schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Van den Assem maakt het wel heel bont
Blog
PR
Marie Louise van Dorp
13-12-2010
10 jaar geleden stond UGG Australia op de stoep bij schoenenwinkel Van den Assem met de vraag of de met schapenwol gevoerde laarzen iets voor hun waren. Tot de dag van vandaag zijn de laarzen een veel gedragen & besproken onderwerp in ons land. Dit jaar bestaat Van den Assem 100 jaar en dat willen ze niet zomaar voorbij laten gaan. In november ging de eerste UGG Australia outlet open in het oude postkantoor van Rotterdam. Hoe heeft Van den Assem social media gebruikt in deze campagne? Social media medewerker Aranka van der Voorden vertelt hier meer over.
Wordt het Hyves, Twitter of Facebook?
Op 26 november 2010 gingen de deuren open van de eerste UGG Australia outlet in Rotterdam. Van den Assem schoenen heeft gebruik gemaakt van social media. Maar waarom? 'Met social media kan je het bereik vergroten van je campagne. Ook is het mogelijk om een nieuwe doelgroep te bereiken. Onze fans verwachten van ons dat we ze op de hoogte houden van alles rondom onze schoenenmerken en acties.' En welke social media kanalen hebben jullie dan gebruikt? 'We hebben gebruik gemaakt van Twitter (@vandenassem), Hyves en Facebook. Dit zijn de meest gebruikte platforms door onze fans. Deze drie kanalen hebben we in onze communicatie aan elkaar gekoppeld. Wel was het even puzzelen hoe je communiceert met je fans op deze drie verschillende kanalen. Twitter is het centrale kanaal geworden om de aanbiedingen direct te delen met de fans. Daarnaast zijn deze berichten doorgezet naar Hyves en Facebook.
Online monitoren
Tussen 26 november en 9 december is het aantal volgers op Twitter van 402 naar 1548 stuks gestegen. Hyves is vooral gegroeid in het aantal fans (van 493 naar 1939). En als er dan veel over je gesproken wordt online, hoe houd je dat allemaal bij? 'We hebben geen gebruik gemaakt van een monitoring tool. Wel hebben we een Google alert gebruikt en heeft PR bureau Miss Publicity de online en offline monitoring gedaan. Ook hebben we veel gehad aan onze grote fan base van UGG op Hyves, zij hielden ons goed op de hoogte met berichten.' Wel geeft Aranka toe dat als ze in de toekomst nog een keer zo'n campagne online opzetten dat ze dan graag gebruik maken van een monitoring tool. Het is anders een lastige klus om van alles op de hoogte te zijn wat je fans met elkaar bespreken.
Fans in de toekomst
Er is een aardige community opgebouwd in de afgelopen maanden. Van den Assem is heel blij met deze afsluiting van dit jaar. Met de slogan 'Van den Assem 100 jaar jong' mogen we nog veel van ze verwachten in de toekomst. Straks sluit de UGG outlet haar deuren, wat gebeurt er dan met de community? Sluiten dan ook jullie online monden? 'We hebben naar onze fans van te voren gecommuniceerd dat de outlet tijdelijk is. In de gesprekken op Hyves, Facebook of Twitter met onze fans merken we dat ze niet alleen interesse hebben in deze ene actie. We willen de communicatie nu doorzetten en onze andere merken en schoenen onder de aandacht brengen. We willen informatie over nieuwe collecties en kortingsacties graag met onze fans delen.' We zijn benieuwd hoe dit zich gaat vormgeven. Hopelijk is deze communicatie niet eenmalig maar weten ze echt een band op te bouwen met hun fans.
Do's en Don'ts
Als er in de toekomst nog een keer een actie komt, welke learnings nemen jullie mee uit deze campagne? 'We weten nu dat we Hyves heel serieus moeten nemen. Daar zitten de meeste fans. Ook moeten we ons blijven richten op traditionele media zoals TV Rijnmond die een item maakte over de enorme rij voor de UGG outlet. En dat monitoren? 'Ja, we gaan nooit meer een online campagne starten zonder te monitoren.'
Voor de liefhebbers: de UGG outlet is tot 31 december 2010 open. Nog meer vragen over de campagne? Stel ze hieronder of aan @vandenassem.
Wordt het Hyves, Twitter of Facebook?
Op 26 november 2010 gingen de deuren open van de eerste UGG Australia outlet in Rotterdam. Van den Assem schoenen heeft gebruik gemaakt van social media. Maar waarom? 'Met social media kan je het bereik vergroten van je campagne. Ook is het mogelijk om een nieuwe doelgroep te bereiken. Onze fans verwachten van ons dat we ze op de hoogte houden van alles rondom onze schoenenmerken en acties.' En welke social media kanalen hebben jullie dan gebruikt? 'We hebben gebruik gemaakt van Twitter (@vandenassem), Hyves en Facebook. Dit zijn de meest gebruikte platforms door onze fans. Deze drie kanalen hebben we in onze communicatie aan elkaar gekoppeld. Wel was het even puzzelen hoe je communiceert met je fans op deze drie verschillende kanalen. Twitter is het centrale kanaal geworden om de aanbiedingen direct te delen met de fans. Daarnaast zijn deze berichten doorgezet naar Hyves en Facebook.
Online monitoren
Tussen 26 november en 9 december is het aantal volgers op Twitter van 402 naar 1548 stuks gestegen. Hyves is vooral gegroeid in het aantal fans (van 493 naar 1939). En als er dan veel over je gesproken wordt online, hoe houd je dat allemaal bij? 'We hebben geen gebruik gemaakt van een monitoring tool. Wel hebben we een Google alert gebruikt en heeft PR bureau Miss Publicity de online en offline monitoring gedaan. Ook hebben we veel gehad aan onze grote fan base van UGG op Hyves, zij hielden ons goed op de hoogte met berichten.' Wel geeft Aranka toe dat als ze in de toekomst nog een keer zo'n campagne online opzetten dat ze dan graag gebruik maken van een monitoring tool. Het is anders een lastige klus om van alles op de hoogte te zijn wat je fans met elkaar bespreken.
Fans in de toekomst
Er is een aardige community opgebouwd in de afgelopen maanden. Van den Assem is heel blij met deze afsluiting van dit jaar. Met de slogan 'Van den Assem 100 jaar jong' mogen we nog veel van ze verwachten in de toekomst. Straks sluit de UGG outlet haar deuren, wat gebeurt er dan met de community? Sluiten dan ook jullie online monden? 'We hebben naar onze fans van te voren gecommuniceerd dat de outlet tijdelijk is. In de gesprekken op Hyves, Facebook of Twitter met onze fans merken we dat ze niet alleen interesse hebben in deze ene actie. We willen de communicatie nu doorzetten en onze andere merken en schoenen onder de aandacht brengen. We willen informatie over nieuwe collecties en kortingsacties graag met onze fans delen.' We zijn benieuwd hoe dit zich gaat vormgeven. Hopelijk is deze communicatie niet eenmalig maar weten ze echt een band op te bouwen met hun fans.
Do's en Don'ts
Als er in de toekomst nog een keer een actie komt, welke learnings nemen jullie mee uit deze campagne? 'We weten nu dat we Hyves heel serieus moeten nemen. Daar zitten de meeste fans. Ook moeten we ons blijven richten op traditionele media zoals TV Rijnmond die een item maakte over de enorme rij voor de UGG outlet. En dat monitoren? 'Ja, we gaan nooit meer een online campagne starten zonder te monitoren.'
Voor de liefhebbers: de UGG outlet is tot 31 december 2010 open. Nog meer vragen over de campagne? Stel ze hieronder of aan @vandenassem.