‘Laat ouderen 10% inleveren en gebruik dat geld om jonge talenten beter te belonen en op te leiden’

Blog
Opinie
Bas Hakker
27-03-2025
Aardig blogje van headhunter Vincent Mispelblom Beijer in Adformatie over het aantrekken van jong talent door reclamebureaus dat moeizaam gaat. ‘Het lijkt erop dat nieuwe generaties minder geïnteresseerd zijn in een carrière binnen de reclame (…) Het is van levensbelang dat onze sector bouwt aan een omgeving waarin jong talent wordt aangetrokken, maar vooral wordt behouden en geïnspireerd.’ Dat laatste is natuurlijk de kern: kunnen bureaus jonge mensen nog een beetje interesseren voor het vak? Prima vraag voor Dick van der Lecq, voormalig bureaubaas en coach van andere bureaubazen.
Welke omgeving is perfect voor een starter in de bureauwereld? In welke omgeving zou zo iemand perfect kunnen uitgroeien tot een topper?
‘Dat hangt af van de persoon en zijn of haar ambities. Na mijn afstuderen ben ik zelf bij een klein bureau (HLPB) begonnen, omdat ik nog niet wist of ik op Strategie of Account wilde werken. Ik kon daar contractueel vastleggen dat ik beide rollen na elkaar kon uitproberen. Bij een klein bureau zit je dichter op de baas en word je sneller een belangrijke schakel in het geheel. Bij een groot bureau ben je een klein radertje in een groot apparaat. Daar staat tegenover dat grotere bureaus vaak gespecialiseerdere teams hebben, meer opleidingsmogelijkheden bieden en betere doorgroeiperspectieven hebben. Bovendien staat een groot bureau goed op je cv. Een kleiner bureau biedt dan weer meer ruimte voor eigen inbreng en ondernemerschap. Kortom, de perfecte startersplek is erg persoonlijk en afhankelijk van wat je zoekt in je carrière.’

Kunnen bureaus zo’n omgeving altijd bieden?
‘Veel bureaus hebben moeite om het hoofd boven water te houden en hebben daardoor weinig tijd en ruimte om jonge medewerkers goed te begeleiden. Een serieuze onboarding schiet er vaak bij in, laat staan dat er voldoende energie wordt gestoken in het opzetten van een persoonlijk ontwikkelingsplan met opleidingen en carrièreperspectief. De leercultuur in onze branche staat dus onder druk.’

Bureaus bonjouren ‘oude’ mensen er vaak uit omdat ze te duur zijn, maar wat is daarvan het gevaar?
‘Er zit een vervelende weeffout in ons collectieve salarishuis. Oudere medewerkers komen uit rijkere tijden en verdienen vaak een salaris dat tegenwoordig niet meer uit kan. Voor jongeren geldt het omgekeerde: zij starten in economisch schrale tijden met een bijbehorend lager salaris. Het zou rechtvaardig én verstandig zijn om het salarishuis op brancheniveau eens op te schudden. Stel dat ouderen 10% inleveren, dan zou dat geld kunnen worden aangewend om jonge talenten beter te belonen en op te leiden. In Amerika gaat dit vanzelf. Daar is het heel normaal – en geen afgang – om oudere medewerkers een demotie aan te bieden. Niet gek, want iemand kan over zijn hoogtepunt heen zijn, maar nog steeds van grote waarde voor een bedrijf. Zo creëer je een gezonde mix, een soort Ajax-model, waarin jonge aanplant wordt begeleid door oude eiken. Dat is niet alleen goed voor de continuïteit, maar ook fijn voor de jonge generatie, die – zeker in spannende situaties – graag leunt op de routiniers.’

Kun je vertellen hoe je Tim van der Wiel een beetje op weg hebt geholpen in de branche? Wat moest hij nog leren?
‘Dat ik hem op weg heb geholpen is een mythe. Op een VEA-event zaten we samen in een panel en grapte ik dat hij mijn zoon was. Sindsdien wordt hij regelmatig aangesproken met: "Wat leuk zeg dat je in de voetsporen van je vader bent getreden!” Ik meen dat hij 19 was toen hij al spreker was op het MarketingLive-podium. Tim is een talent van de buitencategorie en had mijn hulp helemaal niet nodig.’

Zou er een manier zijn om ervaren mensen te koppelen aan jonge mensen?
‘Jazeker. Vanuit BoardSupporter coach ik inmiddels een flink aantal bedrijven en individuen. Bij corporates als Deloitte is mentoring standaardprocedure, en krijg je bij binnenkomst al een interne mentor toegewezen. Als jonge professional kun je ook de stoute schoenen aantrekken en iemand die je bewondert vragen om je te coachen. Ik weet zeker dat de meeste senioren zich vereerd voelen en dit graag oppakken. Daarnaast zijn cross-generation teams een goede methode, waarbij coaching ‘on the job’ plaatsvindt. Dit werkt bovendien twee kanten op: senioren leren net zo goed van jonge frisse talenten en verlengen zo hun eigen houdbaarheidsdatum.’

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief