Schreeuwt Mediamarkt zich naar verandering? Wow.
Altijd op zoek naar de WOW voor jou! Dat is wat de Mediamarkt in zijn nieuwe merkpositionering poneerde afgelopen week. Zij gaan stoppen met schreeuwen. Sterker nog, ze veranderen van een schreeuw- naar een luisterorganisatie. Van een product- naar klantgerichte organisatie zo kunnen we lezen in het enthousiasmerende persbericht. Tsja. Dat is natuurlijk niet al te onderscheidend. Op het eerste gezicht. En of consumenten het helemaal geloven. Betekent dit dan ook dat het afgelopen is met de BTW-dagen? De palletaanbiedingen?
Een verandering aftrappen met een commercial, dan ben je af.
De waarheid is natuurlijk dat ik het niet weet. Wat ik wel weet is dat de buitenwereld mijn scepsis zal delen. Volgens het persbericht investeert Mediamarkt in een culturele transformatie voor zijn 4500 medewerkers. Opleidings- en trainingsprogramma's, leiderschapsprogramma's en experts van buitenaf. Product & Service zijn Wow! De nieuwe merkpositionering is in samenwerking met J. Walter Thompson ontwikkeld en de commercial is de aftrap van de grootste verandering van Mediamarkt Nederland tot nu toe. Ik weet niet wat u doet als u dit lees, maar ik schenk er om te beginnen nog maar een in. Een grote verandering aftrappen met een commercial. Het is echt het officiële persbericht en niet het specifieke bericht dat toevallig naar de Adformatie gestuurd is. Sterker nog. Dit persbericht wordt ronkend aangekondigd op de voorpagina van de site. En met prima pitchkunde via journalisten naar een aantal mooie titels gebracht. Hulde voor het pr-ambacht aldaar. Ik heb alleen nogal moeite dit hele verhaal oprecht te vinden en te geloven. Daarvoor is het teveel PRaat of zijn het teveel reclamepraatjes. En wat men er intern van vindt? Dat is erg belangrijk. En daar heb ik echt geen idee van.
Bestaat het WOW-center überhaupt?
Mediamarkt zegt dat het niet meer schreeuwt. Toegegeven, de nieuwe commercial ís ook veel minder scheeuwerig. Maar ik vraag me af: dat hele WOW-center, bestaat dat? Kan ik er naartoe? Of is het een verzonnen gebbetje van het reclamebureau? Dan de keuzes op zichzelf: De toegepaste communicatietactieken, namelijk, de commercial uitzenden en een persbericht verZENDEN, zijn technieken waarbij mensen echt niet hun oordeel over Mediamarkt gaan veranderen. Dat doe je kleinschalig. Veranderen is moeilijk en dat gaat dus niet snel. Een kek purpose-gedreven en gelikt filmpje gaat daar het verschil niet in maken.
Wat als je medewerkers je wél oprecht geloven?
Maar stel nou, dat het écht oprecht is. Dat men rigoureus tot inkeer is gekomen omdat dit dé koers is die van onderbuik, hart en hoofd écht gevolgd moet worden. Hoe pak je dat dan wel aan? Ik kan me heel goed voorstellen dat als je intern de energie er lekker in hebt zitten, alle neuzen dezelfde kant op. Lekker vies geworden tijdens een heisessie op de Ardennen. De campagne is ruim voor de feestdagen klaar. Natuurlijk wil je dan knallen. En net dáár gaat het in mijn ogen mis. Waardering van het publiek krijgen voor een verandering moet je verdienen. Dat doe je niet door het zo hard mogelijk van de daken te schreeuwen. Dat doe je door te doen. Door te bewijzen dat je wel degelijk een inhaalslag kunt maken. Consumenten zijn niet dom. Die zien de zoveelste reparatiepoging van Blokker/V&D/Mediamarkt aankomen. Remember Sarah Jessica Parker en Blokker? Wie geloofde er nu echt dat de redding nabij was? Reclame is niet dood, maar bullshitreclame is dat natuurlijk altijd geweest.
Een verandering begint niet bij een commercial, maar bij mensen
Terug naar het persbericht. Een verandering begint niet bij een commercial. Dat doet het nooit. Dat vertelt hooguit wat die verandering inhoudt. Er is bij de Mediamarkt in de laatste alinea plaats voor de mensen. Dát is de plek waar de verandering begint. Omdat die mensen voelen dat Mediamarkt de laatste jaren door andere partijen is ingehaald. Omdat de medewerkers ook lezen dat het marktaandeel van Mediamarkt terugloopt. De reason to believe staat op het spel. En ja, het kan prima dat de medewerkers van vandaag volop geloven in de nieuwe koers. Stel, deze medewerkers hadden mogen nadenken over de externe communicatie van Mediamarkt. Waar had deze dan aan moeten voldoen? Ik denk dat deze mensen dan heel graag munitie zouden hebben voor hun kroegbezoeken en verjaardagspartijtjes. En ik maak me sterk dat een Wow-center dan hét antwoord is. Dat antwoord ligt veel eerder besloten in het feit dat er misschien wel een klant verrast is door iets wat zij nooit van Mediamarkt verwacht hadden. Stel nou dat dát echt gebeurt, zou dat niet een veel mooier startsein zijn voor een nieuwe campagne?