Ik moet iets bekennen. Ik ben ophefmoe. Met deze bekentenis bekruipt me gelijk ook een klein schuldgevoel. Want ja, natuurlijk maak ook ik me druk om onrecht, om misstanden, rampen en schandalen. Mijn vermoeidheid wordt ook niet veroorzaakt door alles wat er gebeurt in deze wereld, maar door de vorm waarop we nieuws en opinies tegenwoordig lijken te verpakken. Thierry Baudet heeft van ophef een politiek format weten te maken, Tim Hofman zijn YouTube-serie #BOOS gedijt er ook best lekker op. En ik wéét dat daar een ongetwijfeld sterke redactie achter zit die dossiers op inhoud uitpluist. Maar het enige wat ik onthoud na een nieuwe aflevering: ophef. En inmiddels zie ik door alle ophef het bos niet meer.
Ik betreur de ontstane ophef
Blog
Opinie
Judith Vermulst
30-08-2021
Er zijn waarschijnlijk een hoop oorzaken aan te wijzen voor de huidige vorm waarop nieuws tot ons komt. Maar ik denk dat de kern van het probleem erin schuilt, dat we beeldvorming boven de boodschap verheffen. Dat we iets zeggen (of roepen, of vinden), is belangrijker dan wat we precies zeggen. En op deze two way street, of eigenlijk three way street, vechten de zender, de journalist en de ontvanger om de ophefbokaal.
"Dat we iets zeggen (of roepen, of vinden), lijkt belangrijker dan wat we zeggen."
Dan hebben we de "curator” van ophef, de journalist. Laat ik even vooropstellen dat ik journalisten bewonder. De meesten hebben hun beroep gekozen vanuit hun morele kompas: om de wereld rechtvaardiger te maken en de macht te controleren. Tegelijkertijd denk ik dat ze gevangen zitten in een industrie die (inmiddels) iets anders van hen vraagt, namelijk: aandacht vangen. Dáár zijn centen mee te verdienen. Daarom sneuvelt een programma als Andere Tijden, en moeten we kijken naar BN’ers die raden of iets wel of niet van chocolade is gemaakt (boeeee, ophef).
Maar waar er drie vechten, hebben er drie schuld. Want zijn wij als ontvangers nog wel ontvankelijk voor nuance, voor de inhoud, voor de dialoog? Of zijn we stiekem in de loop der jaren ophefverslaafd geworden? Ik maak me er zelf ook "schuldig” aan: een soort onbedwingbare zucht naar nieuws, scrollend door mijn Twitter-tijdlijn, nieuwssites afstruinend. De Zwitserse schrijver Rolf Dobelli omschreef het treffend: wat nieuws is voor de geest, is wat suiker voor het lichaam is. Het is lekker, licht verteerbaar en tegelijkertijd schadelijk, omdat het onze eeuwige honger naar nieuws niet stilt.
Verleg je grenzen!
schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!