Een tijdje geleden kocht ik een doosje eiwitrepen. Omdat die dingen eigenlijk niet écht lekker zijn, bevind ik me al een paar jaar in een zoektocht naar een variant waar ik mee kan leven. Dit keer was het de beurt aan de cacao zeezout-repen van de Rotterdamse startup Upfront. Ik kocht een doosje voor 32 euro, kreeg ze thuisbezorgd en vond ze best lekker. Een week of twee later ontving ik een envelop in m’n brievenbus met alleen een briefje van vijf euro. Met de groeten van Upfront.
Waarom het hoog tijd is om de ramen voor altijd open te gooien
Blog
Opinie
Judith Vermulst
07-12-2020
De startup bleek zo hard te zijn gegroeid dat de productiekosten omlaag konden en de twee oprichters meer winst hadden gemaakt dan ze vooraf hadden gedacht. In plaats van op een kantoor een fles champagne open te trekken, pakten ze het anders aan. Ze maakten de marges openbaar en gooiden de prijs van de repen omlaag. Ik kreeg het verschil dus zelfs terug. Natuurlijk een mooie marketingstunt, tegelijkertijd een eerlijk verhaal. Door een open relatie aan te gaan tussen producent en consument maken ze hun product toegankelijker en beter beschikbaar.
"Wat je wilt, is echte verandering bewerkstelligen om loyaliteit op te bouwen"
En ja, dat betekent dat het soms misschien oncomfortabel zal zijn. En ja, dat betekent misschien ook een concurrent wijzer maken dan je eigenlijk zou willen. En ja, dat betekent ook: tijd. Want wat je wilt, is echte verandering bewerkstelligen om loyaliteit op te bouwen – niet alleen maar iets op de agenda krijgen of tijdelijk een opinie beïnvloeden.
Verleg je grenzen!
schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!