Verzilver je content met AI

Blog
Insights
Jos Govaart
18-04-2024
Sinds oktober vorig jaar is het zoekvolume op iets als Chat GPT ontploft. Het gemak waarmee mensen een vraag kunnen stellen aan een generatieve AI-oplossing zorgt ongetwijfeld ook voor een ontploffing aan surrogaat-content. Aan liefdeloze rommel waar creaties zonder hart gaan ontstaan. Dat is althans de mening van mensen die angst hebben voor ontwikkelingen als AI.
Wij proberen er vanuit ons perspectief toch genuanceerd over na te denken. Zijn er toepassingsgebieden mogelijk waarbinnen ons werk echt beter wordt, of waarin we mensen ergens naartoe helpen. Ik denk dat organisaties die al heel veel uren besteed hebben aan het maken van waardevolle content nu op een belangrijk kruispunt staan, het verzilveren van al dat harde werk.

Toen wij vorig jaar zomer onze eigen contentmachine weer eens aanzwengelden, toen hadden we in het begin best even moeite om deze weer op gang te krijgen. Waar moeten we het iedere keer over hebben? Is niet alles al een keer gezegd? Moeten we niet minder content, maar juist veel betere content maken? Dat is leuk gezegd, maar ook een krant wordt niet goed als je deze maandelijks uitbrengt. Het is als een spier die je moet trainen en onderhouden. Veel meters maken, scherpt de geest en de kwaliteit van het werk dat je maakt, daar ben ik inmiddels wel heilig van overtuigd. Toch is het wel zo dat alle onderwerpen wel eens voorbijgekomen zijn, op een bepaalde manier, dat is een nogal logisch gevolg als je duizenden blogs online hebt staan op je site.

Stap 1: De crux zit in een bibliotheek; rol voor de informatieanalist
Het grote nadeel van het gebruiken van een tool als Chat GPT voor pr- en contentdoeleinden is wat mij betreft de totale ondoorzichtigheid van de kwaliteit van bronnen. Ik denk dat de oplossing dan ook precies het tegenovergestelde is. Controle over de kwaliteit van bronnen. Een belangrijke nieuwe functie is in mijn ogen dan ook zoiets als een informatieanalist. In ons geval zou iemand door alle content die we ooit gemaakt hebben heen moeten en deze content moeten kwalificeren, de goede stukken gaan in een bibliotheek, de mindere of gedateerde stukken laten we erbuiten. Vervolgens gaan we op zoek naar externe bronnen binnen ons vakgebied. Alles wat we van niveau achten, nemen we op in de bibliotheek en zo wordt de set van kwalitatieve content die we als input zien, steeds rijker. Idealiter doet je AI-toepassing dan ook voorstellen voor nieuwe bronnen, maar daar moet een validatieslag op zitten.

Stap 2: Een nieuwe stap in SEO: van vraag naar dynamische landingspagina
Als je een kennisintensief bedrijf bent dan zit de lol vervolgens in het koppelen van de zoekvraag van mensen, naar de content die je te bieden hebt. Op basis van een zoekvraag die mensen hebben, kom je op een dynamisch gegenereerde pagina terecht waar je alle kwalitatief gevalideerde content vindt binnen de kennisniche die je claimt. Je maakt daarbij duidelijk welke content origineel is en wat bij elkaar gecureerd is door de AI-oplossing.

Stap 3: Verdieping op basis van de meest gestelde vragen
Op basis van de meest gestelde vragen door mensen in zoekopdrachten ga je vervolgens weer verder met je creativiteit en menselijke kracht. Als je weet welke content geraadpleegd wordt, ga je nadenken hoe je daar nog meer kwaliteit en verdieping in kunt aanbrengen. Je kunt op die onderwerpen meer onderzoek gaan doen, mensen interviewen, podcasts maken, video’s creëren, et cetera.

Luiheid loont niet, slimheid wel
Uiteindelijk geloof ik er nooit in dat er hele snelle routes zijn naar succes. Ik geloof er wel in dat je slim kunt zijn en dat je al je harde werk kunt verzilveren. Maar dan pas begint het plezier. Je moet niet alleen die nieuwe technologie kunnen verzilveren, je moet ook nadenken hoe je de vrijgekomen tijd die zulke technologie je oplevert, kunt inzetten om een nieuwe voorsprong te nemen.

Ik daag in ieder geval onszelf en de lezer van dit blog uit!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief