schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Slim PR-design bestrijdt ijzertekort bevolking Cambodja
Blog
PR
Shelly Delwel
30-06-2015
Vorige week schreef mijn collega Marlous al over de winnaars van de Glass Grand Prix en PR Grand Prix Lions. Maar het project over de 'lucky iron fish' vind ik ook een blog waard. Het product heeft de Design Grand Prix gewonnen, maar wat is de ijzeren geluksvis, waarom is hij in het leven geroepen en verdient dit project een prijs?
6 miljoen Cambodjanen lijden aan ijzertekort
In Cambodja leeft een groot deel van de bevolking op een dieet van vis en rijst, waardoor 6 miljoen Cambodjanen (meer dan een derde van de bevolking!) lijden aan ijzer tekort, wat leidt tot bloedarmoede en andere ernstige gezondheidsproblemen. Er is een eenvoudige oplossing voor om een stukje gietijzer 10 minuten in de maaltijd mee te koken. Hierdoor krijgt het gezin 75% van de dagelijkse ijzerbehoefte binnen. Maar hoe krijg je de inwoners nu ook echt zo ver om ijzer in hun pan tijdens het koken te gebruiken? Het is niet iets gebruikelijks en voelt een beetje raar.
Lucky iron fish
Christopher Charles, een medische student bij McMaster Universiteit in Canada, die aan het reizen was in Cambodja vanwege onderzoek voor zijn studie bedacht hier iets op. Een ijzeren geluksvis. Niks geen grote bedrijven, maar een student die dit mooie idee bedacht. Vanuit de insight dat de vorm van een vis symbool staat voor geluk in de Cambodjaanse cultuur hebben zij het gietijzer als vis gesmeden. In Cambodja is bijgeloof belangrijk en de vorm van de vis staat symbool voor hoop en geluk. En op deze manier wilden de mensen de vis wel gebruiken. Een mooie insteek die veel good will kweekt. Opvallend is natuurlijk wel dat maatschappelijke projecten het in de Grand Prix goed doen.
https://youtu.be/iY0D-PIcgB4
Resultaat
Na negen maanden onderzoek werd er een daling van 55% in ijzergebrek werd gemeten. Daarbij is het project duurzaam en zorgt het voor heel veel extra werkgelegenheid in de lokale gemeenschap. Veel mensen zijn nodig om de ijzeren vis te verpakken in zelf gewoven mandjes. Het project is enigszins een vreemde eend in de bijt in de Grand Prix Awards, aangezien het om een design product award gaat, maar het heeft qua PR ook een grote impact gehad. Het bewijst dat een goed en mooi verhaal PR-waarde heeft. Zo hebben verschillende internationale media zoals bijvoorbeeld CBC, Wired, BBC en BoredPanda aandacht aan de vis besteed. Zij hebben dan ook vele prijzen in de wacht gesleept naast de Design Grand Prix, Clinton Global change the world, Commitment to Action Award. Kortom, een terechte winnaar naar mijn idee!
6 miljoen Cambodjanen lijden aan ijzertekort
In Cambodja leeft een groot deel van de bevolking op een dieet van vis en rijst, waardoor 6 miljoen Cambodjanen (meer dan een derde van de bevolking!) lijden aan ijzer tekort, wat leidt tot bloedarmoede en andere ernstige gezondheidsproblemen. Er is een eenvoudige oplossing voor om een stukje gietijzer 10 minuten in de maaltijd mee te koken. Hierdoor krijgt het gezin 75% van de dagelijkse ijzerbehoefte binnen. Maar hoe krijg je de inwoners nu ook echt zo ver om ijzer in hun pan tijdens het koken te gebruiken? Het is niet iets gebruikelijks en voelt een beetje raar.
Lucky iron fish
Christopher Charles, een medische student bij McMaster Universiteit in Canada, die aan het reizen was in Cambodja vanwege onderzoek voor zijn studie bedacht hier iets op. Een ijzeren geluksvis. Niks geen grote bedrijven, maar een student die dit mooie idee bedacht. Vanuit de insight dat de vorm van een vis symbool staat voor geluk in de Cambodjaanse cultuur hebben zij het gietijzer als vis gesmeden. In Cambodja is bijgeloof belangrijk en de vorm van de vis staat symbool voor hoop en geluk. En op deze manier wilden de mensen de vis wel gebruiken. Een mooie insteek die veel good will kweekt. Opvallend is natuurlijk wel dat maatschappelijke projecten het in de Grand Prix goed doen.
https://youtu.be/iY0D-PIcgB4
Resultaat
Na negen maanden onderzoek werd er een daling van 55% in ijzergebrek werd gemeten. Daarbij is het project duurzaam en zorgt het voor heel veel extra werkgelegenheid in de lokale gemeenschap. Veel mensen zijn nodig om de ijzeren vis te verpakken in zelf gewoven mandjes. Het project is enigszins een vreemde eend in de bijt in de Grand Prix Awards, aangezien het om een design product award gaat, maar het heeft qua PR ook een grote impact gehad. Het bewijst dat een goed en mooi verhaal PR-waarde heeft. Zo hebben verschillende internationale media zoals bijvoorbeeld CBC, Wired, BBC en BoredPanda aandacht aan de vis besteed. Zij hebben dan ook vele prijzen in de wacht gesleept naast de Design Grand Prix, Clinton Global change the world, Commitment to Action Award. Kortom, een terechte winnaar naar mijn idee!