schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Vallen of staan doen we samen
Blog
Opinie
Marcel Withoos
10-09-2015
"Wat doe jij nou eigenlijk op een gemiddelde werkdag bij Coopr?" Die vraag krijg ik maar al te vaak van vrienden, familie en kennissen die niet in de communicatie- en PR-wereld zitten en ook niet met PR-bureaus te maken hebben. Een interessante vraag, want valt er wel echt een 'gemiddelde dag' te benoemen? Meestal geef ik een antwoord als "ik werk de hele dag met allerlei partijen en zorg dat op die manier het verhaal dat we voor een klant vertellen op de juiste manier bij de goede groep mensen terecht komt." Het is natuurlijk veel meer dan dat, maar het klopt wel dat ik het grootste deel van de dag aan het praten, mailen, bellen en berichten ben met collega's, klanten, externe partijen, en journalisten en bloggers. Al dat werk moet samen komen en tot het juiste resultaat leiden. En dat gaat vaak gewoon goed, en soms enorm goed.
Samen staan we sterk, toch?Dat zou je zeggen en soms gaat dat wel op en andere keren niet, en dat is logisch. Er zijn namelijk nogal wat mensen betrokken bij een project. Zo hebben we recentelijk voor De Ruijter de #broodjebijzonder campagne uitgerold, waarvoor we nauw samenwerkten met een hele mikmak aan personen: de klant, collega's, in-house designers, de eigenaresse van het restaurant dat we een week lang 's ochtends gebruikten voor het pop-up boterhammenrestaurant, het promoteam dat het restaurant draaiende hield, de leveranciers van het drukwerk en de branding, de materialen en de producten, Miljuschka Witzenhausen die de opening voor haar rekening nam, de handling-partij voor de persmailing, de broodleverancier en ga zo maar door. Als er geen professionele of persoonlijke klik is, hoeft dat niet erg te zijn - als er maar samengewerkt wordt. Maar er hoeft maar één partij te struikelen en het hele geraamte kan gaan wankelen.
De Ruijter's #broodjebijzonder en Het Boterhammen Restaurant is een duidelijk voorbeeld waarbij de samenwerking klopte. De ideeën, het samenstellen en versturen van #broodjebijzonder persmanden en het pop-up boterhammenrestaurant waren vrijwel meteen raak, maar door een kritische noot vanuit de klant hebben we uiteindelijk de perfecte locatie voor het restaurant gevonden in Amsterdam. Doordat de in-house studio daar zelf is gaan kijken en meten voor de branding en aankleding was dit spot on en passend (zowel qua omvang als bij De Ruijter). Doordat de dames van het promoteam enorm proactief en sociaal waren, zat het restaurant iedere dag vol met enthousiaste bezoekers. Doordat iedereen heeft gedaan wat nodig was en écht een steentje bij heeft gedragen, hebben we allemaal samen in heel korte tijd een succes gebouwd (én een restaurant!). En dat voelt goed - voor iedereen die erbij betrokken is.
En soms werkt het minder fijn...Ooit gehoord van 'trekken aan een dood paard'? Ooit aan een dood paard getrokken? Geen beweging in te krijgen, kan ik je vertellen. Soms voelen projecten zo, doordat een partij afspraken niet nakomt of er opeens een heel ander prijskaartje aanhangt, doordat de verwachtingen en wensen niet helder worden uitgesproken of doordat bepaalde mensen die meewerken niet doorhebben wat hun rol is in het project. Wat het ook is, één ding is zeker: het is verstorend en vertragend voor het project en het levert onnodige moeilijkheid op, wat de samenwerking niet makkelijker maakt. Het kan leiden tot veel versies van hetzelfde document, welles-nietes verhalen en oneindig zoeken naar de juiste partijen om mee te werken. Dat kost niet alleen tijd, maar ook enorm veel energie. En dat is zonde! Die energie is juist zo hard nodig om het hele project tot een succesvol resultaat te leiden.
Kom tot een oplossingEn wat als de samenwerking niet lekker loopt of een partij laat steken vallen? Uitspreken en het proberen glad te strijken, of het uit de weg gaan en een andere partij zoeken om mee samen te werken? Of het toch maar voor lief nemen en er het beste van maken met de middelen die er wel zijn? Dat zijn lastige beslissingen waar we allemaal mee te maken krijgen. Soms kies je het een en soms kies je het ander, maar het heeft altijd invloed op de manier waarop het project wordt uitgerold. Want 'ik kan niet wachten tot de lancering zodat het voorbij is' of 'ik kan niet wachten tot de lancering want ik heb zo ontzettend veel zin om het eindresultaat te zien', dat klinkt nogal anders.
Voor mij werkt het om in mijn achterhoofd te houden dat iedereen anders is (zie mijn vorige blog Van Consultant tot ESTJ: de MBTI-profielen zijn binnen) en dat in principe iedereen met elkaar kan werken, hoe moeilijk die samenwerking ook is. Het allerbelangrijkste is erover praten, telefonisch of face to face, om samen weer positief verder te komen. En soms, heel soms, dan geldt Murphy's Law: het een na het ander gaat verkeerd en dan start de domino. Dan is het een kwestie van schouders eronder, slimme oplossingen bedenken en beslissingen nemen en door. Want het resultaat is wat telt, hoe de weg er naar toe er ook heeft uitgezien. En voor iedereen die bij een project of campagne betrokken is: ga ervoor en draag je steentje bij. Want vallen of staan doen we allemaal samen.
Samen staan we sterk, toch?Dat zou je zeggen en soms gaat dat wel op en andere keren niet, en dat is logisch. Er zijn namelijk nogal wat mensen betrokken bij een project. Zo hebben we recentelijk voor De Ruijter de #broodjebijzonder campagne uitgerold, waarvoor we nauw samenwerkten met een hele mikmak aan personen: de klant, collega's, in-house designers, de eigenaresse van het restaurant dat we een week lang 's ochtends gebruikten voor het pop-up boterhammenrestaurant, het promoteam dat het restaurant draaiende hield, de leveranciers van het drukwerk en de branding, de materialen en de producten, Miljuschka Witzenhausen die de opening voor haar rekening nam, de handling-partij voor de persmailing, de broodleverancier en ga zo maar door. Als er geen professionele of persoonlijke klik is, hoeft dat niet erg te zijn - als er maar samengewerkt wordt. Maar er hoeft maar één partij te struikelen en het hele geraamte kan gaan wankelen.
De Ruijter's #broodjebijzonder en Het Boterhammen Restaurant is een duidelijk voorbeeld waarbij de samenwerking klopte. De ideeën, het samenstellen en versturen van #broodjebijzonder persmanden en het pop-up boterhammenrestaurant waren vrijwel meteen raak, maar door een kritische noot vanuit de klant hebben we uiteindelijk de perfecte locatie voor het restaurant gevonden in Amsterdam. Doordat de in-house studio daar zelf is gaan kijken en meten voor de branding en aankleding was dit spot on en passend (zowel qua omvang als bij De Ruijter). Doordat de dames van het promoteam enorm proactief en sociaal waren, zat het restaurant iedere dag vol met enthousiaste bezoekers. Doordat iedereen heeft gedaan wat nodig was en écht een steentje bij heeft gedragen, hebben we allemaal samen in heel korte tijd een succes gebouwd (én een restaurant!). En dat voelt goed - voor iedereen die erbij betrokken is.
En soms werkt het minder fijn...Ooit gehoord van 'trekken aan een dood paard'? Ooit aan een dood paard getrokken? Geen beweging in te krijgen, kan ik je vertellen. Soms voelen projecten zo, doordat een partij afspraken niet nakomt of er opeens een heel ander prijskaartje aanhangt, doordat de verwachtingen en wensen niet helder worden uitgesproken of doordat bepaalde mensen die meewerken niet doorhebben wat hun rol is in het project. Wat het ook is, één ding is zeker: het is verstorend en vertragend voor het project en het levert onnodige moeilijkheid op, wat de samenwerking niet makkelijker maakt. Het kan leiden tot veel versies van hetzelfde document, welles-nietes verhalen en oneindig zoeken naar de juiste partijen om mee te werken. Dat kost niet alleen tijd, maar ook enorm veel energie. En dat is zonde! Die energie is juist zo hard nodig om het hele project tot een succesvol resultaat te leiden.
Kom tot een oplossingEn wat als de samenwerking niet lekker loopt of een partij laat steken vallen? Uitspreken en het proberen glad te strijken, of het uit de weg gaan en een andere partij zoeken om mee samen te werken? Of het toch maar voor lief nemen en er het beste van maken met de middelen die er wel zijn? Dat zijn lastige beslissingen waar we allemaal mee te maken krijgen. Soms kies je het een en soms kies je het ander, maar het heeft altijd invloed op de manier waarop het project wordt uitgerold. Want 'ik kan niet wachten tot de lancering zodat het voorbij is' of 'ik kan niet wachten tot de lancering want ik heb zo ontzettend veel zin om het eindresultaat te zien', dat klinkt nogal anders.
Voor mij werkt het om in mijn achterhoofd te houden dat iedereen anders is (zie mijn vorige blog Van Consultant tot ESTJ: de MBTI-profielen zijn binnen) en dat in principe iedereen met elkaar kan werken, hoe moeilijk die samenwerking ook is. Het allerbelangrijkste is erover praten, telefonisch of face to face, om samen weer positief verder te komen. En soms, heel soms, dan geldt Murphy's Law: het een na het ander gaat verkeerd en dan start de domino. Dan is het een kwestie van schouders eronder, slimme oplossingen bedenken en beslissingen nemen en door. Want het resultaat is wat telt, hoe de weg er naar toe er ook heeft uitgezien. En voor iedereen die bij een project of campagne betrokken is: ga ervoor en draag je steentje bij. Want vallen of staan doen we allemaal samen.