Waarom ‘memory lane marketing’ goed werkt

Blog
Connect
Bas Hakker
16-01-2025
Heb je ook wel eens dat je je even iets minder voelt en op zoek gaat naar een goed gevoel? Ik bedoel niet dat je midden in grote ellende zit, maar gewoon zo’n dag waarop alles een beetje grijs is. Zo’n Blue Monday: buiten is het mistig, een graad of zes, en er is niks op tv. Geen leuke voetbalprogramma’s, geen aardig boek in de kast. Je kent het wel.Dan helpt het mij altijd om even een uurtje door de polder te sjouwen met de mannen van Dick voor Mekaar op mijn oren. Ze relativeren, maken grappen en nemen de gekkigheid van het voetbal met me door. Een andere optie? Een stukje joggen met jaren 90-muziek. Alanis Morissette, Mental Theo, Prince – of het hele album van de Tröckener Kecks. Na afloop voel ik me weer een beetje mens, niks aan de hand.
Dit gevoel heeft een naam: nostalgie. De Amerikaanse hoogleraar psychologie Krystine Batcho doet er al 25 jaar onderzoek naar. In Psychologie Magazine zegt ze: ‘Nostalgie is als het ware de psychologische lijm die een mens bijeenhoudt wanneer er veel verandert. Bijvoorbeeld als je in scheiding ligt: nostalgische herinneringen helpen je te weten wie je óók bent, in betere tijden. Hoewel het ook een beetje pijn kan doen, kan het ophalen van goede herinneringen je dus ook goed doen. Ze vormen als het ware een anker om je aan vast te houden en maken dat een verandering minder verontrustend voelt.”Batcho onderscheidt vier functies van nostalgie:
1. Emotionele regulatie
‘Nostalgie kan helpen bij het reguleren van emoties door een gevoel van verbondenheid en warmte te bieden, vooral tijdens moeilijke of stressvolle tijden. Het herbeleven van positieve herinneringen kan troost en hoop geven.’Herkenbaar? Als je naar muziek luistert van toen, ben je ineens terug in die jaren. Om met de Kecks te spreken: Ik heb in geen tijden zo genoten als vandaag, de wereld door jouw ogen kunnen zien.’ Je ziet jezelf zitten in je jongenskamer. De enige zorg was of je die nieuwe broek kon kopen en wie er mee gingen naar Annie’s. Dat gevoel.
2. Sociale verbinding
‘Nostalgie versterkt sociale banden door ons te herinneren aan belangrijke relaties en gebeurtenissen uit het verleden. Het herinnert ons aan de mensen en ervaringen die ons hebben gevormd, waardoor een gevoel van gemeenschappelijkheid ontstaat.’Muziek of oude foto’s laten je denken aan mensen met wie je toen intensief optrok. In je hoofd hoor je hen praten en lachen, alsof ze een grap maken die alleen jullie begrijpen.
3. Zelfcontinuïteit
‘Nostalgie speelt een rol in het versterken van onze identiteit door een brug te slaan tussen ons verleden, heden en toekomst. Het helpt ons te begrijpen wie we zijn en waar we vandaan komen.’Ik denk altijd aan mijn oude vriend Jeffrey. We waren ooit op een feestje en het werd laat. Ik zei iets onaardigs - gewoon stom en onnodig. Jeffrey gaf me daarna een klein tikkie op mijn bol. Toen was ik boos, maar nu snap ik het. Hij had gelijk. Ik was even vergeten waar ik vandaan kom….
4. Zingeving
‘Nostalgische herinneringen geven betekenis aan ons leven door te laten zien dat we deel uitmaken van een groter geheel. Ze benadrukken de waarde van onze ervaringen en keuzes.’Het EK van 1988 was bijzonder, maar de winst van Ajax in 1995 was nog mooier. Met wat jongens in Amsterdam, 21 jaar, vrij. Die herinneringen geven je niet alleen een goed gevoel, ze laten ook zien waar je vandaan komt en wat je belangrijk vindt.Daarom werkt memory-lane-marketing zo goed: het verbindt je met je vrienden, het gevoel van toen en met generatiegenoten die dezelfde dingen hebben meegemaakt. Nostalgie is niet alleen een tripje naar het verleden, maar het zegt ook wie je bent.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief