Waarom de Spotify Wrapped-hype nog lang niet uitgedoofd is

Blog
Opinie
Judith Vermulst
12-12-2024
In 2022 verschenen de legendarische twee zinnen op mijn scherm: ‘Dit jaar had jij net als een ui veel lagen. Maar jij hebt naar muziek geluisterd, dat kan een ui niet’. Met een grote glimlach volgde ik de reeks stories verder, net zolang totdat ik erachter kwam hoeveel minuten ik dat jaar naar Spotify had geluisterd, welk nummer ik het meest beluisterde en wat mijn favoriete artiesten van 2022 waren. Spotify Wrapped, ook nu weer hét social fenomeen van het jaar, is niet te missen. Behoor jij tot de groep haters die ‘het niet boeit dat je dit jaar 42.567 minuten naar Taylor Swift hebt geluisterd’? Helaas, want ik denk zomaar dat we Spotify Wrapped nog lang niet beu gaan zijn.
Wrapped is slim, kleurrijk en... verslavend. Het draait om jou: jouw muziek, jouw smaak, jouw jaar in geluid. Mensen willen niets liever dan hun unieke identiteit delen (vooral als ze kunnen pronken met die niet-mainstream artiesten die zij zogenaamd ontdekt hebben). Voeg daar een visueel spektakel aan toe dat gemaakt is om te delen op je socials, en je hebt een virale hit. Maar Spotify Wrapped is vooral: hyperpersoonlijk.
 
 
Medaille
Hyperpersonalisatie is een medaille die twee zijden kent. Niet iedereen houdt van merken die enorme hoeveelheden gebruikersdata verzamelen en vervolgens advertenties of producten iets te goed personaliseren - het kan snel overheersend of zelfs een beetje griezelig aanvoelen. Maar door de focus op muziek en het delen daarvan met vrienden te houden, vermijdt Spotify dit issue goed. Muziekstreaming is bij uitstek geschikt voor zulke hyperpersonalisatie omdat onze muzieksmaak iets is waar we vaak hyperzelfzuchtig over willen zijn. Een bankpas die je eraan herinnert waar je al je geld in 2024 hebt aangegeven? No thank you. McDonalds die je laat weten dat je dit jaar 32 BigMacs hebt besteld? Mwah. 
 
Zandbak
Wrapped is meer dan alleen een leuke eindejaarstraditie; het is inmiddels ook een thermometer geworden voor het antwoord op de vraag hoe goed merken hun social teams (of social agencies) mee kunnen spelen in de culturele zandbak. Zo heeft de populaire taalapp Duolingo ‘Year in Review’: een samenvatting van 10 pagina’s die allerlei inzichten voor gebruikers onthult, zoals het totale aantal ervaringspunten, de langste learning streaks en hoe je het hebt gedaan ten opzichte van mede-Duolingoërs. Ook via hun Instagram-kanaal haakt de taalapp slim in op het jaaroverzicht met hun Yappanese-post (heel Gen Z sloeg dit jaar aan het yappen, zoek maar op). Duolingo gaf de inlog van het TikTok-kanaal met vertrouwen aan Gen Z over, en met succes. Slordige, humoristische content en een succesvolle eigen Wrapped-experience op basis van persoonlijke first party data.
 
 
Missers
Natuurlijk zijn er ook missers, merken die je echt verwelkomen in cringe-town met hun voorgekauwde, veel te bedachte overzichtjes. En gelukkig (!) zijn er ook nog altijd heel veel merken die niet meegaan in de Wrapped-hype. Ofwel omdat ze zelf inzien dat ze niet over de hyperpersoonlijke data beschikken die daadwerkelijk interessant zijn voor hun doelgroep, ofwel omdat er helaas nog altijd veel merken zijn die sinds 2016 hun social media-strategie niet meer aangepast hebben. Spotify Wrapped laat zien dat de grens tussen PR en product vervaagt. Het is geen campagne; het is een feature die exclusief, één keer per jaar verschijnt wat automatisch zorgt voor extra spanning en anticipatie. Bovendien heeft Wrapped de lat hoog gelegd voor datagedreven PR.
 

Grote vraag: wanneer moet Spotify hiermee kappen? Als iedereen het zat is. Simpel. Wrapped moet blijven voelen als een cadeautje, een moment om naartoe te leven. Geen sleur. Als de buzz begint af te nemen – minder shares, minder enthousiasme – is het misschien tijd voor wat nieuws. Maar eerlijk? Dat moment lijkt voorlopig nog niet in zicht. Dus, wat leren we hiervan? Verander je product in een ervaring. Gebruik data slim. En vooral: geef je klanten een reden om trots te zijn op wat ze gebruiken. Wie weet word jij dan volgend jaar wel de Wrapped van jouw industrie.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief