Alpha, de post-Millenials, Plurals, Digital Natives en iGeneration. Kiddo's geboren tussen 1995 en 2010. Een generatie die het belangrijk vindt om op eigen benen te staan, om iets te maken van het leven en de wereld. Maar ook de eerste generatie die geen wereld zonder internet kent. On- en offline gaan hand in hand. Een generatie die heel erg open staat voor andere culturen, etnische en seksuele diversiteit. De klassieke gedachte van wat goed of fout is speelt een steeds minder belangrijke rol. Maar het is ook een generatie die niet zo van risico's houdt: minder alcohol, minder drugs en financieel gaan ze voor zekerheid.
Risicomijdend
Hoe gaat deze generatie om met voedsel? Uit recent Amerikaans onderzoek van The NPD Group blijkt dat deze generatie meer dan andere generaties op zoek is naar 'echt' voedsel. Ze willen weten wat ze eten en daarmee nemen ze dus (daar waar de generatie om bekend staat) niet al te veel risico's. De generatie die is opgevoed door millennials heeft meer behoefte aan biologisch voedsel dan welke andere groep dan ook. Ze weten wat gezond is, weten wat ze eten en niet alleen hoe het smaakt.
Gen Z lijkt op de millennials, dat is logisch wat ze worden er door opgevoed. Maar nog meer dan de millennials zegt deze generatie dat schoon eten hun kwaliteit van leven verbetert en vers voedsel een grote rol speelt in hun levensstijl. Biologisch eten is meer dan normaal. Ze zien zichzelf als een persoonlijk merk met een eigen verhaal en waarden in het leven. En daarbij zoeken ze naar merken die hun verhaal ondersteunen. Matcht de visie van een merk met de persoonlijke waarden? Grote kans dat ze dan kiezen voor jouw merk, ongeacht de grootte van je merk.
Wat kun je doen als merk in de voedingsindustrie om Gen Z aan je te binden?
Merkgrootte maakt dus niet uit, zorg voor een verhaal
Hoe groot je ook bent als merk, als deze jonge doelgroep zich met je verbonden voelt geloven ze in je. Hoe duur of hoe groot je merk ook is! Dus staar je niet blind op het feit dat alleen de kleine, nieuwe startups succesvol zijn en sympathiek worden bevonden door jongeren en dat je daar als groot massamerk niet tegenop kan boksen. Waar je je blind op moet staren, is je verhaal en waar je voor staat.
Schoenmaker blijf bij je leest
Houd alsjeblieft op met je merk op een krampachtige manier een draai te geven om deze doelgroep te bedienen. Deze generatie heeft je haarfijn door en schrijft je dan ook vrij snel af. Ook deze generatie houdt bijvoorbeeld nog wel van een guilty pleasure hoor. Zorg gewoon dat je ergens voor staat. Zie hier een briljant voorbeeld van KFC.