PR-Klaagmuur: Jochem Geerdink van filmpjekijken.com

Blog
PR Klaagmuur
Monique van den Berg
29-06-2016
Woensdag a.k.a. klaagdag! Op de PR-Klaagmuur mogen journalisten, bloggers en andere influencers eens flink spuien over alles wat te maken heeft met ons vak. Van vervelende PR-adviseurs tot prachtige persuitnodigingen en alles daartussen. Deze week Jochem Geerdink, al vele jaren werkzaam in de Nederlandse filmjournalistiek en oprichter van filmpjekijken.com. Hij houdt voor deze website al het filmnieuws in de gaten, zoals de laatste trailer releases en bekendmakingen van castleden. En nu Netflix naast series ook meer Original films uitbrengt, hebben wij steeds meer contact met Jochem. Maar wat vindt hij eigenlijk van ons werk? Heeft hij nog tips of trucs te delen en ziet hij de meerwaarde van een PR-bureau in? Lees verder om daarachter te komen!

1. Hoeveel persberichten krijg je per dag en hoeveel belanden er in de prullenbak?
Doordat ik werk met veel filters in mijn mailprogramma, ben ik het overzicht wel een beetje kwijt. Maar het zijn er zeker nog steeds enkele tientallen per dag. De afgelopen maanden heb ik me wel voor meerdere perslijsten uitgeschreven omdat die berichten niet langer relevant voor me waren. Gemiddeld onderneem ik toch wel op zo'n tien persberichten per dag actie. Verreweg de meeste daarvan ontvang ik van filmdistributeurs of PR-bureaus die voor filmmaatschappijen werken. Persberichten waar ik niets mee doe of ga doen, verwijder ik direct.

2. Hoe ziet het ideale persbericht eruit? Algemeen & to the point of persoonlijk & meer uiteengezet?
Bij het ideale persbericht staat de belangrijkste informatie in de intro, of toch tenminste in de eerste alinea. Té vaak zie ik gebeuren dat het lekkerste tot het laatst bewaard blijft, maar ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk het hele persbericht lezen. Zelf schrijf ik ook wel eens persberichten voor reclame- en mediabureaus en probeer dan te voorkomen dat het bericht meer dan een alinea of vier, vijf beslaat. Of op de ouderwetse manier: 1 A4'tje is toch wel de max. En daarbij het belangrijkste nieuws dus aan het begin. Ik schrijf mijn persberichten eigenlijk zoals een nieuwsbericht.

3. Wanneer ga jij in op een persuitnodiging?
Allereerst moet het natuurlijk interessant zijn voor filmpjekijken.com, of één van de opdrachtgevers waarvoor ik als freelance journalist werk. Al merk ik dat ik steeds kieskeuriger word: het moet me vooraf ook leuk lijken. Of toch in ieder geval mijn tijd en moeite waard zijn. De afgelopen vijf jaar is het helaas té vaak gebeurd dat ik toch enigszins teleurgesteld terugkeerde van een filmpremière omdat ik niet de interviews had kunnen doen die ik van tevoren in gedachten had. Dus ik ben zeker terughoudender geworden om maar bij iedere première langs de rode loper te gaan staan met een camera.

4. Wie of wat zijn jouw belangrijkste nieuwsbronnen?
Het leeuwendeel van de nieuwsberichten wordt gemaakt door Tom van Steensel. Een enorme filmfreak met uitstekende voelsprieten. Daardoor hebben wij bijvoorbeeld trailers van aankomende films vaak als eerste in Nederland op de website. Niet zelden zelfs ruim voordat de Nederlandse distributeur van de betreffende titel een bericht uitstuurt dat er een nieuwe trailer is. Daarnaast houden we natuurlijk goed in de gaten wat buitenlandse nieuwssites als Deadline en The Hollywood Reporter brengen, want zij zitten echt heel goed op het filmnieuws. En hoe ouderwets misschien ook, we maken misschien niet dagelijks, maar toch zekere meerdere keren per week nieuwsberichten naar aanleiding van persberichten die we ontvangen. Maar dan vooral met betrekking tot Nederlandse producties.

5. Welke (internationale) websites zijn een inspiratiebron voor Filmpjekijken.com?
We zijn filmpjekijken.com in 2011 gestart omdat er in onze ogen niet echt een goede Nederlandse filmwebsite was die aandacht besteedt aan het hele filmspectrum. Je had wel goede sites voor blockbusters of juist filmhuisfilms, maar niet één die dat allebei deed en dan ook nog familie/kinderfilms erbij. In Nederland hadden we dus niet echt een voorbeeld of inspiratiebron. In het buitenland kijken we regelmatig met een schuin oog naar wat de collega's van bijvoorbeeld Empire, ComingSoon.net en Live for Films doen. Maar het is zeker niet onze bedoeling hen na te doen.

6. Op welk door jou geregeld interview ben je trots en waarom?
Het is nog niet online verschenen, maar we zijn heel blij dat we half maart exclusief aanwezig mochten zijn bij de opnames van de filmmuziek voor Brimstone, de door Martin Koolhoven geregisseerde western. Tom Holkenborg, beter bekend als Junkie XL, componeerde de muziek voor die film en nam deze met een enorm orkest op in de Galaxy Studios in het Belgische Mol. Hij vertelde op donderdagavond in De Wereld Draait Door dat hij dat in de dagen erna ging doen, waarop ik direct contact zocht met Koolhoven. De regisseur vroeg me dat even via de officiële weg te regelen met de distributeur van Brimstone, en gelukkig werkte die erg goed mee. Aanvankelijk zouden we eigenlijk maar een uurtje langsgaan voor een impressie, uiteindelijk waren  de cameraman en ik de hele dag aanwezig. Aan het eind van de dag hebben we vervolgens nog een uitgebreid interview gedraaid met Koolhoven en Holkenborg. Die laatste heeft ons ook gevraagd of hij onze beelden te zijner tijd mag gebruiken voor zijn veelbekeken vlog. Daar ben ik wel echt trots op, dan heb je blijkbaar toch een goede indruk achtergelaten.

7. Is er door de komst van internet, apps, bloggers en social media iets duidelijk veranderd in jouw werk de afgelopen jaren?
Absoluut. Al is dat natuurlijk alweer zo'n twintig jaar gaande. Maar ik heb de tijd van persberichten of -uitnodigingen met de post of via de fax zeker nog meegemaakt. Zeker met de komst van Twitter, dat in mijn ogen zijn beste tijd wel heeft gehad, en Facebook is er heel veel veranderd. In ieder geval voor mij persoonlijk. Ik heb ineens een helder overzicht van de onderwerpen waarover buitenlandse film- en entertainmentsites schrijven. Daardoor kunnen wij dat nieuws ook snel weer op filmpjekijken.com zetten. Zoals recent nog met het overlijden van de Italiaanse acteur Carlo Pedersoli a.k.a. Bud Spencer.

8. Lijkt het je leuk bij een PR-bureau te werken en waarom?
Op zich lijkt het me best leuk werk, zeker wanneer ik me bezig zou mogen houden met producten en diensten waarvoor ik me zelf ook interesseer. De afgelopen jaren zie ik steeds vaker collega-journalisten de overstap naar, om in filmtermen te blijven, The Dark Side maken. Maar zelf sta ik eigenlijk niet echt meer open voor ergens fulltime werken, ook omdat dat niet te combineren is met mijn andere bezigheden. Want naast dat ik veel tijd besteed aan mijn eigen website, heb ik ook nog een aantal vaste opdrachtgevers. Bovendien run ik samen met een vriend van me Upbeatles, een bedrijfje waarmee we onder meer pub-, muziek- en filmquizzen presenteren en maken voor bijvoorbeeld kroegen, bedrijven en verenigingen. Dus ik vermaak me wel, haha.

9. Wat is jouw grootste irritatie bij PR-bureaus en/of -adviseurs?
Ergernis nummer 1 is toch wel dat PR-bureaus je bellen of je hun persbericht hebt ontvangen en of je van plan bent er iets mee te doen. Als ik iets doe met een persbericht, dan laat ik dat zelf wel weten. Dus hoor je niets van me, dan niet. Ik kan onmogelijk alle persberichten die ik ontvang gaan beantwoorden. Dan blijft er geen tijd over om te werken.

10. Wat is jouw gouden tip voor PR-adviseurs?
Met ruim twintig jaar ervaring in de journalistiek ben ik er wel achter dat veel journalisten van nature best lui aangelegd zijn. Zorg er daarom voor dat je persbericht dusdanig helder geschreven en opgebouwd is, dat het bij wijze van spreken 1 op 1 geknipt en geplakt kan worden. En zoals ik eerder zei: zet de belangrijke informatie in de inleiding of eerste alinea, niet aan het eind.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

1. Ik geef eerder gehoor aan persoonlijk gerichte mails dan algemeen uitgestuurde persberichten.
Het is verleidelijk om te zeggen dat dat zo is, maar in de praktijk reageer ik doorgaans toch ook best heel vaak op generieke persberichten. Zolang het relevant is voor filmpjekijken.com of mijn andere werkzaamheden, is het interessant voor mij.

2. Zijn bloggers/vloggers een verrijking of verarming van het medialandschap?
Zonder al te veel over te willen komen als oude, zure man vind ik dat het wel een beetje uit de hand begint te lopen. Natuurlijk is er een heel nieuwe generatie met een heel andere mediaconsumptie, maar sommige bloggers en vloggers voegen in mijn ogen echt helemaal niks toe. Of ze gaan echt te ver. Zo zag ik laatst een filmpje van een stel jongens van begin twintig die vrouwen geld boden om hun borsten te mogen betasten. Maar goed, ik ben er natuurlijk ook niet blind voor. Ze zijn de popsterren van nu, krijgen zelfs (stem)rollen aangeboden in Nederlands(e) (gesproken) films. En fanmeetings zoals laatst in de Jaarbeurs hier in Utrecht worden belachelijk goed bezocht. Dus ergens doen ze vast iets goeds. Ik sluit trouwens ook niet uit dat we in de toekomst ook bij filmpjekijken.com gaan vloggen. Maar daar zijn we dan natuurlijk wel al minstens vijf jaar te laat mee.

3. PR-adviseurs hoeven mij alleen te benaderen voor interviewmogelijkheden, andere inhoudelijke ideeën voor artikelen verzinnen wij als redactie zelf.
Wij staan zeker open voor suggesties vanuit PR-bureaus. Om een voorbeeld te geven: in het verleden hebben we meerdere keren een kant-en-klaar aangeleverd artikel geplaatst. Die verhalen kregen we van PR-bureaus ter promotie van de release van een film waarvoor zij de pr deden. Natuurlijk niet zonder dat we de artikelen eerst goed hadden beoordeeld en vervolgens met elkaar in discussie zijn gegaan of we dat wel moesten doen. Uiteindelijk vonden we de verhalen geen verkapte advertorials en - belangrijker - bovendien interessant voor onze lezers. Bij een site als filmpjekijken.com kan dat wat mij betreft ook gewoon. Want laten we niet vergeten dat het voornaamste doel van film in mijn ogen toch vermaak is. We zijn geen waakhond van de democratie.

4. Websites gericht op één niche onderwerp hebben het moeilijk om groot bereik te halen, daarom is verbreden in loop der tijd slim.
Wij merken met filmpjekijken.com dat ons bezoek al enige tijd flink stagneert. Natuurlijk is een filmwebsite een niche, helemaal wanneer die ook nog eens Nederlandstalig is. Toch zal film altijd onze core business blijven, we gaan niet ineens morgen ook over muziek, theater of musea schrijven. Al zijn we zeker aan het kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat we ons bereik vergroten, bijvoorbeeld door meer content te produceren. Maar dat brengt ook weer kosten met zich mee en de inkomsten blijven toch een beetje achter bij onze verwachtingen. Wat dat betreft is het toch een beetje een kip en het ei-verhaal.

5. PR-bureaus verpesten de journalistiek.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. PR-bureaus en de journalistiek kunnen elkaar juist bijzonder goed aanvullen. Het zijn juist de journalisten die de journalistiek verpesten door te vaak een afwachtende houding aan te nemen, geen feiten te checken en steeds minder pro-actief handelen. Maar dat is een heel andere discussie, we hadden het nu over PR-bureaus, haha.

Jochem kan lekker gepassioneerd vertellen, en wat dat betreft zou hij toch best goed in de wereld van PR passen! Zijn liefde voor film blijkt uit al zijn antwoorden, en ook steekt hij zijn mening over diverse onderwerpen niet onder stoelen of banken. Hij geeft eerlijk toe dat hij best vatbaar is voor generieke persberichten, bereid is om een pitch 1 op 1 over te nemen als er kwalitatieve en relevante info voor de lezers van filmpjekijken.com in staat en dat hij zeker wel de meerwaarde van PR-bureaus inziet. Goudeerlijk dus, die Jochem! En dat weten wij bij Coopr weer te waarderen.Heb jij ook wat te klagen en wil je onze PR-Klaagmuur vol kalken? Neem dan contact op via marcel@coopr.nl.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief