‘Jaguar trok de aandacht….en niet zo’n beetje ook’

Blog
Interview
Jos Govaart
19-12-2024
We hadden zin in een grote Wrapped met Jos Govaart. Natuurlijk bespraken we met hem het bijzondere jaar qua werk, maar we probeerden ook even wat privézaken naar boven te halen. Die vragen wist hij trouwens, je bent PR-strateeg of niet, handig richting het dierenrijk te dirigeren.
1. Beste fictie-boek van 2024…
‘Ik kijk altijd uit naar de vuistdikke romans van Haruki Murakmi en zo nu ook weer. ‘De stad en zijn onvaste muren’ is zijn eerste roman sinds 6 jaar, het werd weer eens tijd. Je zou het boek kunnen zien als een gekke koortsdroom, maar ook als een maatschappijkritische beschouwing op de huidige samenleving. Het is het mooie aan goede auteurs, je kunt tussen de regels lezen waar je zin in hebt. Een ander boek dat me zeer aansprak was ’Scherven’ van Brett Easton Ellis. Dat heeft er vast iets mee te maken dat onze zomervakantie in Californië plaatsvond. Ik heb altijd een zwak voor coming of age verhalen, en dit is een bijzondere.’
 
2. Beste mening van iemand uit het marcomvak…
‘Eigenlijk de twee meningen van Marc Oosterhout en Victor Knaap. Victor Knaap vertelde dat het helemaal anders moet in de industrie. Door o.a. de opkomst van AI en de veranderende verwachting van het publiek voldoet het aloude agency-model niet meer. De strateeg die wat minder van de cijfers en wat meer van de mensen en zijn creativiteit is, in dit geval Marc Oosterhout, reageerde daar scherp op. Ik denk zelf dat ze allebei gelijk hebben overigens. Maar interessant om te volgen en er zelf over na te denken was het zeker.’
 
3. Meest memorabele tv-moment…
Hoewel het een tikkie triviaal en onbelangrijk voelt moet ik toch aan Cornald Maas en Joost Klein denken. Na de -ik denk toch terechte- diskwalificatie van Joost Klein was de quote ‘Fuck de EBU’ er denk ik toch eentje die wel even bleef plakken.’
 
4. Populairste podcast
‘Voor mij is dat de Dick Voormekaar podcast. Die officieel gaat over Feyenoord maar in de realiteit over alledaagse worstelingen met het leven. Over de verschillen in tijdgeest en generaties. Vakmatig vind ik Agency Life van Teamleader (een productie uit België) een hele fijne. Het is misschien wel de serie die ik zelf gemaakt had willen hebben. Mocht Teamleader nog een partner zoeken in Nederland dan houden wij ons zeer aanbevolen.’
 
5. Meest memorabel in het echte leven…
‘Er is veel om uit te kiezen. Zo tegen de kerstdagen kies ik uit mijn privéleven met een overwegend positieve impact. Dat is ons meest recente familielid, onze hond Chopin. Deze knappe jongen is een Viszla, een Hongaarse jachthond en hij is een herplaatser. Naar verluidt is hij toen hij een paar maanden oud was gevonden door een pianist in een kelder ergens in Hongarije, waar hij zwaar ondervoed was. Hij is destijds aangesterkt op een speciale Viszla-boerderij en vervolgens terechtgekomen in een Nederlands gastgezin. Omdat hij gered is door een pianist werd hij Chopin genoemd, dat vonden we zo’n mooi verhaal, dat we het maar zo gelaten hebben.’
 
6. Barbie of Oppenheimer…
‘Volgens mij was dat 2023, ik heb beide films gezien in de bioscoop en ik vond ze eerlijk gezegd beide nogal overschat. Barbie was een soort mitrailleur aan ironie waardoor het voor mij niet meer werkte. Oppenheimer was iets meer mijn smaak maar iets te uitleggerig. Nee, laat ik dan maar mijn favoriete serie noemen. Dat is een prachtige zwart-wit serie geworden: Ripley. Fantastische beelden, fantastisch camerawerk, fantastische acteerprestaties. Echt iedereen met liefde voor cinema (al kijk je het thuis op de bank) moet dat kijken.’
 
7. ⁠⁠Meest bijzondere zakelijke moment!
‘Dat is nogal wiedes. Het afscheid van partner in crime voor 15 jaar Jody Koehler. Daar kan geen PR persoon of bureau van het jaar tegenop!’
 
8. Leukste businessevenement!
‘Goed voornemen is om het komende jaar meer te gaan, want naar zo heel veel dingen ben ik niet geweest. Ik herinner met de PR-Awards, wat door het resultaat natuurlijk top was. C-Day van Logeion (waar ik voorzitter van ben) was tof (al vond ik de vorige editie toffer). Als ik dan toch moet kiezen dan heb ik zelf de meeste plezier beleefd aan onze ‘State of the nation’ evenementen in onze eigen Brand Potential club, zowel in Londen als in Amsterdam.’

9. Beste merkcampagne van 2024…
‘Wat je er ook van vindt: Jaguar. Ze trokken de aandacht, en niet zo’n beetje ook. Een merk dat op sterven na dood was, en zoiets doet is op z’n minst een heel moedig merk. En dat verdient wat mij betreft lof.’
10. Slechte merkcampagne 2024
‘Kamala Harris en de democratische partij in de VS. Er bleef niet heel veel meer hangen bij het grote publiek dan dat Trump stom is. En de mediabeschouwingen in de Nederlandse media hierover waren niet heel erg anders dan de vorige keer dat Trump aan de macht kwam. Dus heel veel progressie is er niet bepaald gemaakt.’
 
11. Dit artikel heb ik gemist in 2024, maar had wel gemaakt moeten worden…
‘Er mag van mij veel meer geschreven worden over de (financiële) staat van het vak. De Nederlandse marketingtitels laten daar echt veel liggen dat Agency Life van Teamleader wél beetpakt.’
 
12. Dit was mijn grootste zakelijke fout in 2024…
‘Lastig te zeggen. Maar de fouten die ik maak hebben vrijwel altijd betrekking op interne communicatie. Soms had je iets anders, duidelijker, vaker, tegen meer of minder mensen of niet willen zeggen. Voel niet zo de behoefte dit te openbaren. Maar mensen die mij kennen weten denk ik dat ik reflecteer op mijn eigen gedrag en daar regelmatig op terugkom.’
 
13. Ga ik missen na 2024…
‘Ik ben daar niet zo van. Natuurlijk was het heel memorabel om dit jaar een nieuwe toekomst in te gaan. En bij die nieuwe toekomst hoort soms dat mensen of dingen verdwijnen, maar ik ben meer van het koesteren dan van het missen. En ook meer van het vooruitkijken dan vasthouden aan dat wat was.’
 
14. Verrassend leuke eigenwijze mening over het marcomvak
‘Ik mis dat soms wel een beetje. Een jaar of tien geleden waren de opiniemakers wat spannender dan vandaag de dag. Ik moest hierbij in eerste instantie wel aan Victor Knaap denken, maar die had ik al genoemd. En hoewel aan meningen geen gebrek is in het vakgebied, waren we niet zo heel veel die me bijgebleven zijn. Er zijn mensen die zeggen dat dat meningencircus zwaar overdreven is en geneuzel vanuit de zijlijn, mar ik houd zelf wel een beetje van herrie in de tent in het vakgebied. Dus een beetje scherpte erbij voor 2025!’
 
15. Kijk je naar uit in 2025
‘Ik vind het echt heel tof om strategie, creativiteit (waaronder design) en pr nu samen te brengen tot een spannend nieuw aanbod voor klanten. Ook heb ik zin om te ontdekken hoe het talent dat we verspreid over Amsterdam, Antwerpen en Rotterdam hebben zitten dat zich via de diverse assen gaat ontwikkelen. Wie weet worden we verrast uit onverwachte hoek!’

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief