Jasmijn Bouwmeester (34) is als agency lead eindverantwoordelijke bij marketing- en mediabureau M2Media. Anouk Schepers (32) is account manager en brand PR-consultant bij communicatiebureau Coopr. Twee gedreven jonge vrouwen die werkzaam zijn bij CANDID, gaan in de week van International Women's Day met elkaar in gesprek over ambitie, onafhankelijkheid en leidinggeven op gevoel.
International Women's Day | Een wereld waarin mannen en vrouwen elkaar versterken
Blog
Opinie
Anouk Schepers
07-03-2022
Anouk: 'Je bent een jaar geleden moeder geworden. Hoe combineer je dat met een functie als leidinggevende?'
Jasmijn: 'Ik kreeg de kans om direct na mijn verlof, nu een jaar geleden, deze nieuwe rol aannemen op mijn werk. Ik ben een gevoelige vrouw en ik hou van harmonie. Maar als je eindverantwoordelijk bent voor enorme budgetten, dan is het ingewikkeld om in verbinding te blijven staan met iedereen die er wat van vindt. Het moederschap heeft dat nog wat extra gecompliceerd gemaakt. Maar tegelijkertijd heeft het me versterkt in mijn leiderschap. Want ik heb nu een stevige basis. Dat versterkt me in mijn rol, geeft me perspectief en zorgt ervoor dat ik toch dichtbij mezelf blijf staan.'
Anouk: ‘Ik zie mezelf eerlijk gezegd nog niet op mijn 34e aan het roer van Coopr, zoals jij bij M2Media. Ik werk er hard aan om naar een senior functie toe te groeien, maar bureauleiding? Nee, dan zou ik me niet meer met het pr-werk zelf bezig kunnen houden. Ambitie betekent voor mij vooral het streven om hard te werken. Als je iets wilt, dan moet je er iets voor doen. Ik ging al op mijn zestiende aan de slag als coördinator kunst en cultuur bij een festival. En ik heb het hbo gedaan om meteen daarna als freelancer te gaan werken; ik wilde gewoon mijn handen uit de mouwen steken.’
Jasmijn: ‘Heb je die gedrevenheid van huis uit meegekregen?
Anouk: ‘Mijn ouders gingen uit elkaar toen ik dertien was. Daardoor heb ik al heel jong moeten leren om op eigen benen te staan. Ik denk dat daar ook die mentaliteit vandaan komt. Hard werken, mijn best doen en voor mezelf zorgen vormde mijn enige houvast. Hoe komt het dat jij zo gedreven bent?’
Jasmijn: ‘Mijn vader heeft me altijd meegegeven om het maximale uit mezelf te halen. Daarnaast zei mijn moeder altijd: wat er ook gebeurt, zorg dat je op je eigen benen kunt staan. Zij heeft vroeger de keuze gemaakt om deeltijd te gaan werken en daarnaast voor mij en mijn broer en zus te zorgen, zodat mijn vader carrière kon maken. Tot op de dag van vandaag wordt daar wel eens een opmerking over gemaakt. Zo van: "O, als ik toch alles op een carrière had kunnen zetten, dan had ik misschien…” Tegenwoordig kunnen we het moederschap en een carrière combineren, mits je een partner hebt die je stimuleert en steunt. Dat zou ik andere vrouwen ook adviseren: zorg dat je het thuis goed geregeld hebt.'
Anouk: 'Vind jij dat er meer vrouwen in leidinggevende functies zouden moeten zitten?
'Jasmijn: 'Het zijn in onze branche inderdaad meestal mannen. Dat is een bijna historisch gegeven en het wordt de hoogste tijd daar meer evenwicht in te brengen. Management teams waar ook vrouwen deel van uitmaken zorgen voor betere beslissingen.'
Anouk: 'Ik geloof persoonlijk niet in glazen plafonds of vrouwenquota. Een functie zou volgens mij altijd bedoeld moeten zijn voor de beste man of vrouw. Wat vind jij?'
Jasmijn: 'Ik ben het met je eens. Maar ik denk wel dat dit een generatiedingetje is. Onze moeders - en ikzelf ook - hebben er hard voor gevochten om te komen waar we nu staan. Wij moeten hun inzet verder doortrekken en zorgen voor een volwaardige positie van vrouwen in de top. We moeten toe naar een wereld waarin mannen en vrouwen elkaar versterken. Een wereld waarin mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten even belangrijk zijn.'
Anouk: 'Ik zie dat al bij verschillende klanten. Directies worden steeds vaker gevormd door een duo van een man en een vrouw die elkaar aanvullen.'
Jasmijn: 'Dat vind ik fantastisch. Op die manier kan het lukken om vrouwelijke kwaliteiten even belangrijk te maken als mannelijke. Dat we autoriteit niet alleen als kracht zien, maar ook intuïtie. Zodra je het bij een mediabureau gaat hebben over 'gevoel', dan begeef je je op lastig terrein. Niet je gevoel is krachtig, vindt men, cijfers zijn krachtig. Maar ik doe juist veel op mijn gevoel, zekere als het om mensen gaat, zoals klanten en collega's. Maar bij beleid en pricing hoort de harde ratio, en dan ben ik ook scherp op de cijfers.'
Anouk: 'Het grappige is dat pr juist om gevoel draait. Wij voeren met onze klanten constant gesprekken over 'hoe iets voelt'.' Lachend: 'Misschien dat daarom geen man het overleeft bij ons op het bureau. We zitten op een kantoor met 25 vrouwen. We hebben wel mannen gehad, maar die zijn allemaal weer weg!'
Jasmijn: 'Is er ook ruimte voor gevoel als het gaat om je eigen ontwikkeling binnen Coopr?
'Anouk: 'Absoluut. Mijn leidinggevenden vroegen me eens wat ik nodig had om verder te groeien. Ruimte, kansen, vrijheid en vertrouwen om mezelf te mogen ontwikkelen; dat gaat natuurlijk allemaal over gevoel. En dat krijg ik hier.'
Verleg je grenzen!
schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!