Schoonheid is een gevoel

Blog
PR
Shelly Delwel
30-04-2015
We hebben allemaal wel eens een off-day. Wie herkent het niet. Een bad hair day, wallen of een pukkel net op de dag dat je een belangrijke presentatie hebt. Iets waar wij ons soms wel te druk over maken in onze maatschappij, waarbij het vaak om uiterlijk vertoon draait. Echte schoonheid zit toch van binnen? Deze video van Dove houdt ons een spiegel voor.

https://youtu.be/vAd9aQX65w8

Even op het wiel klikken voor de Engelse ondertiteling.

Schoonheid is een gevoel
Drie blinde vrouwen wordt gevraagd hoe zij schoonheid zien. Zij maken zich ook wel eens druk over hun uiterlijk. Zo had de één wat groter willen zijn, of liever krullen gehad of niet zo'n platte kin. Ondanks dat zij niet kunnen zien, ervaren zij zeker wel schoonheid. Het mooie van de video vind ik dat zij vertellen dat schoonheid om een gevoel gaat. De één ervaart het als zij verliefd is en de ander voelt het in de mensen om haar heen. Hét bewijs dat schoonheid van binnen zit.

Choose Beautiful Campagne
De video is onderdeel van de bredere 'Choose Beautiful' campagne van Dove, gericht op het zelfvertrouwen van de vrouw. Hierbij willen zij duidelijk maken dat schoonheid een keuze is. Wij bepalen zelf wat mooi is en wat niet. Een mooie campagne die uitgaat van de insights dat vrouwen onzeker kunnen zijn over hun uiterlijk. De campagne is breder getrokken dan deze video. Zo is er het platform 'Choose Beautiful' via Tumblr aangemaakt met als doel "10.000 jonge vrouwen een beter zelfvertrouwen te geven'. Op de site kunnen mensen aangeven of zij zichzelf "Beautiful" of "Average" vinden. Er zijn meerdere experts zoals een psycholoog en een 'self esteem expert' gekoppeld aan de campagne, die tips geven over hoe wij 'Mindful ' kunnen leven met behulp van de "Mindful Me' toolkit. Een trend die in deze drukke maatschappij veel vaker terugkomt. Een mooie ronde campagne die in mijn ogen geslaagd is en klopt.

"Manage your thoughts and feelings, so you have the confidence to Choose Beautiful"

Voortrekkersrol zelfvertrouwen vrouwen
Al eerder kwam Dove met een campagne over echte schoonheid. In 2004 startte zij met de spraakmakende campagne met ' echte vrouwen' als model, waarin ook vollere vrouwen, vrouwen met grote en kleine borsten vertegenwoordigd waren en de putjes in de billen gewoon getoond werden. Vanaf dat moment hebben zij het thema 'echte schoonheid' door de jaren heen goed weten te laden. Zij zijn niet gaan zitten op de verkoop van het product, maar op een bredere campagne die mensen aanspreekt. In the end wil Dove uiteraard gewoon meer producten verkopen, maar het slim om als merk een overkoepelend thema beet te pakken, dat sympathie opwekt en herkend wordt. Na meer dan 10 jaar weten zij het thema nog steeds interessant te maken. Weer hebben zij een nieuwe insteek verzonnen waar je toch even stil van wordt.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief