‘Je begint altijd met het stellen van de waaromvraag’

Blog
Interview
Bas Hakker
13-06-2024
Guillaume Furminger heeft een design-achtergrond. De Engelman werkte de afgelopen 12 jaar in Nederland bij bureaus en bedrijven als Design Bridge en adidas. Sinds iets langer dan een jaar is hij Executive Creative Director bij de Nederlandse tak van Brand Potential in Amsterdam en daar wordt het relevant voor deze nieuwsbrief. Samen met Jos is hij immers nu volle bak bezig met het ontwikkelingen van plannen voor Brand Potential Benelux waarin Coopr opgaat.
Dat nieuwe bureau zal zich, naast de bestaande dienstverlening, dus wat meer toeleggen op merkstrategisch werk. ‘Een goed voorbeeld is hoe we in Engeland werken voor de Engelse rugbybond waar we de hoogste competitie groot willen maken. We beginnen met de vraag waar die competitie voor staat en vertalen die merkbasis in de samenwerking met media, met de hoofdsponsor en met de vele andere manieren waarop je dat merk kan tegenkomen. Het is design, maar ook het ontwikkelingen van experiences. Wij nemen een idee als basis en zorgen ervoor dat het via alle kanalen werkt.’

Dát is de manier waarop je design en PR met elkaar kan integreren?
‘Als je kijkt hoe Brand Potential Benelux functioneert dan begint het met de strategie, je hebt design om het idee te ondersteunen en de PR om het te activeren. Dat is een uniek aanbod: je kan het idee dus bedenken, ontwerpen én verkopen. Met de unieke contacten in de media en kennis van branded concepten kan je die ideeën aan de wereld tonen. We zijn een echt creatief merkbureau, focussen op het probleem en hoe we cliënten daarmee helpen. We hebben alles in huis: grote kennis-, design- en PR-teams en een groeiend strategisch team.’

Is het strategische gedeelte de grote uitdaging?
‘Je begint altijd met het stellen van de waaromvraag en moet dus niet direct de uitvoering in duiken. En uiteindelijk kan dat design opleveren of iets anders, maar de basis is altijd de waaromvraag. We hebben dus ook mensen nodig die een beetje holistisch denken, breder dan alleen in de praktische oplossing. Mensen die op verschillende deelgebieden ervaring hebben.’

Jij hebt zelf ook van alles gedaan?
‘Zeker, ik wilde eigenlijk architect worden, maar vond zeven jaar een beetje te lang waarna ik industrial design ben gaan doen. Het help als je over merken kan nadenken en breder ervaring hebt. Ik heb zelfs nog een tijdje een eigen brillenbedrijf gehad en daar leer je ook weer veel van. Het was een uit de hand gelopen hobby; ik wandelde met mijn eigen ontwerp naar een brillenretailer in Londen en de verkoper gaf mij een adresje voor een maker en zei erbij: maak zes ontwerpen en ik verkoop ze wel in mijn winkel. Dat werd een heuse productlancering en ik ging naar verschillende vakbeurzen en zelfs een winkel in Japan ging mijn designs verkopen. Het was een mooie ervaring, maar het was niet mijn wereld.’

Hoe gaan jullie met klanten samenwerken?
‘We hebben een mooi arsenaal klanten met bedrijven als Albert Heijn, Blokker, adidas, Coolblue en Coca-Cola. We gaan natuurlijk echt meedenken over merken en dan helpt het dat Brand Potential en Coopr van oorsprong langdurige relaties met klanten hebben. Als je lang genoeg met een merk samenwerkt dan groei je mee en snap je welke problemen er spelen. Het is belangrijk dat je heel vaak met jouw klant over het merk praat, dat is de beste manier om zaken te doen.’

Wat kan zo’n probleem zijn?
‘Vaak een ‘business challenge’. Ik had een keer een client die twee problemen had: als eerste had hij héél veel plastic botercupjes laten maken waar hij verlies op maakte en als tweede wilde hij weer de nummer 1 worden in zijn branche. Wij bedachten toen Flora Pro Activ en het werd een groot succes waar we twee jaar mee bezig waren. Het begon dus met het idee om een probleem op te lossen, er moest een verhaal komen rondom het product en het werd dus een complete innovatie. Oppervlakkig gezien was het gewoon ‘vet’, maar het begon met het probleem. Het begint bijna altijd met een zakelijk probleem en het helpt om constant te vragen naar het waarom. De hoogste rugbydivisie wil groeien qua livebezoek, sponsorgelden en aantal kijkers en daar maken wij dan een plan voor. Een droomopdracht trouwens want ik groeide op in een stad met een grote rugbyclub.’

Wat is de grootste uitdaging de komende jaren?
‘Het is belangrijk dat Brand Potential snel wat naamsbekendheid opbouwt in Nederland en dat we ons verhaal vertellen. Het mooie is dat we natuurlijk al lang bestaan in Engeland en dat we kunnen vertellen hoe we dat daar gedaan hebben terwijl we profiteren van het prachtige klantenbestand van Coopr.’

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief