Nieuwsgierigheid als wapen om het verschil te maken

Blog
Opinie
Jos Govaart
29-11-2016
Nieuwsgierigheid is het grootste goed in ons vak. Waarom? Sinds enige weken doe ik weer mee met een geinig smartphone-spelletje. Songpop2. Het recept is simpel: Je krijgt vijf korte muziekfragmenten voor je kiezen, je moet de juiste artiest/titel raden en je tegenstander verslaan. Wat merkte ik op? Ik was vooral goed in muziek uit de jaren 80 en 90 en het begin van de zeroes. De periode 2005-2010 ging ook nog wel maar daarna werd het al snel een hellend vlak. De internet-encyclopedie Jorrit Kreukniet speelde mij daarop direct een linkje toe. Moraal van het verhaal: Muziek is gekoppeld aan emotie. Tussen je 15e en 25e ontwikkel je die sterk omdat je veel zaken voor het eerst meemaakt. Geen wonder dus dat ik in die latere periode minder weet. Conclusie: het gaat na een bepaalde tijd niet meer vanzelf: je moet je nieuwsgierigheid continu onderhouden en ontwikkelen.

Nieuwsgierigheid naar de juiste insights
Vorige week wonnen mijn collega's een pitch voor een mooi merk in de categorie "food en beverages (de naam volgt!)". De feedback: de combinatie van insights én creativiteit maakte de pitch winnend. De drijvende kracht daarachter: nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid om de wereld van de klant te snappen. Nieuwsgierigheid naar het merk door het "brand book" uit te pluizen zodat de juiste toon gevonden werd. Nieuwsgierigheid naar de levensstijl van de beoogde doelgroep.

Nieuwsgierigheid naar ontwikkelingen van het vakKlanten willen altijd nieuwe dingen die zichzelf al drie keer in de praktijk bewezen hebben. Je moet jezelf continu vullen met nieuwe vakinformatie. Niet om op alle nieuwe kraaltjes en spiegeltjes te duiken. Maar om te zien en voelen wat er in jouw vakmatige wereld gebeurt. Dat vergt (veel) zelfstudie. En ja, dat gaat ten koste van je vrije tijd. Tips? Ze zijn er genoeg. Denk aan het (jaja) tijdschrift PRWeek, het door ons meermaals geroemde blog van Shift Communications, de prijswinnende cases in Cannes,  talloze podcasts zoals deze of laat je eens verrassen door een titel als Harvard Business Review. En als je een vacature (SQL in PR, echt?) tegenkomt waarin iets gevraagd wordt wat je totaal niet beheerst, duik dan niet weg, maar stel de vraag of zoiets inderdaad een zinnige ontwikkeling is en hoe jij er zelf verder mee kunt komen.

Nieuwsgierigheid naar de alternatieve oplossing
Kom je uit een brainstorm of uit je eigen denktank en denk je hét idee te hebben? Parkeer hem een dag (als je niet een dag vantevoren begonnen bent tenminste :-)) en laat eens goed gaten schieten in je idee. Blijft ie dan nog overeind? Slijp em dan fijn met uitgekiende tactieken en media-inzet.

Nieuwsgierigheid houdt kritischVeel klanten vertrouwen ons behoorlijk wat toe. Dat is mooi omdat het een blijk van vertrouwen en waardering is. Het heeft  allen ook een keerzijde. Je kijk op dingen kan er erg eenzijdig en gekleurd van worden. Als je je nieuwsgierigheid aan het werk zet, kun je dingen makkelijker vanuit verschillende perspectieven bekijken. Je klant/baas zegt soms X, terwijl de wereld Y zegt. Waarom zegt de wereld Y? Waar zit de misperceptie? Te makkelijk wordt gedacht dat de route van Y naar X een kwestie van "communiceren" is. Terwijl het vaak begint met anders naar het probleem te kijken.

Nieuwsgierigheid naar een nieuwe wereldHet nadeel van ervaring is dat je gaandeweg denkt te weten wat wel en niet werkt. Terwijl de wereld om je heen continu aan verandering onderhevig is. Waarschijnlijk heb je van je opdrachtgever een briefing gekregen met duidelijke doelstellingen, een boodschap die overgebracht moet worden en ga zo maar door. Als je jarenlange kennis hebt van de markt en je opdrachtgever, leg die briefing dan soms ook eens weg. Probeer je, vanuit de insights van buiten te voorstellen wat een maximaal resultaat zou kunnen zijn en welke ideeën daar bij passen. Als je dat perspectief kiest dan is de kans groter dat er een idee uitkomt dat emotioneel raakt en dus gaat scoren. En voeg dat idee toe aan de voorstellen waar je wél netjes antwoord geeft op de briefing. Want je was immers nieuwsgierig naar de wereld van je klant!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief