Snapchat inzetten als marketingkanaal

Blog
Digitaal
Madawa Rajapaksha
16-06-2016
Er is op dit moment geen app die zoveel zoveel wijzigingen doorvoert als Snapchat. Bijna maandelijks vindt er wel een flinke update plaats. Onlangs heeft Discover bijvoorbeeld een grote make-over gehad en binnenkort komen er nieuwe advertentie mogelijkheden. Is het dan nu tijd om Snapchat te gaan gebruiken als marketingkanaal?

Alleen voor de grote namen
In het begin was het alleen mogelijk om via Discover te adverteren op Snapchat. Er waren maar een aantal plekken beschikbaar en je moest een flinke zak met geld neerleggen om zichtbaar te zijn. Ondertussen zijn er drie (Live, Discover en Geofilter/Lenses) verschillende mogelijkheden van adverteren en is een vierde onderweg. De prijzen zijn daarmee niet omlaag gegaan maar zelfs hoger geworden. Millennials bereiken is met minimaal $100K aan uitgaven ieder geval niet goedkoop. Het is dus zeker niet weggelegd voor de kleine ondernemer, zoals bij andere social media kanalen wel mogelijk is.



Bron: Snapchat advertising

Snap-ads nieuwe advertentiemogelijkheid
Eén van de 'nieuwe' mogelijkheden bij Snapchat is dat de verhalen van je vrienden automatisch achter elkaar worden afgespeeld. Je hoeft dus niet meer los op elke nieuwe snap te drukken om ze te bekijken. Binnenkort gaat Snapchat tussen de video's 'relevante' ad's toevoegen.Dat werkt zo: stel, je bekijkt een snap van een vriend en hij gebruikt daarin de filter van de Beats koptelefoon. Dan zul je na de snap een advertentie zien van de Beats koptelefoon voordat hij overgaat naar de volgende snap. Druk je op de advertentie, dan word je doorgestuurd naar de mobiele site. Je wordt dus min of meer gedwongen om de advertentie af te kijken. Ik ben benieuwd hoeveel gebruikers dit zal afschrikken.

Wordt het nu tijd om Snapchat in te zetten als marketingkanaal?
Als marketeer zijnde klinkt deze aanpassing als een mooie stap. Dit worden namelijk de eerste advertentievorm waarop je ook daadwerkelijk kunt doorklikken. Daarnaast worden de advertenties afgestemd op geslacht, leeftijd, locatie en op geofilters/filters.Maar ik zou het zelf niet inzetten voor een merk. Daar heb ik twee redenen voor:
  • De huidige advertentie mogelijkheden zijn te duur. Je betaalt puur en alleen voor het bereik.
  • De tool biedt geen analytics, alleen het aantal views van een snap.
Je bent als het ware een groot billboard die ook langs de weg staat. Een hoop mensen zien het, maar je weet niet hoeveel mensen interesse hebben getoond. De snap-ads moet daar een uitkomst in bieden, want je kan dan tenslotte wel doorklikken naar een landingspagina.

Het blijft alleen de vraag of ze deze gegevens direct vrijgeven. Tot het moment dat Snapchat goede analytics gaat bieden, zou ik advertising via Snapchat niet zo snel inzetten als marketingkanaal. Toch is het niet zo dat je Snapchat daarom moet uitsluiten in je marketing-strategie. Maar daarover kunnen we later verder uitweiden!

 

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief