schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Vrouwen vs Voetbal: 1-0
Blog
Opinie
Dorien Cox
14-03-2018
Nog eens een ouderwetse mediarel in België - en ver daarbuiten - afgelopen week. Niet alleen de Nederlandse en Britse pers gingen met het verhaal aan de haal, we schopten het zelfs tot in de New York Times. Hoofdrolspelers: de Belgische Voetbalbond en de Vrouwenraad. Wat hebben voetbal en vrouwen nu met elkaar gemeen hoor ik je denken? Een rapper genaamd Damso zo blijkt, door de bond aangesteld om het Belgische WK-lied te maken.
Nu moet je weten dat voor ons Belgen het aankomende WK hét event van het jaar is. Het komt niet enkel onze bierconsumptie ten goede (AB Inbev scoorde recent al door nationale trots Jupiler tijdelijk in Belgium te veranderen), maar ook ons nationalisme (en dat loopt hier nog wel eens stroef). De heisa rond hét Belgische WK-lied is dan ook serious business.
Auwch
Laat ons eerst even verduidelijken: er waren al eerder akkefietjes tussen de Belgische Voetbalbond en de Vrouwenraad. De 'Auwch Award' - die jaarlijks personen, organisaties of bedrijven 'beloont' die zich schuldig maken aan vrouwonvriendelijke uitspraken of maatregelen - ging dit jaar naar... jawel, De Voetbalbond. Niet alleen moest het vrouwenelftal aanrukken in dezelfde outfits als de mannen (flatterend is anders), ook de bonussen liggen een pak lager (veertig keer om precies te zijn). De bond gaf de Award symbolisch terug, want was niet akkoord met de aantijgingen. En gaf verder geen commentaar.
Maar minder dan een maand later nemen de dames revanche. Deze keer draait het om Damso. De Brusselse rapper, die zich nogal vrouwonvriendelijk uitlaat in zijn nummers, werd in november aangesteld om het Belgische WK-lied te maken. Bij de Vrouwenraad gaat men door het lint. De Voetbalbond doet alsof zijn neus bloedt.
All about the money
Damso was al aangesteld sinds november 2017, maar de polemiek bereikte afgelopen week zijn hoogtepunt. Waarom? Internationale Vrouwendag. Overal ter wereld gaat het over gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Willen we dan echt een rapper die 'alle vrouwen teven vindt die vooral dienen voor seks, desnoods met geweld'? Drop dit in de pers en het publiek schreeuwt moord en brand. Komt er geen reactie, dreig dan met een rechtszaak. Luisteren ze nog niet? Raak hen dan daar waar het pijn doet: in hun portemonnee. De Vrouwenraad riep via een open brief sponsors op om in actie te komen en druk te zetten. Weg met die vrouwonvriendelijke en seksistische rapper.
Coca-Cola, AB Inbev, Carrefour en Proximus krijgen het warm. Want hoe kan je als bedrijf dat 'gelijkheid tussen mannen en vrouwen hoog in het vaandel draagt', blijven zwijgen nu de discussie en plein public wordt gevoerd? En dus gaan ook de sponsors hun 'bezorgdheden' uiten in de pers. En supportert ook de politiek niet meer voor Damso als vertegenwoordiger van voetbalminnend België. De Voetbalbond houdt het spreekwoordelijke been stijf.
Tot Proximus-topvrouw Dominique Leroy, op 8 maart nota bene, openlijk aandringt om de samenwerking met Damso te stoppen. De bond hoopt de relatie met zijn sponsors nog recht te trekken in een meeting vijf(!) dagen later. Too little, too late. Want wanneer het dan ook intern begint te rommelen, en zelfs de voorzitter niet meer overtuigd is, is het over en out voor Damso. Er komt geen WK-lied van de intussen meest bekende rapper van het land.
Een medewerker van de bond verklaart later in de pers dat er intern eigenlijk niemand op de hoogte was van de trash in Damsos songs. En er werd wel meer off the record gedeeld, rechtstreeks uit de interne keuken. Vooraf je huiswerk doen, tijdig extern communiceren en intern goed informeren, het blijft moeilijk.
Bad publicity
Het feit dat het uiteindelijk de sponsors zijn die ervoor zorgen dat dit sappige verhaal eindigt, is misschien opmerkelijk maar niet nieuw. Adverteerders willen niet langer gelinkt worden aan dubieuze zaken. P&G kondigde vorig jaar al aan dat het 100 miljoen euro aan online reclamebudget schrapt omdat het niet meer op bedenkelijke sites wil staan met zijn merken. Ook techgiganten Facebook en Google staan onder druk van adverteerders, zoals Unilever, om het fake news en de obscene content onder controle te krijgen. Dat de tussenkomst in de Damso-discussie er pas kwam ná publieke commotie, countert de nobele bedoelingen van de commerciële partners enigszins, maar toch.
Bij de bond zal het intern nog wel stevig rommelen en worden er hopelijk (de juiste!) conclusies getrokken. Het WK-jaar begint er alleszins in mineur én zonder WK-lied. Er is eigenlijk maar één winnaar in dit verhaal: Damso. Die reageert positief op Twitter. En bedankt alle mannenhaters en feministen voor de geweldige (wereldwijde) promotie. There is no such thing as bad publicity, right?
https://www.youtube.com/watch?v=GGhKPm18E48
Nu moet je weten dat voor ons Belgen het aankomende WK hét event van het jaar is. Het komt niet enkel onze bierconsumptie ten goede (AB Inbev scoorde recent al door nationale trots Jupiler tijdelijk in Belgium te veranderen), maar ook ons nationalisme (en dat loopt hier nog wel eens stroef). De heisa rond hét Belgische WK-lied is dan ook serious business.
Auwch
Laat ons eerst even verduidelijken: er waren al eerder akkefietjes tussen de Belgische Voetbalbond en de Vrouwenraad. De 'Auwch Award' - die jaarlijks personen, organisaties of bedrijven 'beloont' die zich schuldig maken aan vrouwonvriendelijke uitspraken of maatregelen - ging dit jaar naar... jawel, De Voetbalbond. Niet alleen moest het vrouwenelftal aanrukken in dezelfde outfits als de mannen (flatterend is anders), ook de bonussen liggen een pak lager (veertig keer om precies te zijn). De bond gaf de Award symbolisch terug, want was niet akkoord met de aantijgingen. En gaf verder geen commentaar.
Maar minder dan een maand later nemen de dames revanche. Deze keer draait het om Damso. De Brusselse rapper, die zich nogal vrouwonvriendelijk uitlaat in zijn nummers, werd in november aangesteld om het Belgische WK-lied te maken. Bij de Vrouwenraad gaat men door het lint. De Voetbalbond doet alsof zijn neus bloedt.
All about the money
Damso was al aangesteld sinds november 2017, maar de polemiek bereikte afgelopen week zijn hoogtepunt. Waarom? Internationale Vrouwendag. Overal ter wereld gaat het over gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Willen we dan echt een rapper die 'alle vrouwen teven vindt die vooral dienen voor seks, desnoods met geweld'? Drop dit in de pers en het publiek schreeuwt moord en brand. Komt er geen reactie, dreig dan met een rechtszaak. Luisteren ze nog niet? Raak hen dan daar waar het pijn doet: in hun portemonnee. De Vrouwenraad riep via een open brief sponsors op om in actie te komen en druk te zetten. Weg met die vrouwonvriendelijke en seksistische rapper.
Coca-Cola, AB Inbev, Carrefour en Proximus krijgen het warm. Want hoe kan je als bedrijf dat 'gelijkheid tussen mannen en vrouwen hoog in het vaandel draagt', blijven zwijgen nu de discussie en plein public wordt gevoerd? En dus gaan ook de sponsors hun 'bezorgdheden' uiten in de pers. En supportert ook de politiek niet meer voor Damso als vertegenwoordiger van voetbalminnend België. De Voetbalbond houdt het spreekwoordelijke been stijf.
Tot Proximus-topvrouw Dominique Leroy, op 8 maart nota bene, openlijk aandringt om de samenwerking met Damso te stoppen. De bond hoopt de relatie met zijn sponsors nog recht te trekken in een meeting vijf(!) dagen later. Too little, too late. Want wanneer het dan ook intern begint te rommelen, en zelfs de voorzitter niet meer overtuigd is, is het over en out voor Damso. Er komt geen WK-lied van de intussen meest bekende rapper van het land.
Een medewerker van de bond verklaart later in de pers dat er intern eigenlijk niemand op de hoogte was van de trash in Damsos songs. En er werd wel meer off the record gedeeld, rechtstreeks uit de interne keuken. Vooraf je huiswerk doen, tijdig extern communiceren en intern goed informeren, het blijft moeilijk.
Bad publicity
Het feit dat het uiteindelijk de sponsors zijn die ervoor zorgen dat dit sappige verhaal eindigt, is misschien opmerkelijk maar niet nieuw. Adverteerders willen niet langer gelinkt worden aan dubieuze zaken. P&G kondigde vorig jaar al aan dat het 100 miljoen euro aan online reclamebudget schrapt omdat het niet meer op bedenkelijke sites wil staan met zijn merken. Ook techgiganten Facebook en Google staan onder druk van adverteerders, zoals Unilever, om het fake news en de obscene content onder controle te krijgen. Dat de tussenkomst in de Damso-discussie er pas kwam ná publieke commotie, countert de nobele bedoelingen van de commerciële partners enigszins, maar toch.
Bij de bond zal het intern nog wel stevig rommelen en worden er hopelijk (de juiste!) conclusies getrokken. Het WK-jaar begint er alleszins in mineur én zonder WK-lied. Er is eigenlijk maar één winnaar in dit verhaal: Damso. Die reageert positief op Twitter. En bedankt alle mannenhaters en feministen voor de geweldige (wereldwijde) promotie. There is no such thing as bad publicity, right?
https://www.youtube.com/watch?v=GGhKPm18E48