schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
PR-Klaagmuur: Daphne van Aken - Foodinista.nl
Blog
PR Klaagmuur
Soraya Mooijweer
08-12-2016
Woensdag = klaagdag bij Coopr! Deze week doet Daphne van Aken van Foodinista.nl haar verhaal en vult zij met haar klaagzang onze PR-Klaagmuur. Op Foodinista vind je recepten, restaurants, musthaves en meer over reizen en eten op reis. Na een aantal jaar in de horeca en toeristische sector gewerkt te hebben, heeft Daphne haar eigen visie op eten gecreëerd. Benieuwd naar haar visie op PR? Lees mee!
1. Welke recente persbenadering heeft indruk op je gemaakt?Onlangs kreeg ik een geheel bourgondisch pakket binnen met daarin hapjes en drankjes. Precies voor het weekend en voor de start van de december-maand. Heel erg leuk om de feestmaand mee te beginnen. En extra leuk, het waren twee dozen: één voor mij en één voor de lezers om ook mee te genieten deze maanden.
2. Hoeveel persberichten ontvang je gemiddeld per dag en hoeveel daarvan belanden in de prullenbak?Vijftien tot twintig per dag. Ik lees ze allemaal, maar met 10% doe ik daadwerkelijk iets. Zoals meer informatie over het product opvragen, contact opnemen en interesse tonen in de organisatie of het persbericht verwerken op de blog. Maandelijks heb ik thema's op de blog, zoals Dress to impress, Happy Musthaves, cadeautips, evenementen en daar kunnen persberichten interessant voor zijn. Ook dan is het geen belofte. Wel vind ik het irritant om herinneringen krijgen of ik een persbericht heb gelezen en of ik er nog iets mee ga doen. Een persbericht oppakken blijft toch een vorm van goodwill, persoonlijke voorkeur en wat ik zelf leuk en interessant vind.
3. Wanneer ga jij in op een persuitnodiging?Wanneer ik de uitnodiging persoonlijk leuk vind en het bij mijn blog past. De focus ligt voornamelijk op food, reizen en kinderen. Voor reizen en kinderen moet de link dan ook weer gemaakt worden met food. Sinds ik moeder ben, vind ik het leuk om daar ook aandacht aan te besteden op m'n blog en merk ik dat daar ook veel interesse voor is bij de lezers. Mijn publiek is meer 25+ en dan speelt het gezinsleven vaak een grote rol. Ook reizen speelt altijd een grote rol in mijn leven. Na mijn studie Toerisme ben ik meer de hospitality- en horeca kant op gegaan, maar het is juist zo leuk om het te combineren. Het is ook de vraag of ik het kan plannen in de agenda en tijd heb om er aandacht aan te schenken op de blog of social media. Dat is natuurlijk voor de samenwerking ook erg belangrijk.
4. Ben je sneller geneigd om met bekende PR-adviseurs of -bureaus in zee te gaan?Opzich geef ik kleine, grote, bekende en onbekende PR-adviseurs en bureaus een kans. Klein kan groot worden en onbekend, bekend. Zo vind ik het ook leuk om met streekproducten en lokale ondernemers te werken. Bloggers zijn er ook om te ontdekken. Soms kan de kwaliteit heel verrassend zijn. Natuurlijk is het wel fijn om een band op te bouwen met PR-adviseurs en bureaus.
5. Hoe gewillig zijn PR-bureaus met het delen van informatie?Wanneer de samenwerking intensiever is delen PR-bureaus ook meer informatie. Naar mijn idee is dit ook positief. PR-bureaus en bloggers kunnen elkaar alleen maar helpen. PR-bureaus willen kennis delen en zo kan ik als blogger ook aangeven wat mijn behoeftes en interesses zijn. Zo bouwen we gezamenlijk aan een intensievere band. Dit ervaar ik niet overal zo, maar wel met een aantal PR-bureaus.
6. Grootste afknapper in het contact met PR-bureaus?Onpersoonlijke uitnodigingen, Beschrijven dat mijn vlog zo leuk is, terwijl ik blog, verkeerde naam boven de mail, etc. Met name de onpersoonlijkheid. Mijn idee is ook dat dit komt door de grote hoeveelheid stagiaires die bij sommige PR-bureaus in dienst zijn en na een half jaar weer vertrokken zijn. Geen band mee op te bouwen. Bloggen is voor sommigen een beroep, ook voor mij en dan is het toch erg jammer, wanneer er soms onprofessionele benaderingen zijn.
7. Wat is jouw voornaamste kritiek op PR?Als foodblogger vind ik volle keukenkastjes geweldig, lees ik graag de nieuwste kookboeken en ga ik het liefst iedere dag uiteten. Alleen mijn auto rijdt nog steeds niet gratis, rekeningen komen bij mij ook binnen. Op zijn minst zouden reisvergoedingen leuk zijn. 8. Hoe zit het met de balans tussen betaalde en onbetaalde klussen op jouw blog?De laatste tijd is mijn blog best wel aan het groeien, maar mijn eigen content is er ook gewoon. De balans is 15% betaald met eigen storytelling en 85% eigen blogs.9. Hoe staan je lezers tegenover native advertising?Mijn advertising is voor 95% beschreven in persoonlijke verhalen. Ik test een product uit, beleef het product of ik ga ergens naartoe. Het is dan ook echt ervaren. Lezers staan daar positief tegenover en het is een onderdeel van het blog. Ik krijg ook regelmatig reacties op de blog, per mail, social media of per direct message waar iets gekocht is, waar ze het kunnen bestellen, wanneer het niet direct duidelijk is. Het blog draagt zeker bij in de inspiratie, ook al is het native advertising.
10. Zijn er andere bloggers of journalisten waar je naar opkijkt?
Niet echt opkijken. Ik volg veel andere blogs op social media dat vind ik heel erg leuk en zo lees ik ook heel veel andere blogs, maar eigenlijk niemand iedere dag. Ik ben dan meer een bloghopper. Een 'kleiner blog' kan ik dan ook even leuk vinden als één van de 'grote blogs' Ik volg ook veel op basis van foto's, thema of onderwerp.
Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
11. Bloggen doe ik voor mezelfEens, wanneer ik bloggen zelf niet meer leuk vind dan stop ik er mee. Ik ben voor mij zelf begonnen om te ontdekken, te leren en te delen wat ik leuk vind; food, horeca, reizen en food/lifestyle. Ondertussen leer ik veel over social media, websites en alles daarbij. Voorheen werkte ik als marketeer en eventorganizer dus zoveel anders is het soms niet. Alleen wel leuk dat ik nu veel mag bezoeken en verslag mag uitbrengen. Nog steeds even energiek en daar krijg ik ontzettend veel energie van.
12. Het aantal blogs groeit te hardOneens, sommige blogs komen en gaan. Daarbij is ieder blog persoonlijk, origineel en zijn er diverse thema's; mama, wedding, DIY, lifestyle, budget, boeken, groen etc.
13. PR-bureaus maken teveel onderscheid tussen bloggers en journalisten
Oneens, bloggers en journalisten benaderen thema's toch anders. Persoonlijk en onafhankelijk, naar mijn idee. Al ben ik wel regelmatig gemengd op persreis geweest en dat was wel interessant. We kunnen ook zeker goed met elkaar van gedachten wisselen.
14. Nieuws is eigenlijk nooit echt 'nieuw' meerEens, afhankelijk van de benadering. Maar alles gaat zo snel tegenwoordig.
15. Een persbericht met een zwakke kop of stijl- en taalfouten gaat linea recta de prullenbak in
Oneens, soms wil ik toch gewoon weten wat het onderwerp is. Eerder een persbericht met oud nieuws, gaat de prullenbak in.
Ondanks dat het aantal blogs explosief groeit, vindt Daphne dat iedereen een eerlijke kans verdient. Zo geeft zij ook ieder bureau en PR-adviseur dat! En door haar persoonlijk te benaderen sta je al een streepje voor. Een afknapper vanuit PR-bureaus? De grote hoeveelheid stagiaires die sommige bureaus aannemen! Sommige blogs komen en gaan, maar dit is ook zeker het geval bij stagiaires en daardoor worden er vaak slordigheidsfoutjes gemaakt. Een foutje in de tekst weerhoudt Daphne er niet van van het hele bericht te lezen. Heb je haar nieuwsgierigheid gewekt? Dan leest ze het gerust, maar uiteindelijk bepaalt ze wel zelf of ze er iets mee doet. Nabellen of een herinnering sturen, heeft dan ook echt geen zin!
Wil jij flink klagen over alles dat met PR te maken heeft? Stuur dan een mailtje naar soraya@coopr.nl!
1. Welke recente persbenadering heeft indruk op je gemaakt?Onlangs kreeg ik een geheel bourgondisch pakket binnen met daarin hapjes en drankjes. Precies voor het weekend en voor de start van de december-maand. Heel erg leuk om de feestmaand mee te beginnen. En extra leuk, het waren twee dozen: één voor mij en één voor de lezers om ook mee te genieten deze maanden.
2. Hoeveel persberichten ontvang je gemiddeld per dag en hoeveel daarvan belanden in de prullenbak?Vijftien tot twintig per dag. Ik lees ze allemaal, maar met 10% doe ik daadwerkelijk iets. Zoals meer informatie over het product opvragen, contact opnemen en interesse tonen in de organisatie of het persbericht verwerken op de blog. Maandelijks heb ik thema's op de blog, zoals Dress to impress, Happy Musthaves, cadeautips, evenementen en daar kunnen persberichten interessant voor zijn. Ook dan is het geen belofte. Wel vind ik het irritant om herinneringen krijgen of ik een persbericht heb gelezen en of ik er nog iets mee ga doen. Een persbericht oppakken blijft toch een vorm van goodwill, persoonlijke voorkeur en wat ik zelf leuk en interessant vind.
3. Wanneer ga jij in op een persuitnodiging?Wanneer ik de uitnodiging persoonlijk leuk vind en het bij mijn blog past. De focus ligt voornamelijk op food, reizen en kinderen. Voor reizen en kinderen moet de link dan ook weer gemaakt worden met food. Sinds ik moeder ben, vind ik het leuk om daar ook aandacht aan te besteden op m'n blog en merk ik dat daar ook veel interesse voor is bij de lezers. Mijn publiek is meer 25+ en dan speelt het gezinsleven vaak een grote rol. Ook reizen speelt altijd een grote rol in mijn leven. Na mijn studie Toerisme ben ik meer de hospitality- en horeca kant op gegaan, maar het is juist zo leuk om het te combineren. Het is ook de vraag of ik het kan plannen in de agenda en tijd heb om er aandacht aan te schenken op de blog of social media. Dat is natuurlijk voor de samenwerking ook erg belangrijk.
4. Ben je sneller geneigd om met bekende PR-adviseurs of -bureaus in zee te gaan?Opzich geef ik kleine, grote, bekende en onbekende PR-adviseurs en bureaus een kans. Klein kan groot worden en onbekend, bekend. Zo vind ik het ook leuk om met streekproducten en lokale ondernemers te werken. Bloggers zijn er ook om te ontdekken. Soms kan de kwaliteit heel verrassend zijn. Natuurlijk is het wel fijn om een band op te bouwen met PR-adviseurs en bureaus.
5. Hoe gewillig zijn PR-bureaus met het delen van informatie?Wanneer de samenwerking intensiever is delen PR-bureaus ook meer informatie. Naar mijn idee is dit ook positief. PR-bureaus en bloggers kunnen elkaar alleen maar helpen. PR-bureaus willen kennis delen en zo kan ik als blogger ook aangeven wat mijn behoeftes en interesses zijn. Zo bouwen we gezamenlijk aan een intensievere band. Dit ervaar ik niet overal zo, maar wel met een aantal PR-bureaus.
6. Grootste afknapper in het contact met PR-bureaus?Onpersoonlijke uitnodigingen, Beschrijven dat mijn vlog zo leuk is, terwijl ik blog, verkeerde naam boven de mail, etc. Met name de onpersoonlijkheid. Mijn idee is ook dat dit komt door de grote hoeveelheid stagiaires die bij sommige PR-bureaus in dienst zijn en na een half jaar weer vertrokken zijn. Geen band mee op te bouwen. Bloggen is voor sommigen een beroep, ook voor mij en dan is het toch erg jammer, wanneer er soms onprofessionele benaderingen zijn.
7. Wat is jouw voornaamste kritiek op PR?Als foodblogger vind ik volle keukenkastjes geweldig, lees ik graag de nieuwste kookboeken en ga ik het liefst iedere dag uiteten. Alleen mijn auto rijdt nog steeds niet gratis, rekeningen komen bij mij ook binnen. Op zijn minst zouden reisvergoedingen leuk zijn. 8. Hoe zit het met de balans tussen betaalde en onbetaalde klussen op jouw blog?De laatste tijd is mijn blog best wel aan het groeien, maar mijn eigen content is er ook gewoon. De balans is 15% betaald met eigen storytelling en 85% eigen blogs.9. Hoe staan je lezers tegenover native advertising?Mijn advertising is voor 95% beschreven in persoonlijke verhalen. Ik test een product uit, beleef het product of ik ga ergens naartoe. Het is dan ook echt ervaren. Lezers staan daar positief tegenover en het is een onderdeel van het blog. Ik krijg ook regelmatig reacties op de blog, per mail, social media of per direct message waar iets gekocht is, waar ze het kunnen bestellen, wanneer het niet direct duidelijk is. Het blog draagt zeker bij in de inspiratie, ook al is het native advertising.
10. Zijn er andere bloggers of journalisten waar je naar opkijkt?
Niet echt opkijken. Ik volg veel andere blogs op social media dat vind ik heel erg leuk en zo lees ik ook heel veel andere blogs, maar eigenlijk niemand iedere dag. Ik ben dan meer een bloghopper. Een 'kleiner blog' kan ik dan ook even leuk vinden als één van de 'grote blogs' Ik volg ook veel op basis van foto's, thema of onderwerp.
Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
11. Bloggen doe ik voor mezelfEens, wanneer ik bloggen zelf niet meer leuk vind dan stop ik er mee. Ik ben voor mij zelf begonnen om te ontdekken, te leren en te delen wat ik leuk vind; food, horeca, reizen en food/lifestyle. Ondertussen leer ik veel over social media, websites en alles daarbij. Voorheen werkte ik als marketeer en eventorganizer dus zoveel anders is het soms niet. Alleen wel leuk dat ik nu veel mag bezoeken en verslag mag uitbrengen. Nog steeds even energiek en daar krijg ik ontzettend veel energie van.
12. Het aantal blogs groeit te hardOneens, sommige blogs komen en gaan. Daarbij is ieder blog persoonlijk, origineel en zijn er diverse thema's; mama, wedding, DIY, lifestyle, budget, boeken, groen etc.
13. PR-bureaus maken teveel onderscheid tussen bloggers en journalisten
Oneens, bloggers en journalisten benaderen thema's toch anders. Persoonlijk en onafhankelijk, naar mijn idee. Al ben ik wel regelmatig gemengd op persreis geweest en dat was wel interessant. We kunnen ook zeker goed met elkaar van gedachten wisselen.
14. Nieuws is eigenlijk nooit echt 'nieuw' meerEens, afhankelijk van de benadering. Maar alles gaat zo snel tegenwoordig.
15. Een persbericht met een zwakke kop of stijl- en taalfouten gaat linea recta de prullenbak in
Oneens, soms wil ik toch gewoon weten wat het onderwerp is. Eerder een persbericht met oud nieuws, gaat de prullenbak in.
Ondanks dat het aantal blogs explosief groeit, vindt Daphne dat iedereen een eerlijke kans verdient. Zo geeft zij ook ieder bureau en PR-adviseur dat! En door haar persoonlijk te benaderen sta je al een streepje voor. Een afknapper vanuit PR-bureaus? De grote hoeveelheid stagiaires die sommige bureaus aannemen! Sommige blogs komen en gaan, maar dit is ook zeker het geval bij stagiaires en daardoor worden er vaak slordigheidsfoutjes gemaakt. Een foutje in de tekst weerhoudt Daphne er niet van van het hele bericht te lezen. Heb je haar nieuwsgierigheid gewekt? Dan leest ze het gerust, maar uiteindelijk bepaalt ze wel zelf of ze er iets mee doet. Nabellen of een herinnering sturen, heeft dan ook echt geen zin!
Wil jij flink klagen over alles dat met PR te maken heeft? Stuur dan een mailtje naar soraya@coopr.nl!