PR-Klaagmuur: Kita van Slooten van RTL Nieuws

Blog
Opinie
Monique van den Berg
30-11-2016
De week is weer doormidden, en dat betekent een nieuwe PR Klaagmuur voor het Coopr blog. Deze week ligt de eer bij Kita van Slooten, werkzaam bij RTL Nieuws waar zij onder andere verantwoordelijk is voor online artikelen over de nieuwste films en series. Zo ging zij via ons afgelopen voorjaar naar Parijs om tijdens het grote Netflix event diverse interviews te doen met cast en crewleden. Als kers op de taart mocht zij zich even als Kevin Spacey voordoen en meedoen aan een heuse Marco Polo vechtscene. Vindt zij het contact met PR bureaus ook een gevecht, of is zij wel te spreken over die samenwerking? En naar welk interview kijkt zij met veel plezier terug? Only one way to find out...

1. Hoeveel persberichten krijg je per dag, en hoeveel belanden er in de prullenbak?Ik gok zo'n 15 in mijn persoonlijke mail, maar een veelvoud daarvan in de algemene mail van de RTL Nieuws redactie. Dat kan echt over van alles gaan, de mails die ik persoonlijk krijg gaan vooral over film en reizen en die open ik vrijwel allemaal.

2. Waar moet een persbericht aan voldoen om jou enthousiast te maken?Als meteen duidelijk is waar de mail over gaat dan weet ik meteen of het voor mij de moeite waard is om verder te lezen. Als het bijvoorbeeld de bekendmaking is van welke zanger de titelsong van een kinderfilm gaat voor zijn rekening  dan haak ik meteen af. Gaat het over mogelijke interviews of setbezoeken dan lees ik altijd verder.

3. Heb je wel eens spijt gehad van een persuitnodiging die je hebt opgepakt?Eigenlijk niet. Het is wel eens voorgevallen dat iets minder geschikt was dan van tevoren leek. Maar ik heb me nog nooit verveeld.

4. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?Vooral internationale filmsites. Zoals Deadline, Hollywood Reporter en Variety.

5. Wat is jouw favoriete social medium en waarom?Facebook, op de voet gevolgd door Instagram. Ook Facebook is als nieuwsbron heel nuttig. Instagram is vooral entertainment.

6. Bij welk (internationaal) medium zou jij wel willen werken en waarom?Empire Magazine. Vlot, informatief en met een vleugje Britse humor. Leuke mix van lange en korte artikelen. En doordat ze zo groot zijn krijgen ze de meest toffe interviews en set visits geregeld.

7. Op welk door jou geschreven artikel/interview ben je trots en waarom?Het één-op-één  tv-interview dat ik met Steven Spielberg kreeg was kort, maar krachtig. Slechts 4 minuten had ik, maar van de meester zelf mocht ik wat langer door gaan. In die korte tijd toch nog veel eruit kunnen halen. Adrenaline level was dan ook 'through the roof'.

8. Wat is jouw voornaamste kritiek op PR?Dat persberichten te lang zijn. Of soms echt te niksig. In dat laatste geval staat er absoluut niks nieuwswaardigs in het bericht. Is het slechts een veel te doorzichtige poging toch maar ergens aandacht voor proberen te trekken. Dat werkt niet.

9. Hoe wordt er op de redactie over PR-bureaus gesproken?Soms wordt er gegrapt als er een bijzonder knullig persbericht binnenkomt, maar verder hoor ik weinig negatieve geluiden.

10. Wat is jouw gouden tip voor PR-adviseurs?Houd het kort en bondig. En als je echt wil dat iemand zich aangesproken voelt maak het dan persoonlijk. Leg meteen aan het begin van je bericht uit waarom het voor mij interessant kan zijn.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
1. Ik geef eerder gehoor aan persoonlijk gerichte mails dan algemeen uitgestuurde persberichten.EENS, zie antwoord op vraag 10. 

2. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.ONEENS, juist met zoveel aanbod moet je je als medium kunnen onderscheiden. Door eigen insteken, originele ideeën en soms dus ook door iets exclusief te brengen. Dan kun je er groot mee uitpakken. Als iedereen hetzelfde interview heeft is dat effect toch minder...

3. PR-adviseurs / -medewerkers hoeven ons alleen te benaderen voor interview mogelijkheden, andere inhoudelijke ideeën voor artikelen verzin ik zelf.GROTENDEELS EENS. Alhoewel ik het zeker waardeer als iemand met een gericht plan komt. Dus ik sta er wel voor open.

4. Werken voor een nieuwsmedium altijd stressvol.ONEENS, omdat ik van deadlines houd. Maar gehaast is het vaak wel.

5. Bloggers/vloggers/influencers zijn een verrijking van het medialandschap.EENS, ze benaderen onderwerpen anders, weten doelgroepen te bereiken. Dat wegwuiven of er denigrerend over doen is vooral uit angst voor het onbekende denk ik. Het zijn interessante ontwikkelingen, vind ik.

Kita beantwoordt haar vragen lekker kort en bondig, zoals ze zelf ook in contact met PR bureaus liefst ziet, en wat eigenlijk van iemand die veel én graag met deadlines werkt te verwachten is. Maar persoonlijke contact waardeert ze absoluut en ideeën van anderen zijn welkom, mits ze wel goed op haar vakgebied gespitst en uitgedacht zijn. Verfrissend is haar visie op influencers, en gezien de populariteit van deze populaire smaakmakers is het zeker niet te ontkennen dat er toch blijkbaar een grote doelgroep voor is. Kita is een echte film- en tv nerd (zoals ik), dat blijkt wel uit het feit dat ze als nieuwsbronnen titels noemt die dat onderwerp vrijwel uitsluitend en op hoog kwaliteitsniveau bespreken. Ik gok dat als ze ooit weer een uitnodiging krijgt om voor de nieuwste Netflix productie op pad te gaan, ze zeker geen nee zegt. Op die manier kan ze zelf ook weer wat moois schrijven over hetgeen waar ze zo van houdt! Maar hoe overtref je een interview met Steven Spielberg...? Misschien alleen met Kevin Spacey? ;-)

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief