schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Moet het PR-verdienmodel voor creativiteit anders?
Blog
Opinie
Talitha Dirkzwager
12-08-2015
Vorig jaar schreef ik twee blogs ("Slecht gesteld met creativiteit" en "Hebben pr bureau's een creative director nodig") naar aanleiding van het grote Holmes Report onderzoek naar 'creativiteit binnen de PR-industrie'. Op dit moment loopt het volgende onderzoek en worden voor het vierde jaar op rij de meningen van PR-professionals (bij bureaus en aan klantzijde) en marketeers in kaart gebracht. Nadat ik vorig jaar mijn mening gedeeld heb over het onderzoek, kon ik natuurlijk niet om deze vragenlijst heen en heb hem net ingevuld. Ik merk dat het nog steeds een onderwerp is dat mij inspireert en aanzet tot nadenken. Sommige vragen waren makkelijk te beantwoorden, andere vragen gaven meer stof tot nadenken...Onderwerpen die in het onderzoek langskomen zijn onder andere 'Hoe vind je de creativiteit van de PR-industrie ten opzichte van die van andere bureaus'? Hoewel de creativiteit overall echt beter kan, ben ik gelukkig wel van mening dat dit ten opzichte van veel type bureaus gelijk of zelfs beter is! Alleen we moeten wel zo eerlijk zijn om toe te geven dat we qua creativiteit niet altijd kunnen tippen aan de reclamesector. Maar dat is niet erg. De vraagstelling en bijbehorende doelstellingen zijn in hun briefings vaak anders en het stukje relevantie koppelen wij als PR-bureau vaak weer beter aan creatieve concepten. Deze vraag was prima te beantwoorden. Net als vragen over de kwaliteit van creativiteit binnen de PR-sector (vind ik toegenomen) en de vraag naar creatieve voorstellen (krijgen we steeds meer ruimte en budget voor van onze klanten).
Hoe willen we betaald worden voor creativiteit?
Een vraag die me een stuk langer deed nadenken is de vraag hoe wij als PR-bureau betaald willen worden voor onze creatieve concepten. Is dit in gemaakte uren, een vaste fee voor onze ideeën, op basis van het 'intellectuele eigendom' van de concepten of willen we betaald worden op basis van de sales die gerealiseerd wordt door de ideeën? Een interessante. Ik ben al langer van mening dat het uurtje-factuurtje model eigenlijk niet de waarde van grote creatieve concepten dekt. Toch werken we vaak zo. Als we geluk hebben. Vaker krijgen we een vast relatief laag bedrag voor ons creatieve PR-concept. Dit dekt vaak nauwelijks de uren die in de voorbereiding en uitwerking van het voorstel zaten. Maar goed, "we mogen het plan gaan uitvoeren en zo kunnen we uren maken", denken we dan. Maar ik vind steeds vaker dat we hier geen genoegen mee moeten nemen. Alleen al het uitzoeken van de relevante insights die ten grondslag aan een plan liggen, zijn al een flinke klus... Maar hoe koppel je een waarde aan 'intellectueel eigendom' en de laatste manier is wel weer erg moeilijk te meten. Ik ben van mening dat het anders moet kunnen, maar heb de oplossing nog niet gevonden. Hoe zou de reclamesector dit doen? Gelukkig gaat Jos binnenkort 'op stage' bij een reclamebureau. Jos, noteer je deze vraag?! ;-)
Moeten mensen beloond worden voor creativiteit?
Een andere vraag die me triggerde is de vraag of mensen intern beloond worden voor creativiteit. Het antwoord is eigenlijk nee. Er worden genoeg creatieve concepten geboren binnen de Coopr muren, maar de bedenkers hiervan krijgen geen specifieke beloning (los van complimenten uiteraard). Ik weet dat dit bij andere bureaus wel gedaan wordt, met name in de US en UK, maar ook in bijvoorbeeld Roemenië. Oud-collega Gabriela Lungu, nu Creative Director bij TBWA, vertelde jaren geleden dat ze bij haar voormalig bureau 'The Practice' creativiteit echt beloonden door middel van incentives. Het voelt niet zo Nederlands om dit te doen, maar wellicht kunnen we dit op een creatieve manier wel stimuleren...? We hebben ook de 'Coopr lulletje van de week' bokaal voor iemand die op wat voor manier dan ook in negatieve zin van zich heeft doen spreken (niet al te serieus hoor). Daar kan best iets positiefs tegenover gezet worden! :-) Food for thought.Er kwamen op basis van het onderzoek nog meer gedachtes op, maar deze bewaar ik voor het moment dat de uitslagen gepubliceerd worden. Ik ben benieuwd welke veranderingen te zien zijn en of de tendens gelijk is aan mijn mening: de PR-industrie wordt - ook in Nederland - steeds creatiever en we krijgen steeds meer ruimte om deze creativiteit te tonen!Wil jij ook je mening delen, klik dan hier voor het onderzoek.
Hoe willen we betaald worden voor creativiteit?
Een vraag die me een stuk langer deed nadenken is de vraag hoe wij als PR-bureau betaald willen worden voor onze creatieve concepten. Is dit in gemaakte uren, een vaste fee voor onze ideeën, op basis van het 'intellectuele eigendom' van de concepten of willen we betaald worden op basis van de sales die gerealiseerd wordt door de ideeën? Een interessante. Ik ben al langer van mening dat het uurtje-factuurtje model eigenlijk niet de waarde van grote creatieve concepten dekt. Toch werken we vaak zo. Als we geluk hebben. Vaker krijgen we een vast relatief laag bedrag voor ons creatieve PR-concept. Dit dekt vaak nauwelijks de uren die in de voorbereiding en uitwerking van het voorstel zaten. Maar goed, "we mogen het plan gaan uitvoeren en zo kunnen we uren maken", denken we dan. Maar ik vind steeds vaker dat we hier geen genoegen mee moeten nemen. Alleen al het uitzoeken van de relevante insights die ten grondslag aan een plan liggen, zijn al een flinke klus... Maar hoe koppel je een waarde aan 'intellectueel eigendom' en de laatste manier is wel weer erg moeilijk te meten. Ik ben van mening dat het anders moet kunnen, maar heb de oplossing nog niet gevonden. Hoe zou de reclamesector dit doen? Gelukkig gaat Jos binnenkort 'op stage' bij een reclamebureau. Jos, noteer je deze vraag?! ;-)
Moeten mensen beloond worden voor creativiteit?
Een andere vraag die me triggerde is de vraag of mensen intern beloond worden voor creativiteit. Het antwoord is eigenlijk nee. Er worden genoeg creatieve concepten geboren binnen de Coopr muren, maar de bedenkers hiervan krijgen geen specifieke beloning (los van complimenten uiteraard). Ik weet dat dit bij andere bureaus wel gedaan wordt, met name in de US en UK, maar ook in bijvoorbeeld Roemenië. Oud-collega Gabriela Lungu, nu Creative Director bij TBWA, vertelde jaren geleden dat ze bij haar voormalig bureau 'The Practice' creativiteit echt beloonden door middel van incentives. Het voelt niet zo Nederlands om dit te doen, maar wellicht kunnen we dit op een creatieve manier wel stimuleren...? We hebben ook de 'Coopr lulletje van de week' bokaal voor iemand die op wat voor manier dan ook in negatieve zin van zich heeft doen spreken (niet al te serieus hoor). Daar kan best iets positiefs tegenover gezet worden! :-) Food for thought.Er kwamen op basis van het onderzoek nog meer gedachtes op, maar deze bewaar ik voor het moment dat de uitslagen gepubliceerd worden. Ik ben benieuwd welke veranderingen te zien zijn en of de tendens gelijk is aan mijn mening: de PR-industrie wordt - ook in Nederland - steeds creatiever en we krijgen steeds meer ruimte om deze creativiteit te tonen!Wil jij ook je mening delen, klik dan hier voor het onderzoek.