Een interessante analyse van marketingprofessor Scott Galloway afgelopen week in Pivot, de podcast die hij maakt met journalist Sara Fischer. Het ging over de effecten die de politieke activiteiten van Elon Musk kunnen hebben op het merk Tesla. Galloway, zelf een Democraat in hart en nieren trouwens, analyseerde dat hij verwacht dat dit effect fors kan zijn omdat de doelgroep van Tesla niet wordt gedomineerd door Trump-aangangers. Daardoor gaan mensen in zijn ogen toch negatiever over het merk Tesla denken. Volgens Galloway had Nike dit handiger aangepakt toen het zich met Black Lives Matter ging bemoeien. ‘Uit onderzoek wist Nike dat het grootste gedeelte van de doelgroep het daarmee eens zou zijn, de schoenverbranders waren in de minderheid.’
‘Ik denk dat het merk Musk het merk Tesla geen goed doet’
Blog
Interview
Bas Hakker
13-03-2025
In hoeverre moet je je als merk met zaken buiten het bedrijf om bemoeien? Zijn daar regels voor te bedenken? Prima vragen voor merkstrateeg Marc Oosterhout die wij hoog hebben zitten.
Zou je merken adviseren om zich met politieke kwestie te bemoeien?
‘Nee, dat zou ik in principe niet doen. Politiek is heel onvoorspelbaar en daar gedijen merken niet goed in. En zeker in deze tijd waarin de politiek almaar polariseert, maak je je er zelf heel kwetsbaar door, zeker als je een brede doelgroep wil bereiken.’
Hoe bepaal je als merk welke politieke kwesties wel interessant zijn om voor te strijden en welke niet? Speelt de doelgroep hierbij een voorname rol?
‘Eigenlijk kan het alleen maar als je vanuit een purpose werkt. Denk aan een merk als ASN Bank of Tony Chocolonely. Zijn hebben een visie die dicht tegen progressieve partijen aanschurkt. Omdat de purpose van de merken klopt met de purpose van de politieke partijen is het mogelijk om een verbinding te maken. Maar ik zou dat nooit doen met actuele kwesties. Want die zijn te onvoorspelbaar.’
Vind jij het gevaarlijk voor het merk Tesla dat Elon Musk zich zo nadrukkelijk met de politiek bemoeit?
‘Zeker. Ik denk dat het merk Musk het merk Tesla geen goed doet. Dat zie je ook als je kijkt naar de acties bij Tesla-dealers, de anti-Musk stickers en de dalende verkoop in Europa. Dat hangt natuurlijk samen met het extremisme van Musk. Extremisme werkt natuurlijk polariserend.’
Waarom pakte de keuze van Nike voor Black live Matters en Kaepernick wel goed uit?
‘Omdat het klopt met de visie van het merk. Nike vertrekt vanuit haar merkbelofte 'if you have a body, you're an athlete. Daarin nemen ze het vaak op voor groepen mensen die gediscrimineerd worden. De campagne van Keapernick was daar een goed voorbeeld van. De verbinding tussen Nike en Black Live Matters klopt met de purpose van het merk. Daar komt bij dat veel jonge mensen -hun kerndoelgroep- vaker geloven in een inclusieve en rechtvaardige wereld. Dus ook commercieel is dit een goede keuze.’
Zou je merken adviseren om zich met politieke kwestie te bemoeien?
‘Nee, dat zou ik in principe niet doen. Politiek is heel onvoorspelbaar en daar gedijen merken niet goed in. En zeker in deze tijd waarin de politiek almaar polariseert, maak je je er zelf heel kwetsbaar door, zeker als je een brede doelgroep wil bereiken.’
Hoe bepaal je als merk welke politieke kwesties wel interessant zijn om voor te strijden en welke niet? Speelt de doelgroep hierbij een voorname rol?
‘Eigenlijk kan het alleen maar als je vanuit een purpose werkt. Denk aan een merk als ASN Bank of Tony Chocolonely. Zijn hebben een visie die dicht tegen progressieve partijen aanschurkt. Omdat de purpose van de merken klopt met de purpose van de politieke partijen is het mogelijk om een verbinding te maken. Maar ik zou dat nooit doen met actuele kwesties. Want die zijn te onvoorspelbaar.’
Vind jij het gevaarlijk voor het merk Tesla dat Elon Musk zich zo nadrukkelijk met de politiek bemoeit?
‘Zeker. Ik denk dat het merk Musk het merk Tesla geen goed doet. Dat zie je ook als je kijkt naar de acties bij Tesla-dealers, de anti-Musk stickers en de dalende verkoop in Europa. Dat hangt natuurlijk samen met het extremisme van Musk. Extremisme werkt natuurlijk polariserend.’
Waarom pakte de keuze van Nike voor Black live Matters en Kaepernick wel goed uit?
‘Omdat het klopt met de visie van het merk. Nike vertrekt vanuit haar merkbelofte 'if you have a body, you're an athlete. Daarin nemen ze het vaak op voor groepen mensen die gediscrimineerd worden. De campagne van Keapernick was daar een goed voorbeeld van. De verbinding tussen Nike en Black Live Matters klopt met de purpose van het merk. Daar komt bij dat veel jonge mensen -hun kerndoelgroep- vaker geloven in een inclusieve en rechtvaardige wereld. Dus ook commercieel is dit een goede keuze.’
Verleg je grenzen!
schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!