schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Lekker klagen hoort erbij: de PR-Klaagmuur komt terug
Blog
Opinie
Marcel Withoos
21-10-2015
Twee weken geleden schreef Talitha nog een blog over , waarin zij haar visie deelde op het veranderende medialandschap en de soms scheve samenwerkingen tussen influentials en onze klanten. Een genuanceerd beklag, maar vooral een oproep om effectief samen te werken, en te geven en te nemen.
Spuien, klagen, zaniken en zeiken
Maar onze klanten en wij als PR mensen zijn echt niet de enige die af en toe iets te klagen hebben over relaties met journalisten, bloggers, vloggers en andere influentials. Andersom geldt hetzelfde en daarom heeft Coopr jarenlang de PR-Klaagmuur gehad: een wekelijks terugkerende blog waarin een journalist of blogger de kans kreeg om zijn klaagzang over PR mensen te doen. Een podium waar de influential 15 vragen en stellingen voorgeschoteld kreeg over alles dat met PR te maken heeft, om vervolgens zijn of haar ongezouten mening te geven. En daar kwamen heel wat zaken voorbij die in de allergiezone van media zitten: van adviseurs die hun beloftes niet nakomen tot slecht geschreven persberichten en van nabellen of na-mailen tot het toegestuurd krijgen van irrelevante informatie.
Waarom we hen al die tijd de plaats en ruimte geboden hebben? Natuurlijk om journalisten eens lekker te laten uitrazen, maar ook omdat we ervan wilden leren. Want in die spraakwaterval zit vaak een hoop waardevolle informatie. We leerden wat er als prettig werd ervaren, en waar onze dagelijkse mediarelaties minder op zaten te wachten. We hoorden wat zij mooie projecten en persbenaderingen vonden en wat voor informatie zij niet wilden ontvangen. Dat versterkte ons beeld van het continu veranderende medialandschap en zorgde ervoor dat we wisten hoe onze relaties naar die relatie keken.
Samen bouwen aan de PR-Klaagmuur
Inmiddels is het echter twee jaar geleden dat we voor het laatst een klaagzang hebben gehoord en geplaatst op onze Coopr-blog. Dat was destijds Mascha Feokistova van Beautygloss.nl, die de gouden tip gaf om 'je echt te verdiepen in de media waar je mee wilt werken. Verwacht niks terug en wees dankbaar als je de persaandacht krijgt.' Een van de ongeveer 100 tips die we in alle tijd dat we de PR-Klaagmuur iedere week plaatsten ontvingen. Samen met iedere journalist en blogger die onze klaagmuur ooit heeft gevuld, hebben wij gebouwd aan onze kennis over hun én ons vak.
Daarom blazen we de PR-Klaagmuur vanaf nu nieuw leven in, maar dat kunnen we niet alleen doen. Waarom we dat doen? Omdat het medialandschap continu enorm verandert met de introducties van nieuwe kanalen en het groot worden van native advertising en ook altijd die verandering voort zal zetten. Samen met alle PR-mensen van Nederland zitten de journalisten en bloggers er middenin. Dus wil jij als journalist, blogger of vlogger jouw klaagzang over public relations laten horen en kun je niet wachten eens even jouw ongezouten mening te geven? Neem contact op door te mailen naar marcel@coopr.nl. We horen je gezeik graag aan!
Spuien, klagen, zaniken en zeiken
Maar onze klanten en wij als PR mensen zijn echt niet de enige die af en toe iets te klagen hebben over relaties met journalisten, bloggers, vloggers en andere influentials. Andersom geldt hetzelfde en daarom heeft Coopr jarenlang de PR-Klaagmuur gehad: een wekelijks terugkerende blog waarin een journalist of blogger de kans kreeg om zijn klaagzang over PR mensen te doen. Een podium waar de influential 15 vragen en stellingen voorgeschoteld kreeg over alles dat met PR te maken heeft, om vervolgens zijn of haar ongezouten mening te geven. En daar kwamen heel wat zaken voorbij die in de allergiezone van media zitten: van adviseurs die hun beloftes niet nakomen tot slecht geschreven persberichten en van nabellen of na-mailen tot het toegestuurd krijgen van irrelevante informatie.
Waarom we hen al die tijd de plaats en ruimte geboden hebben? Natuurlijk om journalisten eens lekker te laten uitrazen, maar ook omdat we ervan wilden leren. Want in die spraakwaterval zit vaak een hoop waardevolle informatie. We leerden wat er als prettig werd ervaren, en waar onze dagelijkse mediarelaties minder op zaten te wachten. We hoorden wat zij mooie projecten en persbenaderingen vonden en wat voor informatie zij niet wilden ontvangen. Dat versterkte ons beeld van het continu veranderende medialandschap en zorgde ervoor dat we wisten hoe onze relaties naar die relatie keken.
Samen bouwen aan de PR-Klaagmuur
Inmiddels is het echter twee jaar geleden dat we voor het laatst een klaagzang hebben gehoord en geplaatst op onze Coopr-blog. Dat was destijds Mascha Feokistova van Beautygloss.nl, die de gouden tip gaf om 'je echt te verdiepen in de media waar je mee wilt werken. Verwacht niks terug en wees dankbaar als je de persaandacht krijgt.' Een van de ongeveer 100 tips die we in alle tijd dat we de PR-Klaagmuur iedere week plaatsten ontvingen. Samen met iedere journalist en blogger die onze klaagmuur ooit heeft gevuld, hebben wij gebouwd aan onze kennis over hun én ons vak.
Daarom blazen we de PR-Klaagmuur vanaf nu nieuw leven in, maar dat kunnen we niet alleen doen. Waarom we dat doen? Omdat het medialandschap continu enorm verandert met de introducties van nieuwe kanalen en het groot worden van native advertising en ook altijd die verandering voort zal zetten. Samen met alle PR-mensen van Nederland zitten de journalisten en bloggers er middenin. Dus wil jij als journalist, blogger of vlogger jouw klaagzang over public relations laten horen en kun je niet wachten eens even jouw ongezouten mening te geven? Neem contact op door te mailen naar marcel@coopr.nl. We horen je gezeik graag aan!