schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Must Knows of the Week: Twitter tijdlijn, EEA en most engaged marketers
Blog
Trends
Rosanne Van Setten
11-12-2015
1. Ben jij een engaged marketer op LinkedIn?
Gisteren maakte LinkedIn de lijst van de 10 'Most Engaged Marketers' van Nederland bekend. "Leuk, maar wat houdt dat in?" hoor ik je denken. Wanneer ben je een engaged marketer op LinkedIn?
Bij het samenstellen van de top 10 is onder andere gekeken naar het aantal connecties, het aantal bedrijven en groepen dat gevolgd wordt en het aantal shares. Maar deze factoren dienen slechts als meetinstrument. Wat zijn de do's en don'ts om effectief gebruik te maken van LinkedIn als contentplatform en te bouwen aan een sterke personal brand? Hier een paar tips:
2. European Excellence Awards
Als je in de PR werkt weet je dat donderdagavond 10 december de European Excellence Awards werden uitgereikt in Stockholm. Ook Coopr was weer aanwezig dit jaar, in de vorm van Marlous en Marcel. Nominatie voor Coopr in de categorie 'Telecommunications' was voor de KPN Pridestream case. Een project waarvoor eerdergenoemde collega's zich letterlijk in het zweet hebben gewerkt (want midden in de zomer) om dit tot een daverend succes te brengen. Op 1 augustus dit jaar voer tijdens de Amsterdam Gay Pride een 'lege' boot mee, een initiatief van KPN en verschillende creatieve bureaus. Op de boot stond enkel een 360 graden camera, waarmee het beeld van de Gay Pride live werd gestreamd op Pridestream.org. Zo kon elke LGBT die niet bij de botenparade kon of mocht zijn, zich er toch onderdeel van voelen en meegenieten van het spektakel.
Een mooi project waar destijds veel buzz over ontstond. Terecht dus dat onze Marcel en Marlous gisteren naar Stockholm afreisden voor het EEA-gala. Helaas heeft de Pridestream case niet gewonnen, maar werd dit 'Where does the internet come from' van telecommunicatiebedrijf Tata Communications. Zeker ook de moeite waard om even een kijkje bij te nemen.
3. Twitter test tijdlijn in niet-chronologische volgorde
Deze week stonden berichten op Twitter ineens in willekeurige volgorde op de tijdlijn. Geschrokken twitteraars deden hun beklag op het platform: "Dear @twitter, why is my timeline randomly out of order all of a sudden?" Wat bleek: Twitter was aan het experimenteren met een nieuw algoritme, waarbij het nieuwste bericht niet altijd meer bovenaan staat. Volgens de Amerikaanse techsite Motherboard wil Twitter mogelijk, net als Facebook, de meest relevante tweets naar boven laten komen. Reden voor dit experiment zou de teruglopende groei van het gebruikersbestand.
Eerder dit jaar stapte Twitter al af van de volledig chronologische tijdlijn door 'betaalde' tweets voorrang te geven. Iets wat in ons vak regelmatig goed van pas komt. Of dit een succes is geweest, moet nog blijken. Persoonlijk kan ik me voorstellen dat een algoritme waarbij de posts met de meeste likes en retweets bovenaan staan, minder goed werkt bij een platform als Twitter. Mensen gebruiken Twitter toch vooral om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Voorlopig staat op mijn tijdlijn in elk geval weer het nieuwste bericht bovenaan.