We houden allemaal een beetje van Wrapped, toch? Gelukkig was het een bijzonder PR- en designjaar, maar wat kunnen we daarvan leren? Wij spraken Lotte Monster, Ali Marmaduke, Guylaine de Kort, Guillaume Furminger en Judith Vermulst over hun kijk op het beste PR- of designwerk, de meest inspirerende persoon en de belangrijkste trends van het afgelopen jaar.
‘Taylor Swift is een PR-genie’
Blog
Interview
Bas Hakker
19-12-2024
Het beste PR- of designwerk
Lotte benadrukt de impact van de Barbie-filmcampagne: ‘De campagne rond de Barbie-film was een meesterwerk. Maandenlang werden gesprekken en winkelstraten gedomineerd door Barbie. Van de volledig roze samenwerking met Airbnb tot de gigantische buzz op social media: de wereld was letterlijk één grote Barbiecore-trend. Het briljante aan deze PR-case? Een iconisch maar ook bekritiseerd merk werd opnieuw relevant gemaakt met behulp van een dosis zelfspot, empowerment en creativiteit. Dit bewijst dat je zelfs een polariserend product kunt rebranden als je de juiste snaar weet te raken.’
Ali kiest voor een gedurfde samenwerking: ‘Een van mijn favoriete cases van het jaar was de samenwerking tussen Hellmann’s Mayonnaise en kledingmerk Chopova Lowena. Ik hou van de combinatie van design en PR om hype en culturele relevantie voor Hellman’s op te bouwen bij een jonger publiek. Het plaatsen van een massamarkt-voedselmerk in de wereld van een high-fashion-merk genereerde media-aandacht en wakkert betrokkenheid aan op sociale media. Het is precies die onverwachte combinatie van werelden die deze case zo sterk maakt.’
Guylaine wijst op de maatschappelijke impact van KPN’s campagne ‘Stukje van mij’. ‘Ze hebben een gevoelig onderwerp – het ongewild delen van intieme foto’s – op een krachtige en respectvolle manier aangepakt. Met het nummer van Meau als rode draad en confronterende onderzoekscijfers raakte de campagne echt een snaar, vooral bij Gen Z. Purpose, emotie én relevantie in één.’
Guillaume prijst de eenvoud en kracht van de ‘A British Original’-campagne van Uncommon voor British Airways: ‘Deze campagne valt op door haar eenvoud en creativiteit. Het verhaal werd verteld vanuit het perspectief van een reiziger, waardoor het zowel persoonlijk als universeel aansprekend was. De campagne werd op diverse manieren uitgerold, zoals via buitenreclame, wat de herkenbaarheid versterkte. Het laat zien hoe PR en design steeds meer samensmelten.’
De meest inspirerende persoon
Lotte hoeft niet lang na te denken over de meest inspirerende PR-persoon: ‘Taylor Swift is wat mij betreft niet alleen een popster, maar ook een PR-genie. Haar Eras Tour groeide van concertreeks uit tot een wereldwijd cultureel fenomeen. Alles wat ze aanraakt verandert in goud – van cryptische easter eggs voor fans tot haar slimme manier om de controle over haar eigen muziek terug te krijgen. Ze laat zien hoe je je verhaal zélf vertelt en een onverwoestbare band met je doelgroep opbouwt.’
Guylaine kiest voor iemand uit haar directe omgeving: ‘Coopr-oprichter Jos Govaart. Na 15 jaar een van de meest succesvolle PR-bureaus te hebben gerund, besloot hij de boel om te gooien en te fuseren met Brand Potential. Het is een voorbeeld van visie en lef in ons vakgebied.’
Judith keert voor even terug naar haar oude vak als perschef. ‘Ik ga hier een naam droppen die misschien niet iedereen in ons vakgebied kent en die ook niet per se uit ons vakgebied komt,’ zegt Judith. ‘Voormalig Feyenoord- en huidig Liverpool-trainer Arne Slot is voor mij dé PR-persoon van 2024. Niet alleen bracht hij een ongekend sportief succes naar Feyenoord, maar zijn leiderschap, communicatieve vaardigheden en mediastrategie zijn de moeite waard voor álle woordvoerders en PR-experts om eens te bekijken. Zeker omdat het managen van een voetbalclub misschien nog wel complexer is dan het runnen van een gemiddeld bedrijf. Slot is in staat om te verrassen met zijn stijl van openheid en z’n vermogen om moeilijke boodschappen op een tactvolle manier over te brengen. Daarnaast is hij koning in het begrijpen van hoe hij een bepaalde mediadynamiek vóór hem, de club en de spelers kan laten werken.’
Thema’s in de branche
Judith zegt: ‘Met oog op de toekomst van Coopr: het snijvlak waar creativiteit en reputatie elkaar ontmoeten. De combinatie van deze twee biedt enorme kansen, omdat het de kracht heeft om merkverhalen op een authentieke, visuele en impactvolle manier te vertellen terwijl tegelijkertijd de merkwaarde en geloofwaardigheid gewaarborgd blijven. Ik heb mega veel zin om in 2025 verder te ontdekken hoe we creatieve, visuele campagnes kunnen integreren met een sterke reputatiestrategie.’
Lotte benadrukt de impact van de Barbie-filmcampagne: ‘De campagne rond de Barbie-film was een meesterwerk. Maandenlang werden gesprekken en winkelstraten gedomineerd door Barbie. Van de volledig roze samenwerking met Airbnb tot de gigantische buzz op social media: de wereld was letterlijk één grote Barbiecore-trend. Het briljante aan deze PR-case? Een iconisch maar ook bekritiseerd merk werd opnieuw relevant gemaakt met behulp van een dosis zelfspot, empowerment en creativiteit. Dit bewijst dat je zelfs een polariserend product kunt rebranden als je de juiste snaar weet te raken.’
Ali kiest voor een gedurfde samenwerking: ‘Een van mijn favoriete cases van het jaar was de samenwerking tussen Hellmann’s Mayonnaise en kledingmerk Chopova Lowena. Ik hou van de combinatie van design en PR om hype en culturele relevantie voor Hellman’s op te bouwen bij een jonger publiek. Het plaatsen van een massamarkt-voedselmerk in de wereld van een high-fashion-merk genereerde media-aandacht en wakkert betrokkenheid aan op sociale media. Het is precies die onverwachte combinatie van werelden die deze case zo sterk maakt.’
Guylaine wijst op de maatschappelijke impact van KPN’s campagne ‘Stukje van mij’. ‘Ze hebben een gevoelig onderwerp – het ongewild delen van intieme foto’s – op een krachtige en respectvolle manier aangepakt. Met het nummer van Meau als rode draad en confronterende onderzoekscijfers raakte de campagne echt een snaar, vooral bij Gen Z. Purpose, emotie én relevantie in één.’
Guillaume prijst de eenvoud en kracht van de ‘A British Original’-campagne van Uncommon voor British Airways: ‘Deze campagne valt op door haar eenvoud en creativiteit. Het verhaal werd verteld vanuit het perspectief van een reiziger, waardoor het zowel persoonlijk als universeel aansprekend was. De campagne werd op diverse manieren uitgerold, zoals via buitenreclame, wat de herkenbaarheid versterkte. Het laat zien hoe PR en design steeds meer samensmelten.’
Judith houdt het op onze Friese vriend. ‘Zonder twijfel de Eurovisie Song Festival-inzending van 2024: Joost Klein, droom groot. Met de aankondiging van Joost Klein als deelnemend Nederlands artiest aan het Eurovisie Songfestival vond er al een kleine culturele aardbeving plaats. De keuze voor de excentrieke artiest brak met de traditie van veilige, radiovriendelijke en (sorry Eurovisie-fans) totaal voorspelbare inzendingen. Om het nog maar niet te hebben over dat ene liedje. Binnen enkele uren na de release overspoelde Europapa social media. Grote kranten en tv-programma's die niet alleen discussieerden over de artistieke waarde van Joosts inzending, maar ook over wat dit zei over Nederland dat als land durft te choqueren op een internationaal podium. De stroom aan opiniestukken en interviews versterkte het momentum, terwijl streamers het nummer naar de top van de hitlijsten zagen stijgen. Europapa werd een ongekend cultureel fenomeen en Joost Klein had het Songfestival al gewonnen voordat hij gediskwalificeerd werd.’
Lotte hoeft niet lang na te denken over de meest inspirerende PR-persoon: ‘Taylor Swift is wat mij betreft niet alleen een popster, maar ook een PR-genie. Haar Eras Tour groeide van concertreeks uit tot een wereldwijd cultureel fenomeen. Alles wat ze aanraakt verandert in goud – van cryptische easter eggs voor fans tot haar slimme manier om de controle over haar eigen muziek terug te krijgen. Ze laat zien hoe je je verhaal zélf vertelt en een onverwoestbare band met je doelgroep opbouwt.’
Guillaume noemt Sir John Hegarty (oa. co-founder TBWA): ‘Hij herinnert me constant aan wat ons beroep is en wat het kan zijn. Zijn visie op creativiteit – de kunst ervan, de obsessie ervoor en hoe je die kunt voeden – is inspirerend. Hij benadrukt dat je als creatieve professional altijd moet observeren en bewust moet zijn van de wereld om je heen. Dat is de basis van alles: lezen, zien, leren, en dat verwerken in je werk. Het zijn niet per se nieuwe namen, maar ze blijven de standaard zetten.’
Ali kijkt naar wat er niet werkt op het gebied van strategie: ‘De presidentscampagne van Kamala Harris is een waarschuwing van het gevaar om overdreven reactief te zijn zonder duidelijke strategie. Ze probeerde alles voor iedereen te zijn en eindigde met niets voor niemand. Een belangrijke les: authenticiteit en een sterke kernboodschap zijn essentieel.’
Guylaine kiest voor iemand uit haar directe omgeving: ‘Coopr-oprichter Jos Govaart. Na 15 jaar een van de meest succesvolle PR-bureaus te hebben gerund, besloot hij de boel om te gooien en te fuseren met Brand Potential. Het is een voorbeeld van visie en lef in ons vakgebied.’
Judith keert voor even terug naar haar oude vak als perschef. ‘Ik ga hier een naam droppen die misschien niet iedereen in ons vakgebied kent en die ook niet per se uit ons vakgebied komt,’ zegt Judith. ‘Voormalig Feyenoord- en huidig Liverpool-trainer Arne Slot is voor mij dé PR-persoon van 2024. Niet alleen bracht hij een ongekend sportief succes naar Feyenoord, maar zijn leiderschap, communicatieve vaardigheden en mediastrategie zijn de moeite waard voor álle woordvoerders en PR-experts om eens te bekijken. Zeker omdat het managen van een voetbalclub misschien nog wel complexer is dan het runnen van een gemiddeld bedrijf. Slot is in staat om te verrassen met zijn stijl van openheid en z’n vermogen om moeilijke boodschappen op een tactvolle manier over te brengen. Daarnaast is hij koning in het begrijpen van hoe hij een bepaalde mediadynamiek vóór hem, de club en de spelers kan laten werken.’
Thema’s in de branche
Over de grote thema’s in PR en design hebben ze wel iets aardigs te melden.
Lotte ziet een trend richting activisme: ‘Steeds meer merken durven zich activistisch op te stellen, zelfs als hun boodschap schuurt met wat ze verkopen. Denk aan Heineken’s campagne rond alcoholbewustzijn met Max Verstappen. Activisme werkt alleen als je het écht meent.’
Ali kijkt naar bredere maatschappelijke spanningen: ‘Het voelt alsof de maatschappij zich afkeert van traditionele instellingen, maar het is onduidelijk waar we naartoe gaan. Dit duidt op een diep wantrouwen in gevestigde systemen en een verlangen naar radicale verandering.’
Guillaume benadrukt de rol van merken: ‘Strategen moeten het bredere culturele en politieke krachtenveld begrijpen. Merken die authentiek omgaan met de angsten en verlangens van hun publiek, kunnen diep resoneren.’
Guylaine richt zich op het veranderende medialandschap: ‘Traditionele media zoeken nieuwe manieren om het publiek te bereiken. Voor PR betekent dit dat we flexibeler moeten zijn en campagnes moeten bouwen die op meerdere kanalen écht relevant zijn. Het is spannend om te zien hoe snel het speelveld verandert.’
Judith zegt: ‘Met oog op de toekomst van Coopr: het snijvlak waar creativiteit en reputatie elkaar ontmoeten. De combinatie van deze twee biedt enorme kansen, omdat het de kracht heeft om merkverhalen op een authentieke, visuele en impactvolle manier te vertellen terwijl tegelijkertijd de merkwaarde en geloofwaardigheid gewaarborgd blijven. Ik heb mega veel zin om in 2025 verder te ontdekken hoe we creatieve, visuele campagnes kunnen integreren met een sterke reputatiestrategie.’
Verleg je grenzen!
schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!