Vijf tips voor het inzetten van onderzoek voor PR

Blog
Tips & Tricks
Shelly Delwel
16-06-2015
Klanten willen vaak een bepaald thema claimen rondom een campagne. Om maatschappelijke relevantie te creëren en dieper op het onderwerp in te gaan stellen wij vaak een onderzoek op. Als je aan kunt geven hoe Nederland over het betreffende thema aankijkt staat het sterker dan als het alleen over jouw merk of campagne gaat. Voor media kan een onderzoek net een aanleiding zijn om iets over het onderwerp te schrijven. Een voorwaarde is wel dat je een representatieve groep onderzoekt. Voor media zoals een Nu.nl en Telegraaf moet de groep dan ook uit minstens 1000 respondenten zijn om de resultaten te kunnen gebruiken. Maar hoe haal je nou het meest uit een onderzoek en wat kun je ermee doen? En hoe kun je meerdere communicatiemomenten claimen? Hierbij vijf tips op een rijtje:

1. Voeg grappige vragen toe
Een goed onderzoek begint bij het opstellen van goede vragen en antwoordopties. Bedenk van te voren wat je precies uit het onderzoek wil halen. Welke onderwerpen zijn belangrijk? Welke doelgroepen wil je bereiken? Denk na over mogelijke titels die je uit het onderzoek wil halen. En probeer ook wat grappige vragen en antwoorden toe te voegen. Onderzoeken kunnen serieus zijn, maar het kan geen kwaad om grappige feitjes mee te nemen. Je moet immers de interesse van de journalist en de uiteindelijke lezers weten te wekken.

2. Crossings onderzoeken
Uit onderzoeksresultaten kun je de mening van de Nederlanders over een bepaald onderwerp weergeven (indien het onderzoek representatief is), maar vergeet ook niet om te kijken naar de onderlinge verschillen in de achtergronden van de respondenten. De verschillen tussen vrouw/man, leeftijden of inkomen kunnen leuke inzichten en vergelijkingen opleveren.

3. Verschillende insteken
Afhankelijk van het onderwerp kun je ervoor kiezen om persberichten met verschillende insteken (lifestyle, nieuws, vak) te schrijven, zodat het bericht relevant is voor verschillende soorten mediatypen. Soms kan dat al met een paar simpele aanpassingen door de titel en lead aan te passen. Een Telegraaf zal jouw bericht eerder openen als je de 'smeuïge' resultaten in de titel zet. Terwijl vakmedia weer meer geïnteresseerd zijn in de resultaten die relevant zijn voor bijvoorbeeld ondernemers.

4. Regionale verschillen
Ook loont het vaak om de resultaten voor de verschillende regio's met elkaar te vergelijken of deze los te trekken. Verschillen tussen bijvoorbeeld het eetgedrag in het Noorden van Nederland in vergelijking met de Zuiderlingen zijn de moeite waard. Je kunt hiervoor een bericht opstellen, waarin je de regio's met elkaar vergelijkt. Wel geldt hierbij hoe specifieker hoe beter. De Groninger Courant vindt het vooral leuk om te lezen wat de Groningers vinden. Je kunt er dus ook voor kiezen om met die specifieke regionale resultaten nog meer aparte berichten op te stellen.

5. Social doorvertaling
Vergeet ook zeker jouw social kanalen niet. Grappige feitjes zijn makkelijk vorm te geven in een leuke afbeelding of infograpic. Je hoeft niet in één keer alle resultaten te delen via bijvoorbeeld Facebook, maar je kunt deze content juist verspreiden over een langere periode.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief