Waarom: ‘te commercieel’ een kortzichtig argument is van media

Blog
Opinie
Jos Govaart
26-07-2023
Gaan we niets mee doen, want vinden we te commercieel. Het is een vaak en makkelijk uitgesproken zinnetje van nieuwsredacteuren. Het is een begrijpelijke reflex van journalisten die het principe huldigen niet te hoeven meedoen aan het optimaliseren van de winst van het bedrijfsleven. Toch dacht ik laatst toen ik eindelijk een CEO van een groot bedrijf (Marjan Rintel van KLM) zag aanschuiven naast Catherine Keyl aan een talkshowtafel. Eigenlijk is het toch een beetje gek. Waarom? Dat ga ik in dit blog beschrijven.
Eenzijdige blik
Laat ik meteen een andere klacht toevoegen. De Nederlandse politiek is veel beter voor bedrijven dan voor mensen. Die bedrijven genieten veel te veel belastingvoordelen, en de gewone ‘hardwerkende Nederlander’ betaalt de prijs voor de mazzeltjes van het grootkapitaal. Ook dit is een begrijpelijk narratief na de privatisering van sommige sectoren -terwijl de overheid overigens keihard bleef groeien-. Maar al deze verhaallijntjes worden door de huidige mediadynamiek in stand gehouden en bijzonder eenzijdig belicht.
 
De andere kant van de medaille is namelijk de inkomstenkant van de overheid. 30% van het bruto binnenlands product komt van grote bedrijven. En een nog veel groter deel van het middenkleinbedrijf. Bedrijven zijn nogal belangrijk. En dus, redeneer ik, zou je bedrijven veel vaker hun verhaal moeten laten vertellen in mainstream-media en daar ook een serieuze aangelegenheid van maken. Waarom zien we zelden bestuursvoorzitters van bedrijven bij Op1 zitten? Het lijkt mij juist de hoogste tijd dat mensen die zulke grote verantwoordelijkheden hebben, die ook afleggen aan het publieke veld.  Zou het angst zijn? Ik herinner me nog de aanwezigheid van de directeur van Mercedes Benz tijdens Collegetour. Natuurlijk. Een autofabrikant kun je best behoorlijk wat vragen stellen in deze tijd waarin klimaat een belangrijk onderwerp is. Het niveauverschil tussen interviewer Twan Huys en Ola Källenius was hemeltergend. De beste vragen kwamen niet van Huys maar van studenten.
Nieuwe afspraken
Als media meer podium zouden willen bieden aan het bedrijfsleven dan zou ik wel opteren voor een paar afspraken:
 
  1. We voeren een goed uitgebreid gesprek. En dus niet zoals onlangs bij Op 1. Dat Catherine Keyl even KLM mag duiden. Neem ons als kijker alsjeblieft een beetje serieus.

  2. Ga het gesprek open in. We zien ten aanzien van het bedrijfsleven te vaak dat er vertrokken wordt vanuit een vooringenomen houding en hypothese. Neem bijvoorbeeld de kwestie met Ali Niknam van Bunq bank laatst. Zoals onlangs ook op deze plek geschreven: het verhaal startte bij 15 ontevreden vertrokken medewerkers. Niet bij een open vraag om iets te weten te komen.

  3. Duik als CEO ook niet weg van moeilijke vragen. Verzand niet in corporate speech maar maak duidelijk waar je je verantwoordelijk voelt en waar ook niet. Draai er niet omheen en vertel een eerlijk en oprecht verhaal.

  4. Wees niet alleen benaderbaar als je zelf iets te slijten hebt, maar geef ook antwoord als het misschien even wat lastiger is. 
Laat de kijker zelf de conclusies trekken
Tenslotte heb ik nog een suggestie voor de terugkerende talkshows na de zomer. Nodig gewoon de bazen uit van de grote supermarkten en laat ze eens commentaar geven op de graai-inflatie waar iedereen schande van spreekt. In plaats van over de zaak te spreken, is met zij die verantwoordelijk zijn praten een stuk beter. Dan trekt de kijker zelf zijn conclusie wel.
 
 Afbeelding: ChatGPT, Photorealistic, Midjourney.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief