PR-Klaagmuur: Lilian van LilianJoann.nl

Blog
PR Klaagmuur
Rachel de Koning
13-07-2016
Het is weer woensdag! En dat betekent dat er geklaagd mag worden. Elke week vragen wij een journalist, blogger of andere influencer zijn of haar verhaal te delen over hun ervaringen met pr-bureaus. En dan hoeven ze echt niet alleen de leuke ervaringen te delen. Nee, in de Coopr PR-Klaagmuur mogen zij lekker eerlijk zijn over wat zij van pr-bureaus en pr-adviseurs vinden. Deze week is het de beurt aan Lilian, beauty en lifestyle vlogger en blogger van LilianJoann.nl. Benieuwd wat zij van pr-mensen vindt? Aan de hand van een aantal vragen of stellingen doet zij een boekje open...

1. Heb je het idee dat pr-bureaus door hebben wat je precies doet?

Enigszins wel. Af en toe heb ik het idee dat het niet als een echte baan wordt gezien, maar meer als een hobby. Het klopt dat niet elke blogger of vlogger fulltime hiermee bezig is. Ik daarentegen wel. Dan mag er soms iets meer rekening gehouden worden met dat als je als vlogger of blogger wat groter wordt, er vaak ook meer werk bij komt kijken. Het klinkt misschien gek, maar als ik een keer niet een vlog online zet, krijg ik meteen berichten van kijkers waar mijn video blijft. Dat vind ik stiekem alleen maar leuk en bijzonder, maar dat geeft wel aan hoeveel druk er achter iemand staat, zeker als er van je verwacht wordt meerdere keren per week iets te delen. Het maken van een video kan je qua tijd vergelijken met een werkdag. Sommige aanvragen die ik binnen krijg, kosten gewoon veel tijd. Een crèmepje in ruil voor een complete video waar soms 8 uur werk in zit, is niet helemaal in verhouding... Zou jij dat wel doen? En dan dagelijks?

2. Wanneer besluit je een persbericht te lezen?

Als het bericht past bij mijn interesses en goed aansluit op mijn YouTube-kanaal, blog en doelgroep. Eigenlijk lees ik alle persberichten die ik binnenkrijg. Helaas moet ik wel toegeven dat ik sommigen wel compleet lees en de anderen al halverwege wegklik. Oeps!

3. Welke persbenadering heeft indruk op je gemaakt?

Oh, dat is die van Lancia Ypsilon! Waarom? Dat zeg ik nog niet. Binnenkort zie je vast iets in één van mijn vlogs voorbij komen ;) Dit zijn dan echt de bijzondere dingen uit het vak. Zulke aanvragen zie je niet dagelijks voorbij komen. Bij deze benadering is echt naar mij gekeken en bieden ze iets bijzonders, en dat vind ik belangrijk.

4. Heb je naast je blog ook een andere (vaste) baan?

Op dit moment nog niet, maar ik ben rustig op zoek naar een bijbaantje. Gek eigenlijk dat ik dat dan weer een bijbaan noem. Ik vind het fijn om onder de mensen te zijn. Bloggen en vloggen doe je veelal alleen en dan mis ik soms wel het echte sociale contact.

5. Hoe zit het met de balans tussen betaalde en onbetaalde klussen op jouw blog?

Ongeveer 65% van mijn inhoud is onbetaald en 'slechts' 35% is betaald. Dit is een grove schatting en kan variëren per maand. Het streven is wel om niet te veel van deze verdeling af te wijken, omdat ik dicht bij mezelf wil blijven. De samenwerkingen die ik aanga, hebben voor mij dan ook echt een toegevoegde waarde.

6. Wat is het grootste misverstand dat leeft onder pr-bureaus over bloggers?

Misschien dat wij veel meer dingen volgens jullie onbetaald mogen doen? Ik denk dat er een balans moet komen. Ik heb het idee dat er altijd eerst wordt geprobeerd iets gratis voor elkaar te krijgen. Ergens snap ik dat wel. Dat kon nog in de beginjaren van het bloggerstijdperk toen er nog minder bloggers  fulltime aandacht gaven aan hun kanaal. Nu zie ik het 'helaas' toch wel anders. Het merk waar de PR voor wordt gedaan, betaalt het PR bureau toch ook voor hun werkzaamheden? Ik zie het net als een aannemer die onderaannemers aan het werk zet om de klus te klaren. In de bouwwereld worden onderaannemers ook betaald. Waarom wordt er soms dan gedacht dat wij bloggers het dan wèl zomaar gewoon voor niets moeten doen?

Daarentegen komt er soms echt wel een voorstel voorbij die ik niet kan weigeren, omdat het bij me past of omdat ik het leuk vind. Als iets echt past, maar er is geen vergoeding beschikbaar, dan kies ik er toch wel voor om het aanbod gewoon te accepteren.

7. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?

Social media bij uitstek. Ik ben social media verslaafd. Dat hoort bij mijn vak. Zo blijf ik constant op de hoogte en mis ik binnen mijn interessegebied bijna nooit iets. Persberichten vullen dit vaak aan voor mij. Niet alles wat ik ontvang is relevant, maar ik lees ze wel altijd.

8. Wat was de grootste afknapper in het contact met pr-bureaus?

Soms krijg ik een perspakket vrijblijvend toegestuurd. Na een tijdje ontvang ik dan een mail met de vraag of ik er al iets mee heb gedaan. Sorry guys, maar ik krijg zoveel pakketten, soms wel 10 per week! Hoe graag ik het ook zou willen, het lukt me helaas niet meer om overal iets mee te doen. Ik ben uiteraard wel blij dat er aan me gedacht wordt. En soms is geduld een schone zaak; het kan soms zijn dat ik pas na een paar weken iets uitprobeer. Een belangrijk punt is wel dat ik soms ook dingen toegestuurd krijg die echt niet bij me passen. Stop doing that! Dat is gewoon zonde.

En namailen of ik iets al gelezen heb, is niet handig voor mijn mailbox. Soms is mijn mailbox zo vol dat ik een aantal dagen achterloop. En dat wordt alleen maar erger met mailtjes met de vraag of ik iets al gelezen heb en dus mijn mogelijkheid te reageren alleen nog meer kan vertragen... Just saying.

9. Waarvoor mag een pr-adviseur jou bellen?

Als een merk echt iets per se met mij zou willen doen; iets exclusiefs. Ik voel me dan vereerd. Er is dan echt voor mij gekozen en dat geeft iets unieks. Voor events en nieuwe productlanceringen mogen ze me ook altijd bellen, maar ik kan helaas niet altijd op alle uitnodigingen ingaan. Als ik kan, dan probeer ik er wel tijd voor te maken.

10. Wat is jouw gouden tip voor de pr-adviseur?

Het is wel goed als pr-adviseurs zich een beetje in mij verdiepen. Soms krijg ik aanvragen of berichten die gewoon echt niet matchen.

Iets meer geduld is ook wel fijn. Ik kan niet à la minute ergens op reageren. Ik word zo vaak gemaild met de vraag of ik iets al gelezen heb. Die vraag krijg ik niet van één bureau, maar van meerdere. Zucht...

En vertel mij niet wat ik leuk moet vinden. Dat bepaal ik graag zelf. Heel fijn als je iets voor me hebt dat bij me past. Vaak kan ik er dan wel iets mee. Maar als ik zelf heb aangegeven dat het toch niet helemaal past, vind ik het echt niet tof dat er pogingen gewaagd worden om mij over te halen of te vertellen dat het wel echt bij me past.

11.  Krijg je vaak persberichten die buiten jouw interesse gebied liggen?

Af en toe. Ik word sinds een half jaar wel bestookt met berichten over boeken en leesabonnementen. Ik hou ontzettend van lezen. Mijn interesse ligt dan wel meer in luchtige verhalen en niet in hele zware literatuur. Ik heb al vaak aangegeven dit niet meer te willen ontvangen, maar ze blijven stug volhouden, want hoe dan ook, ik beland op de een of andere manier nog steeds op de medialijst haha!

12. Het aantal blogs stijgt explosief, vind je dit een goede ontwikkeling?

Heel veel blogs ontstaan uit een opwelling en verdwijnen ook weer snel, omdat het bloggen wordt onderschat. Alleen degenen die er echt tijd en moeite in stoppen, blijven bestaan naar mijn idee.

13. Hoe kunnen jouw lezers het verschil zien tussen native advertising en redactionele artikelen?

Ik vermeld altijd wanneer het product voor promotionele doeleinden is toegestuurd of gesponsord is. Dat is dan ook echt het enige verschil. Mijn mening blijft net zo eerlijk als bij onbetaalde artikelen, dus in principe zou het niet mega op moeten vallen ;-) Ik neem ook niet één op één persberichten over. Vloggen is meer mijn ding dan bloggen en daarom zijn de samenwerkingen dan ook vaker middels een vlog.

14. Heb je je ooit weleens belazerd gevoeld door een pr-adviseur?

Gelukkig is dat me nog niet echt overkomen. Als ik dan toch een ding mag noemen: soms ontvang ik persberichten waarin aangegeven wordt dat je het product mag aanvragen om het product te kunnen ervaren. Als ik het dan aanvraag, en hier bedoel ik dan ook echt dat ze het me via het bericht aangeboden hebben, want zelf zomaar vragen om producten doe ik nooit, krijg ik soms te horen dat ze er binnenkort op terugkomen om vervolgens te zeggen dat het product op is. Dat is dan wel gek als ik snel gereageerd heb na het ontvangen van het persbericht. Stel het dan überhaupt niet voor.

Ben jij het eens of oneens met de volgende stellingen?
15. Het nabellen van een persbericht door een pr-bureau heeft geen zin

Ja en nee. Ik weet vaak al meteen of ik iets leuk vind of niet. Als ik iets leuk vind, dan neem ik zelf contact op of doe ik er iets mee. Vind ik het niet leuk, past het niet bij me of kan ik niet aanwezig zijn, dan probeer ik het wel te laten weten. Soms vergeet ik écht iets en dan is namailen wel heel nuttig geweest. Maar 9 van de 10 keer levert het niks op.

16. PR-bureaus verpesten de journalistiek

Nee, hoor. Waar halen we anders het nieuws vandaan? Ik blijf juist door pr-buraus op de hoogte over van alles. Ik denk dat journalisten daar ook echt wel baat bij hebben.

17. Native advertising is de 'holy grail' voor bloggers

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als ik alles betaald zou doen, dan zou mijn blog of vlog er heel anders uitzien en denk ik dat de lezer of kijker merkt dat er geen identiteit meer in mijn blog of mijn vlog zit.

Zo, Lilian weet wat ze wel en niet zo leuk vindt aan pr-mensen. Zij mogen zich soms echt meer verdiepen in haar en iets meer begrip tonen dat er eenmaal bloggers zijn die fulltime bloggen. Met een crèmepje kan geen boodschappen betaald worden bij de kassa (of is jou dat wel gelukt?), dus zou zij het fijn vinden als daar iets meer rekening mee gehouden wordt. Ga haar ook niet vertellen wat ze wel en niet leuk moet vinden of wat bij haar blog past. Dat is niet oké. Dat bepaalt ze zelf wel. Heeft ze wel iets positiefs gemeld? Jawel hoor. Ondanks haar volle mailbox - please stuur haar geen mails of ze iets al gelezen heeft - vindt ze het wel fijn persberichten te ontvangen. Ook al past het niet altijd, zij leest ze allemaal, omdat ze graag op de hoogte is van alles wat er gaande is (dit is geen vrijbrief om haar te spammen met berichten die niet passen, haha). Maar last but not least, geeft ze wel aan meestal fijn contact te hebben met pr-bureaus. Gelukkig maar :)

Wil jij ook een keer jouw mening delen over pr-bureaus? Stuur dan een mailtje naar marcel@coopr.nl

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief