schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Project Lightning: "the bold change in Twitter"
Blog
Opinie
Tamara Vlootman
22-06-2015
"The bold change in Twitter". Zo noemt projectleider Kevin Weil Project Lightning. Het is het paradepaardje van Twitter en wordt later dit jaar gelanceerd. En da's goed nieuws. Het woord zegt het al; we kunnen straks nog sneller en gestructureerder aan informatie komen via Twitter, met één druk op de knop die wordt toegevoegd aan de startpagina zoals je hem nu kent. Waar het voorheen zoeken was naar de belangrijkste info, krijg je het straks op een presenteerblaadje voorgeschoteld. Een team van redacteuren selecteert per dag ongeveer 10 topics en bepaalt welke tweets daarover relevant genoeg zijn om naar voren te komen op Project Lightning. Ook van de mensen die jij niet volgt. De 'traditionele' redactie op burgerjournalistiek dus. Ik ben enthousiast! Wat kunnen we er precies mee?
Project Lightning in het kort:
Het is een overzichtspagina binnen Twitter zoals je het nu kent. Op deze pagina volg je wat er op dat moment over grote evenementen wordt getweet. Een evenement is een grote gebeurtenis, zoals de aardbeving in Nepal of de uitreiking van de Oscars, waar veel over wordt getweet.
De App is sterk visueel en neemt ook video mee van Periscope en Vine.
Je bekijkt de berichten door te swypen, de afbeelding of video vult dat je hele scherm. Een afbeelding wordt direct geladen en een video speelt direct af.
In Project Lightning vind je geen wirwar aan willekeurige berichtjes. De meest relevante tweets worden voor je geselecteerd. Wat relevant is, bepaalt een team van redacteuren.
Je hoeft de personen met relevante tweets niet zelf te volgen. Dat is een belangrijke nieuwe toevoeging, omdat je dus niet vooraf influencers in kaart hoeft te brengen. Dat is vooral handig bij een ongepland evenement.
Ook als niet-lid van het platform kun je tweets lezen via Project Lightning. Daarmee wordt Twitter toegankelijk voor een breder publiek. De niet actieve gebruikers of mensen zonder account, kunnen zo dus alsnog even 'tappen' uit de nieuwsstroom.
Visueler, sneller, completer en vooral overzichtelijker gebruik maken van Twitter dus. Behalve dat we zelf er ons voordeel mee kunnen doen door makkelijker en gerichter op de hoogte te zijn van wat er speelt, wordt het platform nu toegankelijker. Het belangrijkste doel van het platform zelf. Hierdoor kunnen we Twitter, naar verhouding toch al erg populair in Nederland, meer onder de aandacht brengen van onze klanten. En de kansen om snel in te haken op een gebeurtenis met een PR-campagne wordt zo natuurlijk stukken groter. Nog heel even wachten, dan kunnen we het uitproberen!
Project Lightning in het kort:
Het is een overzichtspagina binnen Twitter zoals je het nu kent. Op deze pagina volg je wat er op dat moment over grote evenementen wordt getweet. Een evenement is een grote gebeurtenis, zoals de aardbeving in Nepal of de uitreiking van de Oscars, waar veel over wordt getweet.
De App is sterk visueel en neemt ook video mee van Periscope en Vine.
Je bekijkt de berichten door te swypen, de afbeelding of video vult dat je hele scherm. Een afbeelding wordt direct geladen en een video speelt direct af.
In Project Lightning vind je geen wirwar aan willekeurige berichtjes. De meest relevante tweets worden voor je geselecteerd. Wat relevant is, bepaalt een team van redacteuren.
Je hoeft de personen met relevante tweets niet zelf te volgen. Dat is een belangrijke nieuwe toevoeging, omdat je dus niet vooraf influencers in kaart hoeft te brengen. Dat is vooral handig bij een ongepland evenement.
Ook als niet-lid van het platform kun je tweets lezen via Project Lightning. Daarmee wordt Twitter toegankelijk voor een breder publiek. De niet actieve gebruikers of mensen zonder account, kunnen zo dus alsnog even 'tappen' uit de nieuwsstroom.
Visueler, sneller, completer en vooral overzichtelijker gebruik maken van Twitter dus. Behalve dat we zelf er ons voordeel mee kunnen doen door makkelijker en gerichter op de hoogte te zijn van wat er speelt, wordt het platform nu toegankelijker. Het belangrijkste doel van het platform zelf. Hierdoor kunnen we Twitter, naar verhouding toch al erg populair in Nederland, meer onder de aandacht brengen van onze klanten. En de kansen om snel in te haken op een gebeurtenis met een PR-campagne wordt zo natuurlijk stukken groter. Nog heel even wachten, dan kunnen we het uitproberen!