Must Knows of the Week: it's all about sport

Blog
Trends
Marieke Fennis
19-08-2016
TGIF. De eindstreep is in zicht. Lees hieronder onze selectie van stukken en ontwikkelingen in het speelveld PR en communicatie om de week mee af te sluiten. Dit keer met sport als gemene deler. Het lijkt me wel duidelijk waarom ;)

SportjournalistiekDe sportjournalistiek viert hoogtij deze weken. Slechts twee of drie keer stond er geen Olympisch onderwerp op de voorpagina van de Telegraaf, bij het AD slechts een keer. In mijn optiek meer dan terecht dat 'onze' kanjers en topsporters in Rio de Janeiro alle media-aandacht krijgen. Ongelofelijk, waar een klein land als Nederland goed in is.

Maar sinds deze week vind ik soms de berichtgeving over sporters die onder 'ons' verwachtingsniveau presteren en net naast een medaille grijpen bijzonder pijnlijk. "Dafne stelt teleur" schreef de Telegraaf . Ik begrijp wel wat er wordt bedoeld -  'wij' hebben vooraf ingecalculeerd met hoeveel medailles 'we' naar huis gaan en als het er naar uit ziet dat we dat niet gaan halen dan zijn 'we' teleurgesteld - maar zo is het natuurlijk niet. Peter R. de Vries zegt precies hoe het wel is: 'Wij' zijn teleurgesteld omdat we goud hadden verwacht. Dafne heeft alles gegeven. En ik wil ook deze column van Jean-Pierre Geelen tippen waarin hij het interview met Ranomi Kromowidjojo als voorbeeld neemt. Pijnlijk herkenbaar.

Nike doet het weerNike begrijpt als geen ander dat storytelling meer is dan het vertellen van een goed verhaal. Nike kijkt en luistert naar de markt en weet de juiste snaar te raken door onder meer geschikte metaforen te vinden om het verhaal te vertellen. Denk bijvoorbeeld aan de reclame van een maand geleden waarin topsporters zoals Serena Williams en LeBron James als baby's schitteren. De boodschap: Champions aren't born. They're made. #justdoit. Heel inspirerend.

Deze week ontdekte ik een nieuw pareltje van Nike. In deze nieuwe commercieel geen bekende namen, maar een sportieve non. Madonna Buder is 86 jaar en bovengemiddeld fit. Ze neemt nog steeds deel aan triatlons en in de nieuwe video is te zien hoe ze daarvoor traint. Onwaarschijnlijk knap en sympathiek. En puur. Met deze nieuwe commercial laat Nike zien dat leeftijd geen beperking hoeft te zijn. #Justdoit. En dat gevoel wekt het bij mij ook op. Knap staaltje storytelling weer.

Push-up ChallengeHet is de nieuwe ice bucket challenge, maar dan met voordelen als je het mij vraagt. De push-up challenge gaat rond op social media. 22 push-ups om precies te zijn en dat 22 dagen lang. Het is begonnen onder militairen (voor wie 22 push-ups ook echt een eitje is), maar bereikt nu ook het 'gewone volk' (jep, me too).

Het doel hiermee is om aandacht te vragen voor ptts. Buiten het feit dat er in Amerika 22 veteranen per dag zelfmoord plegen omdat ze hun trauma niet kunnen verwerken, is het ook voor veel veteranen in Nederland een strijd om mee om te gaan en wordt het vaak makkelijk afgedaan door de buitenwereld. Sinds een week is te zien dat ook beroemdheden de challenge aangaan, zoals Chris Evans en Dwayne Johnson.

Ik ben benieuwd of het net zo'n rage wordt als de ice bucket challenge en deze boodschap in Nederland - omdat het gebaseerd is op Amerikaanse cijfers - zoveel aandacht krijgt. Het heeft naar mijn idee wel alle elementen om een grote groep mensen te bereiken, ook omdat je er persoonlijk voordeel mee doet. Ik twijfel alleen over de duur van de challenge. Ruim drie weken elke dag push-ups doen, dat vergt wel echt doorzettingsvermogen (en uithoudingsvermogen...).

 

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief