Voor de leeuwen in PR (1)

Blog
Opinie
Mary-Grace van Leeuwen
12-03-2012


Gisteravond was ik op een verjaardag en tijdens een gesprek met vriendinnen namen de twijfels toe. Ik had er zo naar uit gekeken, m'n eerste blog online, maar ik had nog steeds geen leuke titel. Dankzij goede tips van jullie lezers, vrienden en hier bij Coopr, ben ik uiteindelijk uitgekomen op bovenstaande titel: Voor de leeuwen in PR. En nu ik het weer opschrijf ben ik er heel blij mee. Bedankt Miro voor de voorzet!

Van Leeuwen
Niet alleen omdat mijn achternaam Van Leeuwen is, sluit de titel goed aan op dit dagboek. Ook dekt de betekenis van het gezegde, "iemand voor de leeuwen gooien", de lading van dit blog. Volgens de Van Dale betekent het gezegde: onvoorbereid iets moeilijks laten doen. Nou is dit niet helemaal onvoorbereid, maar ik stel mezelf natuurlijk wel open voor het publiek en je weet nooit hoe zich dat manifesteert of wat dat met zich mee brengt. Dus ja... dat is moeilijk. Daarnaast ben ik nog een welp en mag ik mezelf (hopelijk) over een aantal jaren een echte leeuw(in) noemen. En zoals ik vorige keer al had gezegd is dat ook de rode draad van dit blog: mijn weg van junior naar senior.

Netwerken
De weg ernaar toe begint met het hebben en maken van (nieuwe) contacten, want een PR-professional zonder netwerk is eigenlijk hetzelfde als een opa zonder kleinkinderen (kon het 'echte' spreekwoord niet vinden maar de betekenis komt op hetzelfde neer, dus...). Vooral met social media zijn nieuwe contacten zo toegevoegd aan je netwerk, maar wat zijn nou de etiquette voor het wel of niet toevoegen van een nieuw contactpersoon? De allergrootste vraag blijft nog wanneer mag/kan je iemand het beste toevoegen?

New Business
Deze vraag, daar liep ik dus voor het eerst tegenaan toen ik een aantal weken geleden meeging naar een kennismakingsgesprek met een heel gaaf internationaal bedrijf. Natuurlijk had ik mij als echte  new social media freak met Foursquare ingecheckt. Het is tenslotte geen klant en we gaan alleen kennismaken, maar toch, kan/mag dit wel? Nu heb ik weliswaar niet zoveel vrienden op Foursquare en had ik dit bewust niet gedeeld via Twitter en/of Facebook dus ik dacht dat kan dan geen kwaad. Het gesprek verliep heel goed, zo goed dat we de volgende keer mochten gaan pitchen. Zoals gebruikelijk kreeg ik na afloop de business kaartjes en terug op kantoor wilde ik deze personen gelijk toevoegen op m'n LinkedIn netwerk, want ja dat waren wel heel mooie internationale contacten.

LinkedIn
Als maatstaaf op LinkedIn neem ik altijd: als ik iemand de hand heb geschud, kan ik deze persoon toevoegen op LinkedIn. Maar nu twijfelde ik steeds meer. Want nu ineens kon dit bedrijf een nieuwe klant worden en wil ik dat andere mensen zien dat ik van Coopr daarmee in gesprek ben? Wil ik prijsgeven waarmee we bezig zijn? Wat zullen de mensen van het bedrijf denken? Zij hebben de pitch ook aan andere PR-bureaus uitgeschreven, gaan die hen dan ook gelijk toevoegen? En wat moet ik dan aanvinken bij LinkedIn? We've done business together? Colleagues? Nee... Dus wacht ik wel totdat we de klant binnen hebben en yes we've made it so now it's: we're doing bussines! Dat ga ik trouwens nu gelijk doen, want heb ze nog steeds niet toegevoegd, zo vers is het nog. Hoe gaan jullie hiermee om? Wat is jullie maatstaf en etiquette hierin?Ben jij ook een PR-junior? Reageer dan vooral als ook jij tegen bepaalde dingen oploopt, op- en/of aanmerkingen of vragen en/of tips hebt. Door elkaars ervaringen uit te wisselen, helpen we elkaar om uiteindelijk volwaardige PR-leeuwen te worden! Tot over twee weken weer!

Mary-Grace

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief