schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Waarom de icebucket wel viral gaat
Blog
Opinie
Marlous Westra
19-08-2014
Meer dan 28 miljoen Facebooklikes, 2,4 miljoen video's op Facebook, ontelbare tweets met de hashtag #icebucketchallenge, honderden video's op YouTube en minstens zoveel foto's op Instagram. Alleen al in ons koude kikkerlandje zijn er de afgelopen zes dagen ruim 4.000 berichten over gepost. Op alle social media-kanalen kom je het tegen en wereldwijd is het volledig geëxplodeerd. Geen 'planken', 'owlen' of 'Harlem Shake'. De nieuwe hype is de 'icebucket challenge'. Een van de weinige commerciële initiatieven die wel viral gaat en ook nog duidelijk terugkomt in de uitingen. De icebucket challenge die werd geactiveerd voor stichting ALS kan je moeilijk gemist hebben.
http://youtu.be/XS6ysDFTbLU
http://youtu.be/DFVezzjAhFY
De uitdaging
Door een bak met ijskoud water over jezelf heen te gooien en dit te delen via social media, vraag je aandacht voor de spierziekte ALS. En doneer je ook nog aan het goede doel, ook al haak je af. Ga je de uitdaging aan en gooi je wél een emmer ijskoud water over jezelf heen, dan doneer je namelijk 10 euro aan ALS. Weiger je, dan doneer je 100 euro.
Juiste snaar
Goede doelen moeten creatief zijn om zich in de kijker te spelen en aandacht en vervolgens donaties te krijgen om verder te kunnen werken aan dat goede doel. ALS wist al eerder een gevoelige snaar te raken waar ook collega Arusha over schreef. Maar deze keer gaan ze global. Al is dit géén voorbedachte campagne, het past precies bij de stichting. Het personifiëren van ALS speelde een belangrijke rol in de vorige campagne en heeft ook deze keer effect gehad. Een ALS-patiënt en zijn hele fanatieke familie- en vriendenkring uit Amerika stonden aan de wieg van deze hele rage. De kracht van de campagne zit 'm in de kern. Je daagt anderen uit om zich in te zetten via social. Wie kan dat nog weigeren?
Mechanisme
Het mechanisme begon met als doel zoveel mogelijk geld binnen te harken voor onderzoek. De challenge explodeerde in de VS toen grote bekendheden zoals Bill Gates en Barack Obama de uitdaging al dan niet aangingen, dit filmden en op YouTube zetten. Dit zette veel mensen aan om ook de uitdaging aan te gaan. Filmsterren, zangers en ook de grote stoere Superstars en Divas van WWE.
Maar ook in Nederland slaat het aan. Zo is het dagelijks te horen op 3FM waar de DJ's elkaar uitdagen en hebben onder meer ook Nigel de Jong, Candy Dulfer, Jan de Hoop, Beau van Erven Dorens en Renate Gerstanowitz zich laten icebucketen. Zodra je de challenge hebt afgerond, is het de bedoeling dat je via twitter of Facebook maximaal 3 anderen uitdaagt om binnen 24 uur hetzelfde te doen: voor 10 euro de bak met ijswater over je hoofd, of voor 100 euro de dans ontspringen.
Eigen leven
De icebucket challenge is momenteel een geheel eigen leven gaan leiden. Het is een echte rage geworden waarvan veel mensen waarschijnlijk de oorsprong niet meer kennen en ook niet de 10 of 100 euro aan de stichting doneren. Al komt ALS wel heel duidelijk naar voren in tweets, YouTube-posts, Instagram-updates en Facebooklikes, het zal lang niet iedereen iets zeggen. Maar is dat heel erg? Maakt het nog uit of iedereen zich écht verdiept in ALS? De spierziekte staat in ieder geval wereldwijd stevig op de kaart en heeft nu al ruim 9,5 miljoen dollar ontvangen aan donaties in de VS. En ook in Nederland legt het de stichting geen windeieren. Het bewijst maar weer eens de kracht van social media als je de juiste snaar weet te raken.
Benieuwd hoe het allemaal begon? Bekijk hier het interview van Bloomberg met Carrie Martin Munk van ALS daarover.
http://youtu.be/XS6ysDFTbLU
http://youtu.be/DFVezzjAhFY
De uitdaging
Door een bak met ijskoud water over jezelf heen te gooien en dit te delen via social media, vraag je aandacht voor de spierziekte ALS. En doneer je ook nog aan het goede doel, ook al haak je af. Ga je de uitdaging aan en gooi je wél een emmer ijskoud water over jezelf heen, dan doneer je namelijk 10 euro aan ALS. Weiger je, dan doneer je 100 euro.
Juiste snaar
Goede doelen moeten creatief zijn om zich in de kijker te spelen en aandacht en vervolgens donaties te krijgen om verder te kunnen werken aan dat goede doel. ALS wist al eerder een gevoelige snaar te raken waar ook collega Arusha over schreef. Maar deze keer gaan ze global. Al is dit géén voorbedachte campagne, het past precies bij de stichting. Het personifiëren van ALS speelde een belangrijke rol in de vorige campagne en heeft ook deze keer effect gehad. Een ALS-patiënt en zijn hele fanatieke familie- en vriendenkring uit Amerika stonden aan de wieg van deze hele rage. De kracht van de campagne zit 'm in de kern. Je daagt anderen uit om zich in te zetten via social. Wie kan dat nog weigeren?
Mechanisme
Het mechanisme begon met als doel zoveel mogelijk geld binnen te harken voor onderzoek. De challenge explodeerde in de VS toen grote bekendheden zoals Bill Gates en Barack Obama de uitdaging al dan niet aangingen, dit filmden en op YouTube zetten. Dit zette veel mensen aan om ook de uitdaging aan te gaan. Filmsterren, zangers en ook de grote stoere Superstars en Divas van WWE.
Maar ook in Nederland slaat het aan. Zo is het dagelijks te horen op 3FM waar de DJ's elkaar uitdagen en hebben onder meer ook Nigel de Jong, Candy Dulfer, Jan de Hoop, Beau van Erven Dorens en Renate Gerstanowitz zich laten icebucketen. Zodra je de challenge hebt afgerond, is het de bedoeling dat je via twitter of Facebook maximaal 3 anderen uitdaagt om binnen 24 uur hetzelfde te doen: voor 10 euro de bak met ijswater over je hoofd, of voor 100 euro de dans ontspringen.
Eigen leven
De icebucket challenge is momenteel een geheel eigen leven gaan leiden. Het is een echte rage geworden waarvan veel mensen waarschijnlijk de oorsprong niet meer kennen en ook niet de 10 of 100 euro aan de stichting doneren. Al komt ALS wel heel duidelijk naar voren in tweets, YouTube-posts, Instagram-updates en Facebooklikes, het zal lang niet iedereen iets zeggen. Maar is dat heel erg? Maakt het nog uit of iedereen zich écht verdiept in ALS? De spierziekte staat in ieder geval wereldwijd stevig op de kaart en heeft nu al ruim 9,5 miljoen dollar ontvangen aan donaties in de VS. En ook in Nederland legt het de stichting geen windeieren. Het bewijst maar weer eens de kracht van social media als je de juiste snaar weet te raken.
Benieuwd hoe het allemaal begon? Bekijk hier het interview van Bloomberg met Carrie Martin Munk van ALS daarover.