Sabre Awards 2015: 5 inspirerende cases

Blog
PR
Jos Govaart
14-04-2015
Afgelopen week kregen wij het supermooie nieuws te horen dat uit meer dan 2.000 inzendingen, onze LinkedIn Masterclass voor de werknemers van de toekomst case genomineerd is voor een Sabre Award in de categorie web-based business. Wij zijn trots als een pauw op deze Sabre Award nominatie. Zeker omdat er slechts 11 nominaties zijn uit Nederland.

Op 19 mei aanstaande worden de winnaars bekendgemaakt. Je kunt je dus wel voorstellen dat we flink in de (gezonde) spanning zitten. In de tussentijd kun je jezelf vermaken met een selectie van 5 inspirerende cases die genomineerd zijn en wat er vanuit ons perspectief nou eigenlijk zo ontzettend goed aan is!

The Autocomplete Truth: Gebruik bestaande data en doorbreek taboes

Categorie: Digital Campaign / Measurement & EvaluationVoor: UN WomanBureau: Memac Ogilvy & Mather Dubai
https://www.youtube.com/watch?v=gkmVykTZoZM

De Autocomplete Truth campagne is gemaakt in opdracht van UN Women. Deze campagne is zo'n succes geworden omdat het gebouwd is op bestaande data (search data van Google) en vooral het schokkende gegeven waar mensen op Google naar zoeken met betrekking tot vrouwen. Deze combinatie startte een virale en globale discussie over een gelijke behandeling van vrouwen en mannen. Veel belangrijker was de start van een onderwerp waarvan iedereen dacht dat we dat al lang achter ons hadden gelaten. De campagne was volledig geïntegreerd waarin social media in het middelpunt stond, maar gestart werd met traditionele advertising en een media outreach, vervolgens werd de campagne in verschillende fases uitgerold, van educatie lessen op scholen tot een film. Een behoorlijk goed uitgedachte contentstrategie dus.

The Real Apple Store opens in London: Maak gebruik van parodie

Categorie: Not-for-ProfitVoor: Borough MarketBureau: TinMan
https://vimeo.com/110125960

Borough Market, een historische markt in Londen opende een pop-up store op basis van een Apple Store om hun 1.000 jarige bestaan en het jaarlijkse 'Apple Day' te vieren. In de pop-up store werden meer dan 1.000 variaties van appels tentoongesteld en onder de aandacht gebracht door op een hele ludieke manier de producten (appels) te presenteren, namelijk door de Apple Store te parodiëren. Dit is wellicht niet het creatiefste idee, maar de executie was briljant. Een cider drankje stak overigens al eerder de draak met de Apple store.

A Pear for an Apple: Los een probleem op en haak in op het juiste moment

Categorie: BeneluxVoor: Samsung BelgiëBureau: Ketchum Brussels
https://vimeo.com/106831277

Samsung haakte met hun 'A Pear for an Apple' campagne op een creatieve en ludieke manier in op het belangrijkste event van hun concurrent Apple. Voor elke tweet met de hashtag #APearForAnApple, kocht Samsung peren van Belgische peerboeren, die door een embargo in nood zaten, en deelde deze peren een dag later uit op een treinstation in Brussel. Deze campagne scoort qua merkrelevantie misschien niet het hoogst, maar was wel erg sterk doordat het awareness creëerde voor een probleem en op het juiste moment ludiek inhaakte op het belangrijkste evenement van hun concurrent.

Try My Hybrid: Zet klanten in als merkambassadeurs

Categorie: NordicsVoor: Toyota NoorwegenBureau: Geelmuyden Kiese
https://www.youtube.com/watch?v=7xZbby9MIiU

Eigenaars van hybride auto's van Toyota in Noorwegen zijn een van de meest loyale en tevreden klanten, maar nieuwe klanten aantrekken was een flinke uitdaging. Daarom zette Toyota echte klanten in als merkambassadeurs om op een leuke en efficiënte manier de hybride auto's van Toyota onder de aandacht te brengen. Deze ambassadeurs konden via een digitale campagne pagina hun auto ter beschikking stellen aan vrienden, buren en vreemden voor een proefrit.

Eddie the Terrible: Wees transparant en vertel de waarheid

Categorie: Not-For-ProfitVoor: Humane Society Silicon ValleyBureau: UPRAISE Marketing + Public Relations
https://www.youtube.com/watch?v=EuZemFJrA84

Eerlijkheid duurt vaak het langst, en dat is zeker het geval bij deze campagne voor een asiel in de Verenigde Staten. Hond Eddie zat al ruim 15 maanden te wachten totdat iemand hem adopteerde. Daarom gooide het asiel het over een hele andere boeg, namelijk door transparant te zijn en de waarheid te vertellen. Ze poste een blog over 'Eddie The Terrible' waarin werd gewaarschuwd om Eddie voortal niet te adopteren, onder andere omdat hij een demoon op vier poten is en dat hij nog nooit iemand gebeten heeft, maar dat ze niet kunnen uitsluiten dat dit zeker een keer zal gebeuren. Deze tactiek werkte, door de vele media aandacht die het blog kreeg is Eddie uiteindelijk geadopteerd.

Dit zijn vijf cases uit de inzendingen die me opvielen en waar we iets van kunnen leren. We zullen op 19 mei zien of ze tot de winnaars gaan behoren!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief