Nog lang niet klaar met LinkedIn

Blog
Opinie
Judith Vermulst
06-02-2025
Ruim 1 op de 3 Nederlanders is klaar met de persoonlijke juichverhalen op LinkedIn, kopte Adformatie laatst. Dat bleek uit een onderzoek dat het vakblad had laten uitvoeren onder 1.000 Nederlanders (met de nogal suggestieve vraagstelling: Ik ben een beetje klaar met al die juichverhalen die mensen over zichzelf vertellen op LinkedIn).
Persoonlijk vind ik dit een vrij uitgekauwde stelling - je beheert nog altijd zelf wie je in je netwerk hebt of wie je volgt. Maar daarnaast bepleit ik dat LinkedIn juist één van de meest interessante kanalen is voor CEO’s om zich te mengen in hun publiek.

Want vraag je eens af: waarom kom jij op LinkedIn? Het gros van de mensen komt er allang niet meer om vacatures door te struinen, maar om hun tijd en aandacht te investeren in informatie die hen inspireert, hun kennis vergroot of hen iets nieuws leert. LinkedIn is een plek waar professioneel commentaar, perspectieven op de wereld en onze kenniseconomie en inzichten over werk en leven samenkomen. In vijf jaar tijd was er dan ook een stijging van bijna 40 procent in het aantal C-level leden op het platform. Wat zegt dat over corporate communicatie?

1. Persoonlijke storytelling
CEO’s worden steeds vaker het gezicht van hun merk en vervangen traditionele PR-structuren door directe communicatie met hun stakeholders. Dat betekent onder andere meer focus op persoonlijke storytelling, transparantie en thought leadership. Denk aan Pieter Zwart die vertelt over een nieuw product of een mooie dag.

2. Authentieke en snelle communicatie
Maar het gaat ook om snellere, meer authentieke communicatie - zeker ook in crisissituaties. Een mooi, recent voorbeeld is de CEO van American Airlines na de botsing tussen een vliegtuig van deze maatschappij met een Black Hawk-helikopter boven de Potomac-rivier in Washington D.C. Deze botsing vond om 20:47 uur plaats, om 22:50 uur verschijnt er een sterk videostatement op LinkedIn. Los van het feit dat de inhoud van een dergelijk statement natuurlijk de toon bepaalt, is deze vorm van snelle en rechtstreekse communicatie wat mij betreft volgens het boekje uitgevoerd. 
 
3. Maatschappelijke kwesties
Nog interessanter vind ik het als CEO's zich niet alleen uitspreken over hun eigen bedrijf, maar ook over maatschappelijke kwesties - vaak gerelateerd aan hun vakgebied. Zo spreekt Jeroen van Glabbeek, CEO van CM.com, zich regelmatig uit over relevante onderwerpen in de Nederlandse techindustrie, zoals het vestigingsklimaat voor techbedrijven.

4. Persoonlijk logboek
Of TenneT-CEO Manon van Beek die LinkedIn gebruikt als een soort persoonlijk logboek: ze deelt belangrijke gebeurtenissen, gesprekken met de politiek, studenten, internationale partners en bezoeken aan energiecentrales of grote offshore platformen via haar profiel.
 
Leuk vak
Kortom, corporate communicatie gaat dus steeds minder over gecontroleerde persberichten en steeds meer over directe, authentieke en interactieve communicatie. Wat is de rol van de journalistiek in dit geheel? Als je het mij vraagt, wordt het werk van een journalist er alleen maar interessanter op. Journalisten zullen slimmer en creatiever moeten worden in het controleren van de informatie die bedrijven direct met hun publiek gedeeld hebben. In feite maakt dat van iedere journalist een onderzoeksjournalist die zich richt op analyse, duiding, kritische reconstructies en factchecking in plaats van ‘alleen’ nieuwsverslaggeving. Daar kan je dus helemaal klaar mee zijn, maar je kan ook denken: wat heb ik eigenlijk een leuk vak… 

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief