Wat communicatieprofessionals kunnen leren van Yuri van Gelder

Blog
Opinie
Jos Govaart
08-08-2016
Ik ben benieuwd waarom je geklikt hebt op de social post of link op deze site naar dit artikel. Ik heb zelf een hekel aan dit soort koppen. En wel om twee redenen. De eerste heeft met alles "voor" Yuri van Gelder te maken. De tweede reden met het inhaken op Yuri zelf. Laat ik eens met de eerste beginnen.

De nietzeggende blogpost evolueert
Er is een ontwikkeling in de nietszeggende blogpost gaande. Toen ik de PR inrolde tien jaar geleden toen had vrijwel elke blog iets met 2.0 in zich. Afgeleid van web 2.0, kregen we restaurant 2.0, bibliotheek 2.0, televisie 2.0. En ga zo maar door. Terwijl Microsoft allang in '98 was, om maar eens wat te noemen. Toen 2.0 uit was, werd dat opgevolgd door het fantasieloze 3.0. Maar gelukkig was er ruim baan voor "het nieuwe werken". Het nieuwe rijden etc. M'n oude baas Ruud Bijl schreef destijds een kort stukkie met de titel "

Dan Youri van Gelder: Grolsch en Chocomel, ga je schamen!
Tsja. Ik ben het vooral eens met collega Dorieke. Bij topsport hoort ook bijbehorend gedrag. Maar daar gaat niet over. Er zijn merken zoals Grolsch en Chocomel die het echt té gek vinden om schijtlollig in te haken op Yuri. Als ze hun drankjes gedronken zouden hebben, zou het echt wel anders aflopen. Ik begrijp ineens waarom er vaak te weinig betaald wordt voor social content. Als dit het niveau is, dan verdient het ook niet meer. Wat een creatieve armoede. Grolsch is een prachtig merk met een mooi verhaal, prachtige historie en een loyale groep fans. Lijkt me niet bepaald een slag mens dat zich verheugd zal voelen over dit kansloze gebbetje op social media. ,,Men wilde erg graag snel inhaken", zo zei een woordvoerder. Waarom. in . Hemelsnaam. ? Met welk doel? Wat brengt het merk dit? Waar laat Grolsch hier toegevoegde waarde zien? Gaat Grolsch Yuri van Gelder nu ook steunen met een dagelijks biertje nu hij afgedropen naar huis gaat? Inhaken moet je niet alleen doen om het moment te kapen. Dat moet je doen door iets te doen, iets te bieden en dus iets toe te voegen. Voor veel merken is het helaas niet meer dan opvulling in de dertien in een dozijn contentkalender.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief