#influencer: verdienmodel zonder regels?
#ad #samenwerking #partner #spon. Je ziet deze hashtags met enige regelmaat langskomen op de social media kanalen. Er wordt wat af geïnfluencd. Gesponsorde reisjes, nieuwe tuinsets, duurzame campagnes, you name it: er is altijd wel een blogger/vlogger/youtuber/persoonlijkheid te vinden die de wereld een beetje wil beïnvloeden. En wij van de PR maken daar dankbaar gebruik van. Maar: 'Nederland is influencermoe' kopt Emerce deze week. En dat snappen wij wel. Tijd om eens te kijken waar er nog kansen liggen voor bedrijven en influencers voor wat meer begrip!
Wat blijkt? Het grootste deel van de influencers wordt niet vertrouwd. Het online publiek wordt moe van alle gesponsorde producten. Daarnaast worden ze steeds meer bewust van het feit dat influencers worden betaald om producten van merken te promoten. Aldus onderzoek van de Reputatiefabriek. Als we het fenomeen influencers nader bekijken, blijkt het een verdienmodel zonder regels te zijn.
#FuturePRoof publiceerde onlangs een gids over de behoefte aan een gedragscode voor influencer marketing in public relations. Het biedt duidelijke richtlijnen voor beoefenaars en beïnvloeders zelf. De richtlijnen zijn bedoeld om public relations een stem te geven rond het kritieke gebied van gedragscodes voor influencer marketing. Het is een uitdagend praktijkgebied tussen marketing en public relations en verdiende en betaalde media. In Nederland heeft de Stichting Reclame Code praktische tips voor transparante reclame via social media platforms. Want: "ook voor social media en influencer marketing geldt dat altijd duidelijk moet zijn dat sprake is van reclame." Op hun website staan de belangrijkste regels, een adviestool, do's & don'ts cheatsheet en een #Ad Toolkit voor makers.
Geloofwaardig
Op dit moment hebben we influencers nodig in de mix van communicatiemiddelen. Public relations is verschoven van pitching-journalisten en traditionele media naar samenwerking met deze personen in alle vormen van media. Hoe bereiken we jongeren? Via influencers. Maar ook jongeren haken af bij het promoten van een onrealistische levensstijl, het gebruik van bewerkte foto's en de inzet van nepvolgers.
Influencerfraude doet merken pijn. Influencerfraude doet ook eerlijke beïnvloeders pijn. Veel makers die hun community organisch hebben gegroeid, klagen dat ze merksamenwerkingen mislopen. Ze beweren dat het werk in plaats daarvan gaat naar mensen met fake volgers of een gekochte achterban. Alles voor bereik! Maar dat bereik is niet zaligmakend. Betrokken volgers (niet kwantiteit, maar kwaliteit) is hierbij het antwoord en waar je als bedrijf voor moet gaan. Bij Coopr gebruiken we tools om influencers 'door te lichten'. We kunnen zien hoeveel % fake volgers zijn, hoe groot het aandeel internationale en nationale volgers is. Ook meten we de betrokkenheid van de followers. Reageren ze bijvoorbeeld inhoudelijk op de posts. Zo wordt de wereld van influencers steeds transparanter gemaakt.
De helft van de respondenten uit het onderzoek van de Reputatiefabriek geeft aan wél vertrouwen te hebben in het nieuwe fenomeen micro-influencers. Dit zijn minder bekende influencers met 50.000 of minder volgers. Hun informatie is geloofwaardiger. Het is authentieker en mensen volgen deze influencers om wie ze zijn. Vaak zie je dat deze influencers ook echt ergens voor staan, zoals foodbloggers, fitnessgoeroes of reizigers. Als je in een van deze onderwerpen interesse hebt als volger krijg je van via deze micro influencers de juiste informatie en inspiratie.
Only in it for the money
Een volgende stap binnen het influencer vraagstuk is dat er gekeken moet worden naar de vergoedingen. Volgens MarketsandMarkets wordt de wereldwijde influencer-markt momenteel geschat op ruim 5 miljard euro in 2019. Maar hoeveel geld is zo'n post of story nu echt waard? En wie bepaalt dit? De vergoedingen van influencer lopen behoorlijk uiteen. Nu hebben wij bij Coopr behoorlijk wat ervaring en weten we wat redelijke prijzen zijn en wat niet. Maar veel grote bedrijven hebben nog altijd geen idee en laten zich verleiden tot enorme vergoedingen. Zonde! Het zou fijn zijn als daar financiële richtlijnen voor bepaald gaan worden. Wat is een redelijke vergoeding? We horen graag wat jouw ideeën daarover zijn!
Ter afsluiting nog wat tips voor influencers:
Kies de merken waarvoor je gaat nauwkeurig. Pak niet alles aan, dat gaat irriteren bij je volgers en bedrijven. Beter is om 3 of 4 merken te kiezen. Zorg dat je ze goed leert kennen. Maak kennis, ga langs en investeer in een langdurige samenwerking. Ook bedrijven moeten niet zomaar in zee gaan met iedere influencer. Voordat je gaat samenwerken, vraag jezelf af: de hoeveelste ben ik? En hoeveel samenwerkingen zie je terug op de feed van de desbetreffende influencer.
Houd je niet te krampachtig vast aan wat je hebt afgesproken. Is de deal 2 posts en 4 instagramstories, dan kun je uit enthousiasme best meer plaatsen. Daar krijg je misschien niet extra voor betaald, maar het stapje extra zorgt er wel voor dat we graag met je blijven werken en dat je opvalt.
Wees creatief. We proberen de briefing tegenwoordig iets losser te maken, omdat we verwachten dat een beetje crea influencer zelf iets leuks kan bedenken. Los daarvan krijgen influencers vaak een behoorlijke vergoeding en we verwachten ook op dit vlak commitment. Zo leggen we uit wat de campagne inhoudt en vragen: wat zou jij hiermee doen? Daar komen bij 3 op de 4 influencers leuke en opvallende posts uit voort, bij sommigen niet. Dan weten wij als PR-bureau dat de samenwerking eenmalig was. Je bent als influencer een professional en je vertegenwoordigt bedrijven. Bedrijven leunen op je. Een beetje creativiteit en het maximale proberen te doen om awareness te creëren, horen daarbij.
Bronnen
https://www.emerce.nl/nieuws/nederland-influencermoe
https://www.futureproofingcomms.co.uk/we-are-all-influencers-now