schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Stories, snaps en moments: social content kiezen voor jouw merk
Blog
Trends
Marcel Withoos
11-08-2016
Vorige week schreef Madawa in zijn blog 'Huh snaps? Zit ik op Snapchat of Instagram?' over de introductie van stories (of snaps) op Instagram die 24 uur beschikbaar blijven. Sindsdien hebben we er al heel wat voorbij zien komen. Maar moet je jouw snaps op beide platformen plaatsen of op één van de twee? En hoeveel nut heeft deze tijdelijke content eigenlijk? Biedt Twitter Moments, een nieuwe aankomende functie waarin video's, foto's en teksttweets over één gebeurtenis bij elkaar worden gebracht, dan niet een stuk meer dan snaps en stories?
De eerste stories op mijn Insta-feed waren van bloggers en vloggers die een kijkje achter de schermen bieden. Maar al snel volgden vrienden, tijdschriften en merken met hun up close en personal stories. Zelf doe ik nog niet mee aan de korte video's op Instagram, maar ik doe ook niets met Snapchat, dus dat is misschien niet zo gek. En Twitter Moments moeten we nog even op wachten...
Snaps versus stories
Op Later.com vond ik een artikel over het gebruiken van Snapchat, Instagram-stories, allebei of geen van de twee door bedrijven. Een soort richtlijnen rondom een interessant vraagstuk voor merken. Hieronder de guidelines van de website weergegeven in een overzichtelijk schema aan de hand van simpele vragen.
Door te kijken naar de leeftijd van de doelgroep en in hoeverre de content openbaar mag zijn, kom je sowieso al snel tot een beslissing of je beter Snapchat of Instagram in kunt zetten. Het feit blijft wel dat het om tijdelijke content gaat - op beide platforms blijven verhalen 24 uur beschikbaar, maar kunnen de verhalen wel vaker bekeken worden. Maar hoe zit het met volgers-aantallen en hoe vaak verhalen ook echt bekeken worden? Instagram accounts zijn vaak openbaar en goed vindbaar, terwijl dit op Snapchat toch lastiger is. Daarnaast is browsen op Instagram gemakkelijker dan op Snapchat. Maar om iets over het gehele effect te zeggen, ben ik wel benieuwd naar cijfers: hoe doen de verhalen op de platforms het ten opzichte van elkaar en in hoeverre blijft de tijdelijke content hangen bij kijkers?
Pak het moment
Misschien zijn Twitter Moments dan toch meer voor mij weggelegd. Ze lijken misschien op snaps en stories, maar Twitter weet toch iets anders te bieden. De nieuwe feature, die over de komende maanden naar Nederland komt, laat gebruikers bestaande visuele en tekstuele content op het platform in een overzicht over het onderwerp combineren en plaatsen. Het overzicht is daarmee beschikbaar voor iedereen om het hele verhaal in één keer te lezen, maar de content blijft ook buiten het overzicht los beschikbaar. Het gaat dus niet om tijdelijke content en het blijft vindbaar, in tegenstelling tot snaps en stories.
Vind jij Snapchat of Instagram stories meer geschikt voor bedrijven? Of kijk jij uit naar de nieuwe feature van Twitter? Ik ben benieuwd om te zien hoe bedrijven met alle veranderende en nieuwe (of gekopieerde) functies van social media omgaan. En nu ga ik voor de vierde keer Snapchat downloaden...
De eerste stories op mijn Insta-feed waren van bloggers en vloggers die een kijkje achter de schermen bieden. Maar al snel volgden vrienden, tijdschriften en merken met hun up close en personal stories. Zelf doe ik nog niet mee aan de korte video's op Instagram, maar ik doe ook niets met Snapchat, dus dat is misschien niet zo gek. En Twitter Moments moeten we nog even op wachten...
Snaps versus stories
Op Later.com vond ik een artikel over het gebruiken van Snapchat, Instagram-stories, allebei of geen van de twee door bedrijven. Een soort richtlijnen rondom een interessant vraagstuk voor merken. Hieronder de guidelines van de website weergegeven in een overzichtelijk schema aan de hand van simpele vragen.
Door te kijken naar de leeftijd van de doelgroep en in hoeverre de content openbaar mag zijn, kom je sowieso al snel tot een beslissing of je beter Snapchat of Instagram in kunt zetten. Het feit blijft wel dat het om tijdelijke content gaat - op beide platforms blijven verhalen 24 uur beschikbaar, maar kunnen de verhalen wel vaker bekeken worden. Maar hoe zit het met volgers-aantallen en hoe vaak verhalen ook echt bekeken worden? Instagram accounts zijn vaak openbaar en goed vindbaar, terwijl dit op Snapchat toch lastiger is. Daarnaast is browsen op Instagram gemakkelijker dan op Snapchat. Maar om iets over het gehele effect te zeggen, ben ik wel benieuwd naar cijfers: hoe doen de verhalen op de platforms het ten opzichte van elkaar en in hoeverre blijft de tijdelijke content hangen bij kijkers?
Pak het moment
Misschien zijn Twitter Moments dan toch meer voor mij weggelegd. Ze lijken misschien op snaps en stories, maar Twitter weet toch iets anders te bieden. De nieuwe feature, die over de komende maanden naar Nederland komt, laat gebruikers bestaande visuele en tekstuele content op het platform in een overzicht over het onderwerp combineren en plaatsen. Het overzicht is daarmee beschikbaar voor iedereen om het hele verhaal in één keer te lezen, maar de content blijft ook buiten het overzicht los beschikbaar. Het gaat dus niet om tijdelijke content en het blijft vindbaar, in tegenstelling tot snaps en stories.
Vind jij Snapchat of Instagram stories meer geschikt voor bedrijven? Of kijk jij uit naar de nieuwe feature van Twitter? Ik ben benieuwd om te zien hoe bedrijven met alle veranderende en nieuwe (of gekopieerde) functies van social media omgaan. En nu ga ik voor de vierde keer Snapchat downloaden...